Ето какво ще е времето днес

На 19 юни 2019 да почерпят

Шофьор помете полицейски шеф на мотор в София

Западът превръща хората в биороботи с айфони

Емил Радев ще е евродепутат от листата на ГЕРБ

Борис Джонсън печели най-много гласове на второто гласуване на депутатите консерватори

бТВ – телевизията на разпада Когато не обслужва „Демократична България“, някога авторитетната медия лобира за легализиране на хомосексуалните бракове и уронва престижа на държавните институции

Румънец начело на фракцията на Макрон Дачиан Чолош е компромис между Париж и Хага

Солистите Виктор и Евгения: Нашият хор помага да разберете Русия Започна турнето на Кубанския казашки ансамбъл в България

Газ битката САЩ – Русия сваля цената на горивото у нас В хъб “Балкан” се чака, освен руско и азерско гориво, и американски и египетски втечнен газ

Българите никога няма да надхвърлят 7 млн. души По най-лошия сценарий за 80 г. ще се стопим до 2 млн.

Алесандра Амброзио си почива в съседна Гърция

ЕС отложи до октомври решението за започване на преговори с Албания и Северна Македония

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 19 юни 2019

Купуваме 50% по-малко нови коли от гърците Германците ни изпреварват осем пъти по автомобили

За какво да внимавате при промоциите

Наръчник на потребителя преди голямото пазаруване

Невероятна промоция! Голямо намаление! До 70% минус! Витрините крещят особено щедри оферти преди голямото пазаруване за Коледа и Нова година. Ако не губим своята прагматичност, наистина бихме могли да купим подаръци и продукти за трапезата на добри цени. За да го направим, е практично да следваме няколко прости правила, съветват от Комисията за защита на потребителите.

Първото правило е да не се поддаваме на емоционалните послания и големите проценти намаление, а да проверяваме как вървят цените на тези стоки и при други търговци. Второто е да не се съгласяваме правата ни по закон да бъдат ограничавани за сметка на някакви промоционални условия в празнични оферти.

Резултатите от проверките на комисията показват, че търговците са научили законовите изисквания при кампании за намаления на цените. Но експертите предупреждават, че винаги ще се срещат и такива, които опитват да нарушават правилата – да не посочват коректно процента на намалението или да не оповестяват старата цена, на която е предлагана стоката преди отстъпката.

Питайте за всички условия

Експертите от Комисията за защита на потребителите препоръчват да бъдете настоятелни и да получите от търговеца точна и пълна информация за стоката или услугата, която предстои да купите. Важно е да знаете предварително колко ще струва, как ще се извърши плащането, какво точно получавате за парите си. Например, ако е аудио система – каква е общата мощност, има ли радио тунер, колко радиостанции могат да бъдат запаметени. Ако е хладилник – какъв е неговият тип и общ капацитет, от кой енергиен клас е. Тези параметри са съществени и от това дали отговарят на индивидуалните ви потребности зависи дали ще сте доволни от покупката после.

Не се подлъгвайте по процента

Не позволявайте да бъдете изкушени от големия процент намаление, обявен на витрината на магазина или в брошура на търговеца. От Комисията за защита на потребителите предупреждават, че намаленията невинаги са реални. Понякога търговците умишлено увеличават цените за кратък период, за да могат по-късно да обявят голям процент отстъпка. Други пък формират процента на намалението не върху последната цена, на която е продавана стоката, а върху цена, на която е продавана в по-предишен период. Това е нарушение на закона и представлява нелоялна практика.
За да не бъдете подведени, преди да купите, проверявайте на какви цени вървят избраните от вас стоки при други търговци, напомнят експертите.

Не се изкушавайте от подаръци

Понякога търговците обещават подаръци към покупки, които са над определена стойност или пък от определена група стоки. Много характерни са томболите за различни награди при пазаруване в определен период.

В повечето случаи не е добра идея възможността за подарък да се превръща в основен стимул да купите нещо. Може да се окаже, че групата стоки, от която трябва да пазарувате, за да получите подарък, е от залежали неща. Или самите подаръци са продукти, които дълго време не е могло да бъдат пласирани.

Отстоявайте си правата

От Комисията за защита на потребителите отчитат, че българите все повече се интересуват какви са правата им като клиенти в различни ситуации, но сякаш все още са боязливи и недостатъчно настоятелни, когато дойде моментът да ги отстояват. Експертите насърчават активното поведение на гражданите, когато имат усещането, че търговците опитват да ги подвеждат.

Ако смятате, че ви лъжат, опитайте да изясните ситуацията. Ако не успеете, по-добре се откажете от покупката.

Искайте касова бележка и я пазете

При покупка непременно изисквайте да ви бъде издаден платежен документ. Без него трудно бихте удостоверили, че сте купили дадена стока или услуга от съответния търговец. Това може да ви отнеме възможността да се възползвате от правото си на рекламация при установяване на дефект или некачествено изпълнение на услуга.

Предпазливост от онлайн магазина

Когато пазарувате във виртуалното пространство, трябва да проявите дори повече разум отколкото в реалното. Освен да получите цялата информация за характеристиките и цената на стоката, която избирате, задължително е да се осведомите как може да платите и как, за колко пари и в какъв срок покупката ви ще стигне до вас. В някои случаи тази немаловажни подробности се разкриват едва след като сте натиснали „поръчай” и сте дали данните от кредитната си карта например.

Повечето потребители знаят, че имат безусловно право да върнат в срок от 14 дни закупена онлайн стока. Само че съществуват стоки, за които това не важи. Експертите от Комисията за защита на потребителите съветват да обърнете специално внимание на изключенията.

– Нямате право да се откажете от стоки, изработени по поръчка и индивидуални параметри, зададени от клиента. Ако сте поискали да ви направят чаша или тениска с определена снимка или надпис върху тях, а после не ви харесат чисто естетически, няма да имате възможност да отмените сделката.

– Не могат да бъдат върнати стоки, които са с кратък срок на годност и има опасност да влошат своите качества.

– Не важи правото на отказ при покупка онлайн за стоки, които са били разпечатани и това води до хигиенен и здравословен риск.

– Търговецът може да откаже да приеме обратно дигитални продукти на физически носител (звукозаписи, видеозаписи, компютърен софтуер) поради това, че са били разпечатани и тяхното съдържание е възможно да е било копирано.

– Правото на отказ не важи и за случаите, в които ви е предоставена напълно услуга, чието изпълнение е започнало с предварителното ви съгласие.

Безусловното право за връщане на стоката може да бъде реализирано само при стриктно спазване на предвидените в закона условия и ред.

Първо, трябва да заявите желанието си за разваляне на договора, преди да изтече 14-дневният срок. Необходимо е да го направите по недвусмислен начин. Препоръчително е това да стане чрез стандартния формуляр за отказ, който търговецът е длъжен да ви предостави заедно с покупката. Формулярът е публикуван и на официалната интернет страница на Комисията за защита на потребителите. Според закона тежестта на доказване за упражняване правото на отказ от договора от разстояние се носи от потребителя и поради това е най-добре този отказ да бъде направен писмено.

След като заявите желанието си за отказ от покупката, търговецът е длъжен незабавно да ви изпрати потвърждение за получаване на отказа.

Ваше задължение е да върнете стоката на търговеца в рамките на 14 дни от датата на заявеното желание за отказ от сделката.

Търговецат е длъжен да ви възстанови заплатената сума до 14 дни от датата, на която сте го е уведомил за желанието си да се откажете от договора.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.