На 22 юли 2019 да почерпят

Германците не искат АКК за канцлер Крамп-Каренбауер губи подкрепа

Италия атакува правилата за публични разходи на ЕС

Партията на Владимир Зеленски печели парламентарните избори в Украйна по предварителни данни

Полицията използва сълзотворен газ и гумени куршуми срещу протестиращи в Хонконг

Махат от КАТ първата регистрация на автомобили Паспорт за всяка кола, влизаща в България

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 22 юли 2019

Ремонтират обсерваторията в Борисовата градина Софиянци гледат звездите през 120-годишен телескоп

Шефът на обвинения в кибератака срещу НАП: Няма да отключим компютъра му за ГДБОП

Хакнаха сайтовете на летищата в Бургас и Варна

Концесионери лъжат с чадърите на плажа Заради шмекерии туристите няма да се върнат по морето

Планински спасители свалиха жена със счупен крак от Витоша

Главният редактор на „Труд“ Петьо Блъсков: Всеки ръководител на високо равнище трябва да има мозъчна група, но да не е съставена от известни социолози

България с над 800 медала от олимпиади по природни науки Учредяваме международните състезания по физика и астрономия

Алпинист се отказа от върха, за да спаси живот В самото подножие на връх Ленин в Памир Георги Илков-Темето жертва мечтата си

Хелзинки – град без коли през 2050 г.

От години Хелзинки е смятан за един от най-зелените градове в Европа, но изглежда за местната власт това изобщо не е достатъчно. Затова тя е решила да предприеме следваща крачка – да направи финландската столица място, свободно от въглеродни емисии от автомобили. Конкретната цел – до 2050 г. в Хелзинки да няма коли с двигатели с вътрешно горене. Към днешна дата в града живеят 600 000 души, а зелените площи са 47% от цялата територия. Прогнозите сочат, че през 2050 г. жителите вече ще са 1 милион и според управата е важно тогава всички да имат по-добра среда за живеене. А мотивът, с който хората ще бъдат насърчени да се откажат от автомобилите, е именно последното. Затова се планира създаването на удобен за всички обществен транспорт, като главната роля ще е отредена на метрото, влаковете и електрическите превозни средства, но също на нови озеленени пешеходни зони и велоалеи и високи цени на паркингите. Целта е всеки човек да успява да стигне до работното си място, магазина, детската градина, училището и т.н. пеша или с чист транспорт. Проектът е наричан „Булевардизация”. Рикард Манинен, ръководител на отдела по благоустройство, обяснява, че според него сегашните сиви широки градски булеварди трябва да станат зелени жилищни зони. В тях ще се движат хора с велосипеди или малки електромобили. Така ще отпаднат и задръстванията, респективно смогът от колите.

Не всички жители обаче са ентусиазирани от плана. 50-годишният Йохан смята, че идеята е лоша, защото ще удължи пътуването до работното място на мнозина и ще ги направи твърде зависими от обществения транспорт. И дава пример със себе си и факта, че успява с колата си да стигне за 20 минути от предградието Еспо, където живее, до офиса в центъра на Хелзинки. Йохан, както и някои проектанти, смята, че проектът за застрояване и озеленяване на градски булеварди всъщност ще натовари града повече, защото и без това в него вече намаляват широките пространства. Това от своя страна подтиква все повече хора да се заселват в покрайнините. А ако властите искат всичко да е еко, ще трябва и там да градят зелена инфраструктура. А според скептиците едва ли темпът на двата процеса ще е еднакъв. На това предизвикателство радетелите за Хелзинки без коли отговарят с идея за строеж на първите небостъргачи в централната част – и за живеене, и за офиси. Нещо, което също не се приема от традиционалистите.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.