Знайте си правата, когато купувате

Наръчник на потребителя за коледния пазар

В началото на декември започва да витае предчувствие за празник – идва 8 декември за настоящи и бивши студенти, наближават Коледа и Нова година. Търговските центрове и витрините на магазините примамват с красиви украси, големи намаления и атрактивни оферти. Завладени от приповдигнато настроение, в бързината да купим оригинални и красиви подаръци за близките си или да организираме празничните дни, по-лесно можем да станем жертва на различни некоректни практики. По това време на годината, когато и обемът на продажбите е в пъти повече от всеки друг период, търговците стават особено изобретателни в триковете, с които могат да ни „ударят по джоба”, предупреждават от Комисията за защита на потребителите.

Инспекторите проверяват

За да предотвратят нарушения, експертите от комисията вече започнаха интензивни проверки на офертите и условията, при които се сключват сделките в търговската мрежа, осъществяват се продажби чрез онлайн магазините и се предлагат пакети за туристически пътувания.

Инспекторите проследиха внимателно провелия се наскоро „Черен петък”. Проверките на контролния орган показаха, че повечето търговци бяха коректни при тези големи разпродажби. Процентите на намаленията, анонсирани в разпространяваните рекламни брошури, отговаряха на реалните отстъпки. В няколко единични случая бе констатирано, че търговците са посочили върху етикета до старата цена само процента на намалението, но поради изключително краткия период на провеждане на кампанията – един ден, те не са имали възможност да поставят и новата с включената отстъпка, коментират инспекторите. На тези търговци Комисията за защита на потребителите даде предписания в бъдеще така да организират подготовката и провеждането на подобни кампании, че да спазват прецизно разпоредбите на закона. Преди наближаващите намаления за Коледа и Нова година експертите вече следят дали същите тези търговци ще бъдат изрядни.

Преди празниците Комисията за защита на потребителите проверява щателно офертите за ваканция. Инспекторите напомнят, че пакети за туристически пътувания могат да бъдат предлагани единствено от регистрирани туроператори и турагенти. Офертите за самите пакети следва да отговарят на определени изисквания по закон. За потребителя трябва да ясни всички важни елементи на пакета: каква е крайната цена, в какви места за настаняване ще бъдат нощувките, с какъв транспорт ще се извърши пътуването, има ли допълнителни задължителни такси, които ще трябва да бъдат платени на по-късен етап или на място.

Проверявай и сам

Освен че осъществява контрол, Комисията за защита на потребителите има грижата да разясни правата на гражданите като купувачи и да ги предупреди своевременно за най-често срещаните некоректни практики на търговците, за да не попаданат в „капани” при празничното пазаруване.

В специалния наръчник на потребителя експертите дават съвети как да се предпазим. Те предоставят полезна информация кога и при какви условия бихме могли да върнем купена стока, без да има някаква обективна причина за това. Какво да направим, ако попаднем на дефектна стока и какви са възможностите да бъде решен подобен проблем. За какво да следим, докато пазаруваме, за да сме доволни от своите покупки, а не да съжаляваме, че сме си купили нещо неизгодно.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес