Марадона каца в корема на Гларуса

Този град е бил столица на 3 империи. Той е единственият мегаполис, разположен на два континента. Днес, години след падането на Римската, Византийската и Отоманската империя, Истанбул си остава център на една глобална империя. Уникален сблъсък на религии и култури, място, където съжителстват джамии, църкви и синагоги. Именно оттам великият Диего Марадона ще долети в корема на Гларуса за юбилейния мач на Христо Стоичков.

Кой е Гларуса? Това е символът на Турските авиолинии, петата авиокомпания по сила в света. Тя е в напреднали преговори да бъде основен превозвач на гостите на Камата за мегашоуто на стадион „Васил Левски“ на 20 май 2016-а. Така всички ВИП-ове ще летят към София от Истанбул. А миналата седмица УЕФА обяви турския превозвач като най-новия спонсор на Евро 2016. Нищо изненадващо - Турските авиолинии вече 5 години поред са избирани за авиокомпания №1 на Стария континент и логото им определено ще прилича на еврофиналите.

„Искаме феновете да дойдат във Франция по най-комфортния възможен начин и се надяваме на дългогодишно партньорство“, каза Гай-Лоран Епстейн, маркетинговият директор на УЕФА. Преди подписването на договора Евро 2016 имаше 8 спонсора.

Интересът към мача на Стоичков вече става глобален заради обявените мегазвезди от целия свят. А политиката на Турските авиолинии е насочена ексклузивно към спорта и към най-известните имена. Видеоклипът с Лионел Меси и Коби Брайънт, които доскоро бяха лица на компанията, счупи всички рекорди по гледания в интернет канала ютюб. Сега подобен хит е новата перла - Дидие Дрогба. Говори се, че трансферът на великия голмайстор в канадския „Монреал“ през тази есен е част от офанзивата за увеличаване на дестинациите в Северна Америка. Със своите 283 града в 111 държави, до които летят самолетите, Турските авиолинии са седмият най-голям превозвач за международни пътници и 13-и по прелетени километри.

В момента компанията спонсорира германския „Борусия“ (Дортмунд), френския „Марсилия“ и турския гранд „Галатасарай“. Шеста година продължава партньорството с Евролигата, най-големия баскетболен турнир на континента. На българска земя има договор и с „Левски“ за сътрудничество. Доскоро на крилете на Гларуса се возеха „Барселона“ и „Манчестър Юнайтед“. „В напреднали преговори сме с други клубове от този калибър, но не мога повече да издам“, каза вицепрезидентът в областта на маркетинга и продажбите Зия Ташкент.

От 2 години компанията започна да спонсорира и веригата от голф състезания в Европа, организирайки и финален турнир в Анталия. Така в нейно лице се превърна неповторимият Тайгър Уудс.

Зия Ташкент, вицепрезидент на Турските авиолинии:

София стана ключов град

София вече е един от ключовите градове в мрежата на Турските авиолинии, призна вицепрезидентът Зия Ташкент. От 28 декември от Истанбул към родната аерогара ще полети трети полет в четири от дните на седмицата.

„Толкова имат само най-важните дестинации - добави Мерт Дорман, вицепрезидент и новият отговорник за Балканите, Източна Европа и Кавказ. - Интересът към зимния курорт Банско се е засилил много. 30 процента от пътниците от София спират в Истанбул, а останалите продължават към други дестинации от нашата мрежа.“

Дорман не изключи от София да полетят самолети и към нова дестинация в Турция. В момента извън столицата ни има полет Варна - Истанбул. Поради непрекъснато засилващия се интерес към Анталия като един от марковите курорти на Турската Ривиера най-възможна опцията от София е в тази посока, но засега това е въпрос на бъдещето.

Изключителен елемент за развитието на авиобизнеса в региона ще има новото супермодерно летище на брега на Черно море. То ще е третото за Истанбул. Проблемът в момента е, че „Кемал Ататюрк“ няма капацитет да поеме повече полети. Заради прекалено големия трафик дори се стига до закъсняване на някои от самолетите. „Ако в момента някоя компания иска да заяви полет до „Кемал Ататюрк“, това е невъзможно поради липса на място - продължи Ташкент. - Когато стартира новото летище, всичко ще бъде възможно.“

