Задържаха 28-годишна женa, източила над 1000 лв. от картата на пенсионер в Пазарджик

Преобразяват 106-годишната сграда на варненска гимназия В двора й ще бъде реставрирана чешма от 1888 г.

Фолк звездата Лияна тренира и под дъжда (ВИДЕО)

Премиерът Борисов в Брюксел: През юли ще бъде разгледана кандидатуратa ни за ERM-II

Бизнесът на нова среща за тока с властта през март, след това решават дали ще протестират

Бум на хепатит А в Сунгурларе

Ивелина Василева, ГЕРБ: Предлагаме регистърът за внос и износ на отпадъци да бъде публичен

Украински министър се присъедини към поставените под карантина 72 души, евакуирани от Ухан

98-годишната Айрис Апфел – най-цветната и усмихната модна икона

Спецоперация срещу битовата престъпност в силистренското село Айдемир

САЩ още не са решили дали да изпратят ракети „Пейтриът“ на Турция

Джон Питърс отново се сгоди след 12-дневния си брак с Памела Андерсън

48 нови случая на коронавирус в Южна Корея

Директорът на ТЕЦ „Бобов дол“ е на свобода

Парламентът избра Кристина Андонова–Хитрова за зам.-председател на КРС Регулаторът ще има и двама нови членове - Анна Хаджиева и Ердинч Хайрула

Лъжат купувачите със стари телефони

Най-често се оплакваме в Комисията за защита на потребителите от калпави телефони, таблети и лаптопи

Информацията за рециклирането трябва да е и на български

70% от жалбите се решават в полза на потребителите

Дефектни телефони, таблети и лаптопи – това са най-честите оплаквания на купувачите в Комисията за защита на потребителите (КЗП). Рекламации се правят и заради проблем с битови уреди, с дрехи, обувки, потребителски кредити и други услуги. А резултатът е, че 70% от тези жалби са решени в полза на потребителите. Това съобщи вчера за „Труд“ Константин Арабаджиев, член на КЗП.

Последният търговски „капан“ за купувача са рециклираните телефони. “Засякохме случаи, при които търговци не уведомяват по ясен и разбираем начин клиентите си, че тези продукти не са нови, което ги заблуждава“, каза Арабаджиев.

Практиката е производителите да залепват върху опаковката на рециклирания телефон или друго техническо устройство стикер с надпис RFB и PRE-OWNED (което информира, че той не е нов). У нас търговците поставяли върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си същия надпис, но изписан на кирилица РЕФЪРБИШ. “Въпреки че в повечето случаи думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език”, обясниха от КЗП. На купувача трябва да му бъде разяснено значението на този термин, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническа терминология информацията е неразбираема. В категориите REFURBISHED (обновени) и PRE-OWNED (втора употреба) попадат продукти, които са били върнати на търговеца от предишен купувач по някаква причина. След това им се възстановяват оригиналните параметри и визията. Но тъй като това не ги прави нови, обикновено се пускат на по-ниска цена от нормалната.

Потърпевш

Подвеждат столичанин, чийто нов телефон се е развалил

Мобилният телефон на столичанин се разваля, докато апаратът все още е в гаранция. Мъжът отива в офис на мобилния оператор, от който го е купил, и настоява да му го заменят с нов или да го ремонтират, както предвижда законът, разказаха от Комисията за защита на потребителите. Вместо това обаче от компанията му дават рециклиран телефон, а в протокола било записано, че апаратът е ремонтиран. Столичанинът подава жалба в КЗП, която в момента проверява случая. Преди година след оплакване на същия човек по сходен казус, комисията вече е санкционирала мобилния оператор.

Предпоследни в ЕС

17% от българите пазаруват онлайн

Повече от 5 пъти са се увеличили българите, които пазаруват онлайн. През 2008-а те са били едва 3% от населението ни, а през 2014-а стават 17%. Това показва доклад на ЕК, съобщи за „Труд“ директорът на Европейския потребителски център Игнат Арсенов.

По този показател зад нас е само Румъния с 10% пазаруващи онлайн през 2014-а спрямо 4% шест години по-рано. Днес в ЕС средно 50 на сто от потребителите залагат на виртуалния шопинг, а през 2008-а са били 32%.

Най-много онлайн се купуват дрехи и спортни стоки, след тях се подреждат резервациите на почивки или пътувания и уреди за домакинството.

Около 1/3 от купувачите обаче са имали проблеми при пазаруване онлайн през последните 12 месеца.

Такъв е случаят с българин, поръчал си климатик от сайт в Румъния. Ден след като му го доставили, разбрал, че няма опциите, заради които го е поръчал. Върнал го обратно в Румъния и си поискал парите, но търговецът не се съгласил. „След намесата на Европейския потребителски център и съдействието на колегите ни в Румъния фирмата възстанови 306 евро на потребителя, колкото е струвал климатикът“, разказа Арсенов.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.