На 22 юли 2019 да почерпят

Германците не искат АКК за канцлер Крамп-Каренбауер губи подкрепа

Италия атакува правилата за публични разходи на ЕС

Партията на Владимир Зеленски печели парламентарните избори в Украйна по предварителни данни

Полицията използва сълзотворен газ и гумени куршуми срещу протестиращи в Хонконг

Махат от КАТ първата регистрация на автомобили Паспорт за всяка кола, влизаща в България

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 22 юли 2019

Ремонтират обсерваторията в Борисовата градина Софиянци гледат звездите през 120-годишен телескоп

Шефът на обвинения в кибератака срещу НАП: Няма да отключим компютъра му за ГДБОП

Хакнаха сайтовете на летищата в Бургас и Варна

Концесионери лъжат с чадърите на плажа Заради шмекерии туристите няма да се върнат по морето

Планински спасители свалиха жена със счупен крак от Витоша

Главният редактор на „Труд“ Петьо Блъсков: Всеки ръководител на високо равнище трябва да има мозъчна група, но да не е съставена от известни социолози

България с над 800 медала от олимпиади по природни науки Учредяваме международните състезания по физика и астрономия

Алпинист се отказа от върха, за да спаси живот В самото подножие на връх Ленин в Памир Георги Илков-Темето жертва мечтата си

Най-бавното състезание в света

През есента на далечната 1896 година властта в Англия вдига от 6 км/ч на 23 км/ч максималната разрешена скорост на моторизираните превозни средства по пътищата и премахва задължението на 50 метра пред тях да върви пешеходец или велосипедист и да размахва червен флаг, за да предупреждава населението. Тази промяна предизвиква спонтанна и бурна радост сред автомобилните ентусиасти в Лондон, които отбелязват отмяната на ограниченията с дружно пиене на чай и демонстративно разкъсване на червен флаг. След което си организират поход до плажа в южния крайбрежен град Брайтън, в който стартират 33 коли, но само 17 успяват да преодолеят гигантската за онова време дистанция от 84 км.

Победител става френският конструктор Леон Боле (на него е кръстен футболният стадион в Льо Ман) с моторизираната си триколка, задвижвана от едноцилиндров двигател, който изпраща чрез ремък към колелата мощността на три конски сили.

Англичаните ще ви кажат, че гонката от Лондон до Брайтън е най-старото автомобилно състезание. Това може да не е абсолютна истина, но надпреварата се повтаря през 1927 година и постепенно се превръща в традиция. А във Великобритания традицията се тачи като кралицата. И до днес всяка първа неделя на ноември между Лондон и Брайтън се организира ретро рали за автомобилни ветерани. До участие се допускат само превозни средства, произведени преди 1905 година. Никъде другаде не могат да се видят, при това в движение, толкова много “динозаври” от каменната ера на автомобилостроенето.

На зяпачите по традиционния машрут този път обаче не им беше лесно да видят колите столетници заради гъстата лондонска мъгла, погълнала Биг Бен и Бъкингамския дворец. Повече от 380 вековни машини с грохот и пушек пъплеха по булевардите, а на шофьорското място на някои от тях седяха знаменитости като барабаниста Ник Мейсън от “Пинк Флойд”, бившия германски състезател Йохен Мас и преуспелия спортен началник Рос Браун – “мозъка” на победите на Михаел Шумахер във “Ферари”. Повечето от автомобилите вече участват редовно. Нови попълнения не се очакват. Напротив – на тези години колоната по-скоро ще оредява, вместо да се умножава. Рекордьор по присъствие е Джон Денис, наследник на автомобилен производител, който от 57 години насам неизменно преодолява разстоянието от лондонския Хайд Парк до брайтънската крайбрежна алея Мадейра Драйв със семейната реликва – Dennis Tonneu от 1902 г. По времето на своето производство това превозно средство не се е наричало автомобил, а “лек локомотив” – понятие, използвано в Англия в края на XIX и началото на ХХ век за прадядовците на леките коли. Тогава те са били повече каруци и това личи по най-стария участник в ретро ралито – Truchetet от 1888 г., който потегля пръв на старта в 6,54 ч сутринта след 119-ия разкъсан червен флаг в историята. Под аплодисментите на ранобудните зрители и целокупната конкуренция тази 127-годишна машина напряга архаичния си двуцилиндров мотор с четири конски сили, за да потегли и да стане най-старият модел, преодолял успешно “маратонската” 84-километрова дистанция. Всеки, който пристигне в Брайтън преди 16,30 ч следобед, получава заслужен медал на олимпийския принцип, че важно е участието.

Тази година парадът на ветераните чества известните американски марки Cadillac, Ford, Oldsmobile и не толкова известните Pope и Waverley, които днес не съществуват подобно на други представители в ралито като Panhard et Levassor, Cleveland, Swift, Humberette, New Orleans, Darracq и Adler. На старт застана и първият произведен през 1901 г. автомобил от култов бранд като Isotta Fraschini. Имаше и два електромобила, защото на границата между 19-ото и 20-ото столетие все още не е било ясно кои двигатели ще просъществуват в автомобилостроенето – електрическите или бензиновите. Същата дилема вълнува отново човечеството и днес.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.