Дупка с дълбочина един метър зейна на тротоар в София

Туроператори уволняват 90% от персонала си Местят сървъри в чужбина, приемат плащания само по банков път

Шофьор катастрофира смъртоносно в дърво

Тръмп: Не ми се вярва американският дрон да е бил свален умишлено

КАТ и кадастърът трагични в обслужването на хората “Таен” клиент чакал 6 часа на гише за подмяна на шофьорска книжка

Нова екранна двойка завладя Турция Бурджу Йозберк и Чалар Ертурул се събраха в "Любов към шоуто"

Съдът прекрати делото на „Артекс“ срещу Никола Вапцаров и Мариан Башур

Даренията от фирми за партии – без ограничения (обзор) Намаляват субсидиите от държавния бюджет на 1 лев за глас

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 21 юни 2019

Условна присъда за шофьор на камион, убил пешеходец Двама пешеходци загинаха в този участък на главния път за борени дни

Осъдиха литовци за шпионаж в полза на Русия

„Еврохолд“ подписа договор за придобиване на бизнеса на ЧЕЗ в България

Мая Манолова дава безлимитното частно финансиране на партиите на КС

Продават къщата на „Семейство Сопрано”

В София са 52% от чуждите инвестиции 20% от вложенията са в имоти

77% от потребителите не одобряват принудителното спиране на Юбер

2/3 смятат, че услугата трябва да се остане, като се наложат нови правила и регулации

Сондаж в трите най-големи града установи по-скоро положително отношение към т.нар. споделени услуги. Масовите настроения са за намиране на компромисен вариант в спора около платформата за споделено пътуване „Юбер” (Uber) с участието на държавните регулатори.

Общата запознатост е ниска, но са налице обществени очаквания подобен тип услуги все повече да стават част от живота ни. Одобрението на т.нар. споделена икономика е най-вече от страна на най-младите, активни и образовани представители на градското население.

Това показват данните от експресен телефонен сондаж на „Галъп интернешънъл болкан“ сред жителите на София, Пловдив и Варна. Проучването обхвана 706 души и беше проведено преди около месец. Данните са представителни за населението на трите най-големи български града. Мненията бяха потърсени, защото именно сред обществеността в най-големите градове може да се очаква по-добра запознатост с темата – доколкото „Юбер“ е услуга, която се предлагаше единствено в София, а в големите градове е средоточието на хора, за които може да се очаква, че се интересуват от навлизането на иновативни практики.

Отчита се сравнително широко принципно одобрение към т.нар. споделени услуги. На въпрос с пояснение за същността на този тип услуги, 60% отговарят положително, а 37% – отрицателно. Логично, най-чувствително е одобрението сред най-младите, а хората в пенсионна възраст са най-скептични.

Именно по-младите и хората с по-високо образование са и по-уверени, че в бъдеще подобни услуги ще са нещо нормално. 84% от попитаните в трите най-големи града на страната споделят мнението, че подобни услуги ще са нещо нормално в бъдеще. 11% смятат, че те ще изчезнат.

В същото време близо половината от запитаните не са чували за услугата „Юбер“, докато 40% отговарят, че са чували. Очаквано, по-висока е информираността сред хората с по-високо образование.

Запознати с основата на концепцията „Юбер“, 72% избират опцията, че като цяло това е добра възможност за превоз. 24% са на обратното мнение. Същата картина се получава и в отговор на хипотетичния въпрос дали сами биха се занимавали с нещо подобно: 72% посочват отговора „това е добра идея“, а 26% са на обратното мнение. И по-двата въпроса, закономерно, най-скептични са най-възрастните.

По подобни теми няма как да се очаква висока запознатост. Затова и данните свидетелстват за симпатия по принцип, а не за някаква особено активна или осъзната позиция. Най-възприемчиви се оказват хората с по-добра житейска перспектива.

Провокативният и в известна степен реторичен въпрос „Смятате ли, че държавата трябва да регулира с кого може да пътувате“ дава превес на отрицателните мнения – 57% отговарят с „не”. Също провокативният въпрос дали принудителното спиране на „Юбер“ е в полза на потребителите, събужда отрицателните мнения на 77% от запитаните.

По отношение на принудителното спиране на дейността на „Юбер“ и възможните перспективи, надделяват умерените мнения. 2/3 от попитаните избират опцията „Тази дейност трябва да продължи да се предлага, като се наложат нови правила и регулации“. 24% споделят мнението, че дейността на „Юбер“ трябва да бъде напълно разрешена, а на другия полюс са 8% от запитаните.

Подобни компромисни мнения преобладават и по отношение на спора на „Юбер“ с таксиметровите компании. Помолени да избират измежду твърдения, отново близо 2/3 от попитаните в София, Пловдив и Варна смятат, че „Юбер“ трябва да продължи да действа, но след компромис. 10 на сто приемат, че на пазара имат място само таксиметровите компании и „Юбер“ трябва да се забрани. 26% избират опцията, че „Юбер“ трябва да се разреши безусловно.

Мнението за таксиметровите услуги сред населението на трите най-големи града у нас – т.нар. жълти таксита – е по-скоро положително: 55% споделят позитивна оценка, а 37% – негативна. Хората с висше образование показват и по-ясно одобрение за консенсусните опции.

Преобладаващата обществена интуиция е, че споделените услуги ще се превръщат в част от живота ни във все по-голяма степен. Затова и очакванията на обществото, доколкото ги има, са свързани с намиране на изгоден за различните страни в спора вариант. Отношението и към концепцията „Юбер“, и към таксиметровите услуги, е благоприятно, въпреки ниската информираност по конкретния правен спор и същността му.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.