Румен Петков проведе среща с Владислав Кононов, изпълнителен директор на Руското военно-историческо общество

Задържаха 16-годишен куриер на измамници с „пратка” от 76 000 лв.

11 загинали и 46 ранени при катастрофа с автобус в Турция

47-годишен мъж е починал при челна катастрофа на пътя София-Варна, двама души са ранени

Търговец завъртя наркооранжерия в къща

Китай обвини американски военен кораб в нарушаване на суверенитета на страната

Турската армия започна нови удари срещу цели на кюрдски организации в Сирия

Макрон предполага, че Великобритания може да постигне специално търговско споразумение с ЕС след Брекзит

Зам.-министърът на отбраната: Военно-окръжната прокуратура в Пловдив се сезира за авариралия самолет „Спартан“

Шефът на НЗОК: Системата на здравеопазването ще се срине след година-две

„Туитър“ блокира повече от 1000 акаунти по подозрение за руска пропаганда

Кола излетя на пътя край Банско, четирима ранени

Буря е повредила части от руски ракетен комплекс С-400, пътуващ за Китай

Тереза Мей: Втори референдум във Великобритания за Брекзит няма да има

Рокпевецът Том Пети е починал от свръхдоза от седем лекарства

Липсваща Y-хромозома е разделила хората от неандерталците

Международно изследване, ръководено от учени от Станфордския университет в САЩ, предполага, че неандерталската Y-хромозома отдавна е изчезнала от човешкия геном, пише Science Daily, цитиран от „Фокус“.

Y-хромозомата е една от двете човешки полови хромозоми. За разлика от X-хромозомата, тя се предава само от баща на син. Това е първото проучване, чийто предмет е неандерталска Y-хромозома, казва Фернандо Мендез от Станфорд. Предишни изследвания са секвенирали ДНК от фосили на неандерталски жени или митохондриална ДНК, която се предава от майката на деца, от който и да е пол.

Друго проучване доказва, че ДНК на съвремените хора съдържа между 2.5 и 4 процента неандерталска ДНК – наследство от кръстосването на съвременните хора и неандерталците преди 50 хиляди години. Екипът е установил, че, за разлика от друга ДНК, гени от неандерталската Y-хромозома не са се предали на съвременните хора по онова време.

Не е ясно каква е причината за това. Възможно е неандерталската Y-хромозома просто да е излязла от човешкия генетичен пул с течение на хилядолетията. Друга възможност, според Мендез, е, че неандерталската Y-хромозома съдържа гени, които са несъвместими с други човешки гени и той и колегите му са намерили доказателства за това.

Един от гените в Y-хромозомата, който се различава при неандерталците, например, се свързва с отхвърлянето на транспланти, когато мъже даряват органи на жени.

“Функционалната природа на мутациите, които открихме”, обяснява Карлос Бустаманте, “ни показва, че секвенциите на неандерталската Y-хромозома може да са изпълнили ролята на бариера на генетичния пренос, но трябва да проведем експерименти, за да го докажем и ги планираме в момента.” Няколко гена от неандерталската Y-хромозома, които се различават от тези на хората са част от имунната система.

На теория имунната система на жена може да атакува мъжки ембрион, носещ неандерталски H-Y гени. Ако жените постоянно са помятали мъжки бебета, носещи неандерталски Y-хромозоми, това би обяснило липсата им при съвременните хора.

Секвенирането на неандерталската Y-хромозома може да хвърли светлина върху връзката между хората и неандерталците. Едно от предизвикателствата пред проучването е да открие дали идентифицираните генни вариации от неандерталската Y-хромозома действително са несъвместими с човешки гени.