Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите: Нарушенията на търговците намаляват

От догодина 5 секторни помирителни комисии безплатно и бързо ще решават спорове

- Г-н Маргаритов, какво ще направи Комисията за защита на потребителите преди коледните и новогодишните празници, за да няма излъгани купувачи?
- Ще бъдем активни. Ще направим проверка на обекти, в които през миналата година са установени нарушения. Сега ще видим дали са спазили закона. Ще следим какви промоции се предоставят, какви намаления се анонсират и дали са действителни. Дали няма заблуждаващи рекламни послания, които да накарат хората да си купят нещо и после да съжаляват.

За намаленията една стока трябва да е продавана минимум 30 дни на анонсираната за стара цена и от нея да е отстъпката. Нека търговците да са лоялни, в техен интерес е, защото ще имат по-редовни клиенти.

- Какво бихте посъветвали потребителите, за да се предпазват от евентуални некоректни действия на търговци?
- Важно е да внимават дали е дадена цялата информация, за да си направят извод за реалното намаление на цената. Не просто един голям процент, но да не става ясно за какво и от колко. Често има надписи "Всичко на минус 50 процента", но се оказва, че не е така.

Като че ли българинът изпитва известно притеснение да се информира за всички важни елементи. Става му неудобно на касата, като установи, че не е така, както са му внушили рекламните послания, и си замълчава. Затова първо информация и тогава вземане на решение да купи.

- Какви тенденции се открояват при анализа на постъпилите жалби в Комисията за защита на потребителите?
- Едната тенденция е леко разместване в топ 3 на областите, от които се жалват най-често потребителите. През миналата година битовите електроуреди са били на второ място, а аудио-визуалната техника на трето, сега е обратното. На първо остават телекомуникациите и свързаните с тях устройства.

Но най-важната тенденция е, че общият брой нарушения, които констатираме при нашите проверки, намаляват с около 10-ина процента на годишна база. Особено отчетлив спад на нарушенията се наблюдава в онлайн търговията – около 37%. Две са основни нарушения, които констатираме там. Първо, търговецът не дава информация на потребителите, че имат право на безусловен отказ от закупената стока в 14-дневен срок.

Второ, че липсва т.нар. преддоговорна информация и най-вече тази част от нея, която показва какви допълнителни разходи трябва да извършите, за да дойде стоката до вас, и различните опции, които имате за плащане. Търговецът е длъжен цялата тази информация да я оповести още когато потребителят избира стоката.

- По-коректни ли стават търговците?
- Изглежда, че е така. Това може да се дължи на две причини. С развитието на бизнеса самите търговци се научават на правилата. Другата причина е, че в резултат на контролната дейност, установяването на нарушения и налагането на санкции търговците вземат мерки и преустановяват нарушенията. Тази тенденция наблюдаваме и в областта на нелоялните практики. Търговците са склонни да се съобразят с нашите препоръки и дори има случаи, когато преустановяват дадена практика, въпреки че обжалват акта ни.

- Какви санкции налагате?
- Не сме снизходителни, когато става въпрос за практики, които могат да засегнат по-широк кръг потребители или уязвими групи от обществото, и се придържаме към максимума. За нелоялни практики при първоначално нарушение санкцията може да стигне до 30 000 лв., а при повторно - до 50 000 лв. Винаги преценяваме тежестта на нарушението и естеството на нелоялната практика. Анализираме в какво се изразява самата заблуда и до колко широк кръг лица тя е адресирана.

- Каква част от санкциите ви се потвърждават от съда?
- При повече от 2/3 от обжалванията съдът потвърждава нашите санкции. Дори когато има произнасяне, което не е изцяло в наша полза, то е по-скоро за размера на глобата, а не за спора по същество. Имаме доста потвърдени нелоялни търговски практики за несъществуващи промоции, заблуждаващи намаления и неудовлетворени рекламации.

Също имаме произнасяне в наша полза при неравноправните клаузи, които констатираме в договорите и общите условия към тях на почти всички големи оператори в най-важните сектори на пазара - електроснабдяване, ВиК, телекомуникации. Върховният административен съд например недвусмислено постанови, че търговците нямат право да изискват от потребителите да плащат сумите по оспорени фактури.

- Колко са проверките ви годишно?
- Ако жалбите са 15 000 годишно, то проверките ни са поне двойно повече. Имаме силни кампании в областта на туризма, както и при важни събития, които активизират търговския оборот - началото на учебната година, ето сега предстоят 8 декември, Коледа, Нова година. Правим кампании, без да е необходимо да бъдем сезирани. Тук целта е превенция - да подскажем на търговците, че е много важно да бъдат лоялни. Защото иначе има санкция. Но за мен е особено важно и друго - търговците да имат съзнание за коректност. Ако успеем да наложим такъв тип поведение, ще бъде по-добре.

В началото на следващата година ще имаме и нови функции. Комисията за защита на потребителите ще бъде администратор на т.нар. секторни помирителни комисии и ще участва активно в опитите споровете да бъдат решени извънсъдебно. Това ще става в най-важните за хората сфери като електроснабдяване, водоснабядаване, комуникации, финансови услуги и транспортни услуги.

- Това ще съкрати ли времето за решаване на жалбите?
- Законът е фиксирал максимален срок, в който производството, след като е започнало, трябва да приключи - 90 дни. Но би могло да създадем добри практики, които ще позволяват и по-бързо решаване. В секторните помирителни комисии ще участват браншови организации, а не конкретни търговци. Ние ще защитаваме потребителския интерес, а регулаторният орган в съответната област ще има функцията да сближи интересите и да стане възможно решаването на спора. Това ще се случва много по-рано, отколкото когато се стигне до съд. И безспорно предимство е, че ще е безплатно. Нашата задача е да привлечем интереса на браншовите организации, защото участието в такова производство е доброволно.

- В началото на септември започнахте активна кампания за новата учебна година, при която проверявахте стоки за ученика. Какво констатираха инспекциите?
- Тези проверки ги правим през цялата учебна година. Активно следим за спазване на забраната за продажба на цигари на ученици. Направихме известен пробив. В началото на проверките констатирахме, че в 3 от 10 случая се стигаше до продажба на цигари на деца. Сега вече наблюдаваме спад. Продължаваме проверките.

Работим и по направление безопасност на дрехите. Има стандарти, които забраняват дълги връзки, дребни детайли, които могат да бъдат погълнати. Следим и продажбата на стоки, с които децата си правят майтапи и които могат да се окажат опасни. Например има пластмасово пакетче, което имитира дъвки - едната дъвка се подава и когато я издърпате, се получават електрически импулси, т.е. хваща ви ток.

Хубаво е, че имаме добра координация с други контролни органи. С агенция "Митници" предстои подписване на ново споразумение, което ще гарантира бърз и надежден обмен на данни. Опасните стоки от внос ще бъдат задържани още на границата, за да не се стига до разпространение на пазара, откъдето изтеглянето е по-трудно.

Още по темата: 

Кога и как можете да върнете купена стока

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес