На 21 юли 2019 да почерпят

Затвориха две летища в Силиция след ново изригване на Етна

Морковите зареждат организма с ценни вещества Могат да се консумират също листата и стъблата на оранжевия зеленчук

Великотърновка се венча в храм от 18-ти век в село с един жител Стела се запознала с бъдещия си съпруг в църквата в планинското с. Влахи

Ентусиасти преобразяват цял квартал Групата “Бъди общественополезен” вдъхна нов живот на 13 градинки в Изток

Срив в системата на Гранична полиция спря за близо час обработката на камиони на „Капитан Андреево“

Откриха първата ясна снимка на Нийл Армстронг, докато ходи по Луната

Рим обяви най-висока степен на терористична заплаха

Рожен събра над 200 000 българи от страната и чужбина

Крит – откъдето Европа е започнала На острова всичко е мълчание, останалото е лош превод

Най-малко трима души загинаха при катастрофа на малък самолет в Германия

Извадиха варели за опасни химикали от река Марица

ТИР разпиля дини на АМ „Марица“, след като се удари с лека кола

Христо Стоичков: ЦСКА ще има нов стадион!

64-годишен мъж е с опасност за живота след катастрофа край Разград

Кредитите с “Бяла карта” се оскъпяват с 50 процента

Напоследък все повече хора получават по имейлите си формуляри, които трябва да попълнят, за да получат т.нар. Бяла карта. На пръв поглед това е кредитна карта с примамливия лимит от 3000 лева, която се издава без никакви формалности. Неин издател е небанковата финансова институция “Аксес файнанс”. Одобрението става лесно, без да се изисква от клиентите да доказват доходи или да имат изрядна кредитна история.

Рискът, който поема компанията обаче, си има цена. И тя е в огромната лихва. 45,9% годишен процент на разходите (ГПР) очаква всеки, който реши да сключи договор за “Бяла карта”, става ясно от сайта на финансовата институция. Показателят включва не само лихвата, но и всички такси и комисиони, свързани с обслужването на задълженията.

Бърз кредит

под формата

на пластика

“Това е като бърз кредит, но под формата на карта”, коментира Десислава Николова, финансов анализатор от “Моите пари”. Точно оскъпяването е основната разлика в сравнение с условията, предлагани по пластиките на кредитните институции. “При кредитните карти на банките ГПР обикновено е около 18% за теглене на пари в брой и за покупки”, обясни Николова. Според нея друга съществена разлика спрямо пластиките, издавани от банки, е, че при Бялата карта няма гратисен период. Това е времето, през което клиентът може да плати натрупаните задължения, без да дължи лихва по тях.

В случая с Бялата карта до второ число на всеки месец клиентът трябва да плати пълното си задължение за предходния месец. Ако човекът не направи плащане, има нов срок от 3 дни, в който той или трябва да се издължи, или да осигури поръчител. В случая се изисква минимално плащане в размер на 15% от лимита по картата. Ако то не бъде направено до 5-о число на месеца, започва да се начислява 10 на сто неустойка за неизпълнение. Отделно от това всеки ден започва да се начислява и 2,50 лв. разход по събиране на вземането.

Още три компании предлагат кредитни карти

Това не е единствената небанкова финансова институция, която предлага кредитни карти на българския пазар. В момента у нас има още три такива компании. Заради високата конкуренция обаче условията им са сходни с тези на банките, коментира изпълнителният директор на “Кредит център” Тихомир Тошев. Според него все пак клиентите на небанковите финансови институции получават по-бързо одобрение в сравнение с времето, което е необходимо за издаването на кредитна карта от банка. Десислава Николова също смята, че другите небанкови финансови институции предлагат условия, сравними с тези на банките. Изискванията към клиентите също са подобни на тези на кредитните институции.

Условията

Например пластиките на “Транскарт файненшъл сървисис” са с лимит от 8000 лв., а гратисният период е 45 дни. ГПР за покупки е 16,96%, а за теглене на суми в брой – 22,15%. До 15-о число всеки месец клиентът трябва да плати поне 3% от главницата по кредитите плюс начислените лихви и такси. При изтичането на срока потребителят трябва да погаси общото задължение по кредита. През първият месец, в който клиентът не е платил дълговете си, компанията извършва за своя сметка действия по събирането им. Това включва изпращане на SMS-и, на други уведомителни съобщения и провеждане на срещи с длъжниците. След това обаче разходите по събиране на дълговете се заплащат от неизрядните потребители. Например таксата за изпращане на уведомително съобщение е 15 лв.

Подобни са и условията по кредитните карти iCard на “Интеркарт файнанс”. Максималният кредитен лимит по класическата карта на компанията е 5000 евро, а гратисният период също е 45 дни. По тази пластика ГПР за покупки е 17,61%, а за теглене на пари от банкомат – 36,09%. Минималната вноска за класическата карта на компанията е 6% от главницата заедно с начислените лихви и такси. За невнасяне на минималната вноска се плаща 10 евро. Предвидена е възможност за разсрочване, но това води до допълнително оскъпяване на кредита.

Наскоро “БНП Париба Лични финанси” също започна да издава кредитни карти. Пластика обаче могат да получат само редовни клиенти, които вече са теглили заем от финансовата институция. Гратисният период по тези карти е един от най-дългите на пазара – 60 дни. Минималната погасителна вноска се определя спрямо размера на дължимата сума. Например при дълг от 1000 лв. вноската е 60 лв.

ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

Не теглете пари с кредитна карта

Една от най-често срещаните грешки при ползването на кредитни карти е, че много потребители използват пластиката за теглене на пари в брой. Картата обаче е предназначена предимно за покупки. Теглейки пари в брой, освен лихва потребителят дължи и такса за теглене на суми кеш, която варира в зависимост от това дали се ползва банкомат на банката, издала картата, или чужд такъв. Тази такса варира в широки граници – от 20 до 80 лв. При тегленето на суми в брой не може да се ползва и гратисният период, така че сумата е дължима още от следващия ден.

Друг проблем е, че потребителите често не знаят какъв точно е гратисният период, който могат да ползват. Това е фиксиран период от време, в който клиентите са освободени от лихва върху направените покупки, той започва да тече от определено число на месеца. Много хора погрешно мислят, че той започва да тече от момента на извършване на покупката.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.