САЩ официално отложиха влизането на допълнителни мита срещу Китай

Двама души са загинали при две тежки катастрофи в Пловдивско

Снежна буря причини смъртта на един човек в Исландия

Мачовете и спортът по телевизията днес, събота, 14 декември 2019

На 14 декември 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за събота, 14.12.2019

Шофьорът, блъснал 2 деца в София: Карах бавно, минавах на зелено

Тръмп: Импийчмънтът е измама

Игор Додон: България и Румъния са готови да пропуснат руски газ до Молдова, ако транзита през Украйна спре

Триумф за Джонсън, Брекзит на хоризонта (обзор)

Дете е починало, след като е било блъснато от кола на столичен булевард, друго е в болница

Джип се удари в „Голф“ след обратен завой и блокира булевард „Цар Борис III“ в София

Неизвестен откри огън по пешеходци в Торонто

Борис Джонсън призова страната към единство след разделенията, предизвикани от Брекзит

„Труд Уикенд“ – един вестник за два дни

Ще позволят ли на КАТ да ни пипа номера на колата

Какво се случва, ако някоя сутрин автомобилът ви осъмне с откраднат преден номер? Едва ли подозирате, че за вас ще започне трагедия, сравнима със сюжета на няколко произведения на Франц Кафка, взети заедно.

Ето как. Понеже табелките се монтират в КАТ, вие логично смятате, че първо трябва да отидете там. Грешка. Трябва да отидете в Районното полицейско управление по местоживеене и да съобщите под формата на писмена жалба, че ви е била открадната табелката. Когато вечно съненият дежурен приеме сигнала, той ви обяснява, че в следващите три дни цялото МВР ще бъде вдигнато на крак да издирва вашия номер. Но има известен шанс (към 99,9%) и да не го намери, затова е нужно след този срок да отидете на среща с кварталния полицай. Той ще ви даде бележка, че табелката е безвъзвратно изчезнала и следва с този документ да отидете в КАТ, за да подадете документи за пререгистрация.

Минали се поне четири дни, през които не сте имали право да използвате автомобила си. Изгубили сте поне 6-7 работни часа, през които да висите по гишета и приемни. Щетите в пари ще са още по-големи, ако колата е служебна. Ами я си представете, че кола с вашия преден номер е заснета да вози убийци или крадци, та в дома ви нахлуят маскирани полицаи и ви арестуват… Бедна ви е фантазията през какви още кръгове на чиновническия ад може да минете.

Защо разказваме всичко това? Нали кражбата на преден номер на колата не е масово престъпление, случаите са единици, а не десетки или хиляди… Така е, но преди 20-ина дни парламентът прие на първо четене поправка в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), която заплашва да превърне задигането на автотабелки в национален спорт. Става дума за записването в закона на нова принудителна административна мярка (ПАМ), при която на пътя се сваля предния номер на нарушителя, включително и при наличие на неплатени глоби.

Естествено – бъдещата ПАМ се предлага от катаджиите. Те намират мярката за изключително дисциплинираща, защото някой може да седне да кара без книжка или застраховка, без това да личи, но ако колата е без номер – ще я залаят и уличните кучета. Освен това, сега рушветът се движи в порядъка от 20 до 50 лв. Той ще скочи до 100, че даже до 200 или до 300 лева, когато полицаят с бяла фуражка получи право да вади отвертка от джоба на светещата си жилетка и да се доближава застрашително до предницата на автомобила.

Всички молитви на КАТ да остане този текст в ЗДвП в момента са насочени към транспортната комисия на парламента. Бившият й председател Гроздан Караджов, който нямаше нищо против да уйдисва на катаджийски акъли, подаде оставка и сега на поста му е друг реформатор – Настимир Ананиев. Под негово ръководство трябва да бъдат гласувани на второ четене и тази ПАМ, и още поне 10-15 спорни поправки. Сред тях е изискването за зимни гуми за всички пътни превозни средства (в това число трамваите, верижните трактори и валяците – б.а.), без да никъде да са написани дефиниции какво са летни и какво са всесезонни гуми. Или да се премахне знак Е32, указващ района за засичане на скоростта с камери, което противоречи на тълкувателното решение на Върховния административен съд, с което през 2014 г. бяха спрени всички мобилни радари, монтирани в полицейските патрулки.

На г-н Ананиев и колегите му от всички партии трябва да е ясно отсега – дали ще гласуват да се превърне обикновеният българин в слуга на униформения полицай, бил той на пътя или зад гишето за номера. Да, да – същият оня милиционер, който изскачаше от храстите като върколак, за да иска сиромашките ви левчета. Същият, който на Великден дежуреше пред църквата, за да не пуска богомолците в храма. Но може и обратното – депутатите първи ще дадат пример как се реже най-масовата корупция в България – катаджийската. Нещо, което ни се препоръчва във всеки мониторингов доклад на ЕК. В последния – също.

Под 1 % катастрофи с нови водачи

Един човек е загинал от началото на тази годината при катастрофа, предизвикана от водачи със стаж под 2 години. За същия период жертвите по пътищата са 112. Това прави под 1% произшествията с убити, предизвикани от новобранци. Въпреки това в парламента ще се гледа цял пакет предложения за ограничаване правата на новите шофьори. Сред тях има и идиотщини, например като да им се забрани да карат с разрешените 140 км/ ч по магистралите, като че ли радарите могат да засичат кой шофьор преди колко време е взел книжка.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.