От офиса в България

Какво означава конкуренцията на нискотарифните компании за авиобизнеса? „Приемаме ги като състезатели на пистата - спокойно отвърна Ташкент. - Живеем в демократично време и те са на пазара. Ние знаем, че сме силни във всички възможни компоненти и затова сме предпочитани от пътниците. Дъщерна за нас фирма е „Анадолуджет“, която изпълнява най-вече местни полети в Турция. Нямам представа за статистиките на компании като „Райън Еър“, „Ийзи Джет“ или „Уизеър“ например. Трудно е да се калкулира дали сме загубили заради тях. Техните дестинации не пречат на Турските авиолинии. Нашите пътници са всякакви - студенти, туристи, бизнесмени. Ние имаме нови самолети и кетъринг на най-високо ниво.“

Като основен съперник на компанията Дорман определя германския превозвач „Луфтханза“. „Не сме в лигата на авиокомпаниите от Персийския залив - призна вицепрезидентът. - Те са така да се каже прекалено специални. Нашата цел е на борда на самолетите ни да се качват бизнесмени, а не хора, които търсят прекалено голям лукс.“

Въпреки политическото напрежение между Турция и Русия заради сваления боен джет нито един граждански полет между двете държави не е бил отменен. Турските авиолинии имат 10 руски дестинации. Ташкент обаче твърди, че при всички положение проблемът ще афектира до някаква степен трафика по тази ос. „Досега най-много са отменените чартъри от Русия до Анталия, но те не са наши самолети“, рече босът.

Има спасение и в запален самолет

Самолетният транспорт е най-безопасен, но и смъртта е най-категорична при злополука. Център №1 за обучение на пилоти е в Истанбул, а негов собственик е Турските авиолинии. Там пращат командирите си компании от цял свят, включително нашите „България Еър“ и „Хемус Еър“.

Закон №1 пред пилота е, че спасение има до последния миг и в най-страшната ситуация. Нагледно за българи бе показан симулативен инцидент с пожар в кабинното пространство. За десетина секунди стюардите в самолета слагат маски на лицата си, в ръцете им има пожарогасители и за около 5 минути са проверени всички места за багажи. Впечатляващо! През това време пътниците трябва единствено да седят с наведена надолу глава, за да не вдишват дима.

Точно 45 дни продължава обучението на кабинен екипаж в центъра. Преди това всеки желаещ трябва да мине шестмесечен курс в гражданска авиация, от която да получи сертификат. Най-важното за стюардите е да работят в екип и това е първа точка в обучението. Разбира се - да няма никаква паника. Задължително във всеки полет има инструктор на борда. Той може да е част от екипажа, може и да е пътник.

Центърът в Истанбул има 10 различни симулатора за моделите на „Еърбъс“ и „Боинг“. Обученията за по-малки самолети са в град Айдън. Инженери следят новите тенденции в технологиите, които непрекъснато се допълват в симулаторите. Психолози изследват всекидневно състоянието на пилотите и трябва да знаят дори за най-малкия им проблем от личния живот. Контролът се засили още повече след самоубийствения инцидент със самолет на германската компания „Джърмън Уингс“ над Френските Алпи.

Възрастовите граници за пилотите са между 25 и 53 години в цял свят. За стюардите горната граница е свалена до 48. Психолози твърдят, че след тази възраст не може да се носи необходимата отговорност.

3,3 милиарди са летели през 2014 г.

3,3 милиарда пътници са летели в самолети по света през 2014-а. Само за сравнение - 10 години по-рано броят е бил 2,7 пъти по-малък - 1,2 милиарда. Проучванията сочат, че през 2034 година аеропасажерите ще бъдат 7,3 милиарда!

Най-много се лети от Азия и Пасифика - 29 процента. Второто място е за Европа и Северна Америка с 26 на сто от пътниците. Във всички самолетни компании по света са ангажирани 58 милиона души. А тенденцията е след 20 години броят на нарасне до 105 милиона работни места.

На планетата има в момента 42 от т.нар. мегаградове. Това означава 50 000 или повече авиопътници на ден. Най-близо до България е Истанбул, който е на пета позиция в класацията за най-посетени градове. Разположеният на Босфора мегаполис е лидер в последните 5 години по растеж.

Трите най-големи авиокопмании в света са „Американ“, „Юнайтед“ и „Делта“, които бележат постоянен спад на дяловете си от 2002 година насам. Постоянно нагоре в този период се изкачват на първо място „Емирейтс“, следван от „Чайна Саутърн“, „Еър Чайна“ и Турските авиолинии.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл