Пълни трибуни за битката за Пловдив

Събуждането на гиганта Серия А

На 18 август 2018 да почерпят

Григор Димитров загуби доиграването на мача от трети кръг срещу Новак Джокович в Синсинати

МВнР: Няма данни за пострадали български граждани при тежкото наводнение в Южна Индия

СПИН мори мъжете 6 пъти повече от жените у нас Новорегистрирани са 139 представители на силния пол срещу 22 на нежния

Бербатов е сензационна опция за „Юнайтед“

Мотоциклетист е с опасност за живота след катастрофа във Варна

„Лудогорец“ губи вратар за дербито

Германия отваря вратите за чужденци Бежанците не отговарят на нуждите на Берлин

Труд Уикенд – един вестник за два дни

Пиян пациент опря ножица в гърлото на медицинска сестра в Търново Ръководството на областната болница сезира прокуратурата

САЩ изтеглят 200 милиона долара от стабилизационния фонд за Сирия

Ангела Меркел очаква сложни разговори с руския президент утре в Берлин

Оръжеен бос фалирал „Олимпик“ В Испания развивали дейност без лиценз

Обрат – осъдиха галеристка за 95 липсващи картини

Бившата галеристка от град Нови пазар Марина Персенгиева /41г./, който бе обявена за невинна от окръжния съд в Шумен за изчезването на 95 акварели и графики, получи осъдителна присъда от Апелативния съд във Варна за същия казус.

Обратът е тотален – изкуствоведката е осъдена условно на 3 г. лишаване от свобода при 5-годишен изпитателен срок.

Уважен частично е и искът на община Нови пазар в размер на 30 330 лв., съобщиха в петък от Апелативна прокуратура-Варна. Персенгиева няма право да заема отгворна длъжност 3 г. До тази развръзка се стигна след протест на прокурора Румен Рачев от Шумен срещу оневинителното решение на шуменските магистрати, който беше поддържан изцяло от Апелативната прокуратура във Варна.

Сагата за една от най-големите „културни кражби“ у нас върви от 3 г. и най-вероятно това не е финалът й. Делото със сигурност ще стигне и до Върховен касационен съд.

Както „Труд“ писа, Персенгиева е обвинена за длъжностно присвояване в особено големи размери. От фонда на малката, но с богат фонд общинска галерия, изчезнаха 9 ценни акварела на проф. Васил Стоилов и още 86 графики на наши майстори – Румен Скорчев, Илия Бешков, Светлин Русев, Янаки Манасиев. Липсите лъснаха, след като на поста уредник след Марина Персенгиева в края на 2008 г. е назначен Георги Гроздев. Той забелязва, че в един от акварелите „Момиче от Мексико“ липсва детайл. Свикана е комисия, а тя установила, че 10% от фонда на културния институт е заменен с фалшификати.

Това се потвърди и от петорна експертиза на специалисти в хода на съдебното дело в Шумен. Експерти бяха категорични, че във фонда на галерията има 9 ужасяващи акварела. Майсторът им изобщо не е владеел изящната техника на автора. Стоилов работел с гъба, извайвал нежни черти на лицата, ползвал златисто зелено. Наличните портрети били с груби черти, а цветът им мъртвешко зелен. Графиките били още по-ужасяващи, имитирани на лош ксерокс върху обикновена принтерна хартия. Липсвало името на автора и номера на копието. Че не са истински графики, се виждало още на пръв поглед.

Акварелите-копия са излезли от ръката на новопазарски художник Йордан Йорданов-Джордан, който потвърди това. Той обаче изобщо не знаел, че с неговите творби ще се злоупотреби. По негови думи, Персенгиева му дала 9 цветни снимки на акварелите на проф. Стоилов.

Искала да ги прерисува, защото била влюбена в творчеството му и желаела да има колекция. За 100 лв. творецът прерисувал пейзажите, а за 60-70 лв. портретите.
След като копията били направени, Персенгиева заменила оригиналните платна, като присвоените картини продала на галерия във Варна, която ги препродава на колекционер в София. Малко по-късно колекционерът ги предлага на аукцион.

Две от платната на Васил Стоилов „Момиче от Мексико“ и портрет на Владимир Димитров-Майстора са доброволно предадени на органите на досъдебното производство и се съхраняват като веществено доказателство в Националната художествена галерия в София.

Персенгиева винаги е отричала вина, категорична е, че не е поръчвала картини на местния художник. Адвокатът й пък винаги е казвал, че тя „не е откраднала молив от галерията, камо ли картини“. Галерията в Нови пазар е създадена от покойният й баща Петър Персенгиев.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.