Депутатите решиха МиГ-овете да се ремонтират в Полша

Автор: Труд
Депутатите решиха МиГ-овете да се ремонтират в Полша

Парламентът ратифицира споразумението между Полша и България за ремонта на самолетите МиГ-29. На първо четене народните представители гласуваха със 133 гласа „за”, 42 „против” и 0 „въздържали се”, а на второ със 130 гласа „за”,41 „против” и 0 „въздържали се”, съобщи Фокус. Текстът на споразумението няма да се публикува в Държавен вестник, тъй като е секретен, но ще влезе в сила, след като бъде обнародван.

В доклада от заседанието на Комисията по отбрана, проведено на 5 ноември тази година, се изтъква като основна теза преценката за необходимостта от ратифицирането на договора и увереността, че полската страна притежава технологичните способности да извърши ремонт на шест двигателя в условията на днешното състояние на Военновъздушните ни сили.

Отбелязано е още, че сериозността и безпокойството от ратификацията на споразумението с Полша за логистична подкрепа за самолетите МиГ-29 е резултат от неподновяването в началото на септември тази година на договора за поддръжка с Русия в момент и условия, когато експлоатационният ресурс на почти всички изтребители е изтекъл.

По време на дебатите независимият депутат Велизар Енчев заяви, че само преди десетина години в София са се извършили подобни ремонти. „Питам лобистите за тази ратификация каква ще е безопасността на полетите? Защо военният министър държи ремонтът да стане в Полша? Може би заради комисионната от поляците. В момента, министър Ненчев, в който пратите изтребителите за ремонт в Полша, те ще бъдат бракувани. Ще отговаряте за живота на българските пилоти, ако ремонтирате самолетите в Полша. МО прехвърли отговорността на парламента, ако наш самолет се взриви във въздуха. Това стана в Алжир. И в момента алжирското води дело срещу полския завод, който ще ремонтира нашия самолет”, каза още Велизар Енчев.

Атанас Зафиров от ПГ на „БСП лява България” заяви, че разглежданият законопроект може да се резюмира с един въпрос : „Г-н министър, не знам какъв личен автомобил имате, но когато се развали вашият служебен „Мерцедес”, за ремонт на „Трабант” ли бихте го дали? Парламентът ще стане участник в едно закононарушение. Предлаганото споразумение има няколко нередни неща. Цената на пръв поглед изглежда логична, но само на пръв поглед. Знаете ли каква е цената за ремонт – по мое сведение 900 000 евро на двигател”, обясни Зафиров. По думите му, транспортът е включен в цената, но това е нещо нормално. „Огромна е разликата за това какво получаваме. Гаранцията на полската страна е 200 часа, а на руската 350 часа т.е. за едно и също нещо ще платим двойна цена”, уточни Зафиров. Той допълни, че ремонтът ще се извършва в частен завод. С приемането на това съглашение, бракуваме нашата авиация. „Подаряваме съдбата на нашата авиация на една частна фирма. Тази глътка въздух, която беше цитирана, най-вероятно ще бъде последната, която удавникът ще поеме, преди да падне на дъното”, каза още Атанас Зафиров.

В реплика Корман Исмаилов от ПГ на Реформаторския блок заяви, че е имало комисии, които са посетили заводите.

В дуплика Атанас Зафиров заяви, че също е канен на тази екскурзия, но аз няма намерение да ставам съучастник на това беззаконие

Светослав Белемезов от ПГ на АБВ заяви, че АБВ няма да участват в това гласуване.

Румен Гечев от „БСП лява България” заяви, че се ощетява българският народ с около 3 млн. евро. „Къде се намирате вие, по коя обществена поръчка? Въпросът за резервните части – след 10 години ще изтече ресурсът от този ремонт. Колко милиона ще струват резервните части след това и откъде ще ги вземете след това? Ще нанесете загуби за милиони на българската държава и рискувате живота на българските летци. Събудете се, г-н министър. Предлагате ни политика, която води до милиони загуби. Няма да поемем вашата отговорност. Не на това споразумение, обратно към здравия разум”, подчерта Румен Гечев.

Илиан Тодоров от „Атака” посочи, че за пореден път министър от българското правителство се е поклонил на своите господари – САЩ. „Това предложение е да направим в НС една индулгенция на една катастрофа и цялата отговорност да се носи от всички вас, защото сте взели грешното решение. Трябва да се избере руската страна, защото става въпрос за руски самолети – избираш оригинала, не ментето. Ясно е като бял ден. Може да се случи нещо страшно, което ще лежи на вашите плещи”, каза още Илиан Тодоров.

Радан Кънев от РБ заяви: „Притесних се малко, защото карам „Тойота” и се надявам да не ми се налага скоро ремонт, защото ще се наложи да ходя до Япония. Би трябвало отговорността да си я носи министъра и той си я е понесъл. Ратифицираме тук, защото става дума за държавно споразумение, което отговаря на национален интерес, което поставя въпрос за сигурността на българската държава. Поставя въпрос за същността на управлението”. По думите му, това споразумение има огромно външнополитическо и вътрешнополитическо значение за България. „Затова следва да се произнесем и да го обсъдим като външнополитически документ, не като технически. Предпоставка е да престанем да се делим на „фили” и „фоби”. РБ ще подкрепи споразумението, призовавам и другите да го направят, защото става въпрос за българския интерес”, допълни Кънев. „По отношение на криминалния елемент на сделката, рисковано е да се отправят такива обвинения към Полша. Не мисля, че е добър тон. Не ме изкарвайте русофоб, това разделение в България трябва да спре. Ако не искате евроатлантическа солидарност, излезте и го кажете. В крайна сметка дебатът е за това”, каза още Радан Кънев.

Атанас Мерджанов в реплика към Кънев заяви, че представителите на ГЕРБ не вземат участие в дискусията. „Отговорността ще бъде понесена от министъра с оставката му, както вече поискахме на 1 октомври. Вярно ли е, че полската страна е поискала отлагане на споразумението?”, запита Мерджанов.

Лидерът на ДПС Лютви Местан заяви, че парламентарната им група ще подкрепи ратификацията на споразумението, защото това е част от евроатлантическата им идентичност.

Председателят на ПГ на ПФ Валери Симеонов призова за подкрепа на споразумението. Той обясни, че има три важни неща – цената, качеството и срокът. „По отношение на цената, нямаме никакво съмнение, че тя е добра и е постигната след преговори. Тя е наполовина от тази, която беше предложена от руската страна. Изборът е правилен за цената, а за качеството също не би трябвало да имаме притеснения. Срокът е достатъчно добър и кратък, за да удовлетворява сделката от наша страна”, уточни Валери Симеонов.

Валентин Радев от ГЕРБ заяви, че споразумението трябва да се гласува и да бъде подкрепено. По думите му пилотите ни заслужават да бъдат запазени и да тренират, и трябва да запазим националното ни самочувствие.

В отрицателен вот след първото гласуване на ратификацията, Кристиан Вигенин от БСП заяви, че това е бягство от отговорността на министъра. „Подкрепилите го направиха с противоречащи си и неврени аргументи. Подходихте безотговорно към партньорите ни от НАТО”, каза още Вигенин.

Валери Жаблянов също от БСП заяви, че сегашният подход в отбраната е работа на парче. „Днес ремонтираме 2 самолета, утре за три танка. Министърът е некомпетентен, а министър-председателят няма отношение въобще. Само заради това правителството трябва да си подаде оставката. Нямате елементарна представа за това какво представлява националната сигурност”, подчерта Валери Жаблянов. Жельо Бойчев обясни, че е гласува против с ясното разбиране, че е извършено предателство спрямо българския национален интерес. „Приземихме българските самолети МиГ-29 на земята. Българската авиация е поставена на колене”, каза още Жельо Бойчев.

Таско Ерменков посочи, че днес е поредният черен петък за разпродажбата на националните интереси, а не в моловете. „Правим пак опит да заемем грешната страна. Под името и маската на националната сигурност и евроатлантически ценности забравихте, че сте българи”, каза още Таско Ерменков.

Най-четени