Британец, отровен с „Новичок“ в Еймсбъри, ще съди Русия

Малина Едрева, ГЕРБ: Г-жа Фандъкова ще се яви на всички предстоящи дебати за София

Евродепутатът Емил Радев: Без анонимни банкови сметки и сейфове от 2020 г.

Симеон Сакскобургготски: Независимост в пълния смисъл е невъзможна дори за най-великите държави

Кристали вместо сълзи капят от очите на арменка (СНИМКИ)

СЗО: Едва половината от световното население разполага със здравни грижи

Министър Банов: Намаляват нарушенията при частните собственици на сгради паметници на културата

ГЕРБ регистрират утре кандидатите си за местните избори в София

Израелският президент решава кой ще е следващият премиер – Нетаняху или Бени Ганц

Иран освобождава до часове задържания шведски танкер

МВнР: Няма данни за пострадали българи при земетресението в Албания

Две земетресения край Кърджали

Ердоган потвърди готовността на Анкара за военна операция в Северна Сирия

Полицията в Хонконг използва сълзотворен газ срещу демонстранти

Министър Ангелкова: Културно-историческият туризъм е стимул за вътрешните пътувания и икономиката

На голо небе чифте претенции

Мнозина българи използват патриотизма като адреналин, за да преживеят собствените си неуспехи.

След втората ракия ставаме първи. Една от големите банкетни лъжи, която подхранва любовта към армията ни, е, че ние първи в света сме използвали самолет като бомбардировач. Набъбналите от алкохол езици с патос обясняват как на 16 октомври 1912 г. при одринската крепост преди полета пилотите Радул Милков и наблюдателят Продан Таракчиев взимат и бомби, които са поставени в кошове отстрани на самолета. Бомбите са пуснати над военен обект – гарата Караагач.

За съжаление на родните патриоти истината е малко по-различна. Първият боен разузнавателен полет e извършен на 23 октомври 1911 г. западно от Триполи от италианския капитан Карло Мария Пиаца със самолет „Блерио“, а първата бомбардировка е извършена на 1 ноември 1911 г. над турския военен лагер край Таджир от младши лейтенант Джулио Гавоти със самолет „Етрих Таубе“.

Изнесената от „Труд“ информация, че Италия е изпратила официално писмо до българските институции, в което се изразява готовност за „еър полисинг“ (охрана на въздушното ни пространство) с техни самолети и пилоти, отново възбуди патриотичния спор. Как може да позволим на чужда армия и чужди самолети да пазят родното? Това било същото като да разрешиш на комшията да пази жена ти, докато си в командировка.

Заявката на Рим е в отговор на циркулационно питане, изпратено от българското правителство до НАТО и страни съюзници. Очакват се положителни отговори и от други държави, членки на алианса.

Италия разполага с една от най-големите авиобази в Европа – Авиано. Военновъздушните сили на страната разполагат с изтребители F-16.

От Министерството на отбраната и от МВнР обясниха неофициално, че е твърде рано да се говори, че друга страна ще поеме охраната на въздушното ни пространство. В момента ставало въпрос по-скоро за проучване. Възможно е да се стигне до съвместни операции с нашите ВВС. Има обаче твърде много чисто процедурни неясноти – например кой ще взима решения и ще носи отговорност за евентуално сваляне на самолет нарушител на въздушната ни граница. Както стана ясно от случая с прелетелия над България руски военен транспортен самолет, освен разрешение за стрелба от министъра на отбраната и шефа на Генералния щаб е необходимо и разпореждане лично от премиера.

В момента страни от НАТО пазят въздушното пространство на Люксембург, Исландия, Словения, Литва, Латвия и Естония.

Решението на правителството още отсега да пита и да получи отговор на този важен въпрос за националната ни сигурност е едно от малкото разумни неща, които се правят в сектор „отбрана“. Договорът с Полша за ремонт на двигателите на изтребителите ни МиГ-29 е подписан, а неговото изпълнение има все още много въпросителни. Най-рано след шест месеца ще бъдат готови първите двигатели. Българските пилоти ще трябва да стискат палци всичко да е наред, тъй като стана ясно, че поляците ще слагат нови части, които те сами си произвеждат. Дори и да няма никакви проблеми, след 2,5 години ресурсът и на ремонтираните двигатели ще се изчерпа. Трябва да е ясно, че изтребителите освен двигатели имат и други важни компоненти, които също имат гаранционен срок и изчерпват ресурса си. Те също трябва да бъдат поддържани. И явно пак от Полша, след като скъсахме окончателно бизнес отношения с руската компания РСК „МиГ“.

Ако стартира нов проект за модернизация на българските Военновъздушни сили, е редно да започнат и сериозни промени в програмите за обучение в специализираното училище за военни пилоти. Наземният състав, които ще обслужва новите изтребители, също трябва да влезе в час и да започне да се обучава.

Но най вече е задължително политическото ръководство на армията да започне да говори и да обсъжда бъдещите си творчески планове. Би било хубаво да излезе някой и да разкаже на данъкоплатците какво им се предлага и за какво биха искали да плащат те. Съвсем разумно е да се обясни, че около 5 млн. лв. ще ни струва, ако плащаме на друга страна да кръжи със самолетите си над България. Честно към хората е да се каже колко струва и ще струва поддръжката на 40-годишните руски МиГ-ове. И още по-важно – колко пари ще трябва да дадем за нови изтребители, въоръжението за тях и за изграждане на нова инфраструктура.

Много фирми искат да участват в ясен конкурс за доставка на нови изтребители. След САЩ, Швеция, Израел, Франция, Германия, Италия и Пакистан иска да се включи в един бъдещ конкурс. Азиатската държава възнамерява да ни предложи JF-17 – многоцелеви изтребител от поколение 4++. Производството му започва през 2007 г. До момента са направени 50 броя от тях, като има заявки за още 110. Той е с китайски двигател, който се произвежда по руски лиценз и е сходен с този на МиГ-29. Но е от по-съвременно поколение и със значително по-добри динамични параметри и технически характеристики.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.