Онлайн магазинът е успешен, ако продава добър продукт

Маркетинг-мениджърът на онлайн магазина Ozone.bg Константин Бъчваров

Рекламата става все по-скъпа

Невинаги е изгодно да направиш бизнеса си в интернет

Онлайн търговията е един от най-развиващите се сектори в България и света. И има защо - магазините в интернет често продават повече, отколкото физическите. Те нямат работно време и стигаш до тях не с колата, а само с няколко клика на мишката. И не на последно място - по-евтини са за поддръжка. На този фон идеята за отваряне на онлайн магазин е много изкушаваща. Оказва се обаче, че картинката е далеч по-сложна.

“Заблуждаващо е, че е по-изгодно да направиш бизнеса си онлайн. Изработването на качествен магазин изисква много ресурси. Конкуренцията в сферата е голяма и затова рекламата става все по-скъпа”, обясни пред “Труд” Стефан Чорбанов, който е управител на една от най-големите фирми за разработка на корпоративни сайтове и онлайн магазини -STENIK.

Няколко са стъпките при изграждането на онлайн магазин. Първо се изготвя анализ на състоянието и нуждите на пазара, както и на продукта, който ще се продава. На базата на този анализ се преценява каква платформа да се избере, каква стратегия ще се предприеме и как ще се разпредели бюджетът. Ако продуктът е нов, революционен и хората не знаят за него, би следвало повече пари да се отделят за реклама. Важно е дали магазинът е нов на пазара. “В момента най-успешни са физическите магазини, които правят свои сайтове и продават. Те са изградили доверие сред клиентите си, марката им е известна и хората знаят за нея”, обясни Чорбанов.

След като бизнес стратегията е изградена, а капиталът осигурен, се преминава към разработката на уеб платформата. Тя преминава в два етапа - изграждане на дизайн и програмиране, а за изработката се използват различни системи според целите на търговеца. STENIK например предлагат на клиентите си платформи, изградени със системата Magento. Тя е подходяща за големи фирми и растящи бизнеси. Крайният продукт трябва да е лесен за ползване сайт, който предвижда потребителските желания и дава на купувача това, от което има нужда.

Финалната щриха при изграждането на онлайн магазин е генерирането на трафик. Магазинът няма как да продава, ако няма трафик и хората не влизат в него. Затова е нужно да се генерира такъв. Инвестирането в реклама е едно от решенията. “Най-правилният път към успеха е тест с малък бюджет, оценяване на резултатите, анализ”, обясни мениджърът на “Връзки с клиенти” към Easy Ads Драгостина Славова. Тя посъветва търговците, които прохождат, да не се хвърлят с големи бюджети в началото.

ERP системата и онлайн магазините

Търговците, които стартират онлайн магазини, са два типа - такива, които имат идея, но тръгват от нулата, и такива, които имат бизнес и искат да го преместят в интернет. “Първите по-добре да заложат на евтиното решение и да тестват. За клиенти с развита офлайн инфраструктура и търговски обекти подходът е друг”, обясни търговският директор на Stenik Димитър Димитров.

При втория случай трудностите са свързани с интеграцията на вътрешни бизнес софтуери, с които се управляват процесите, ресурсите, счетоводството на онлайн магазина. “Търговците с развит бизнес трябва неминуемо да интегрират ERP система, иначе няма как да работи този онлайн магазин”, допълни Димитров.

Оставете пари за реклама

Бюджетът за реклама на стартиращия онлайн магазин е задължителен. Много стартиращи предприемачи, които нямат опит в онлайн търговията, харчат огромни суми за разработката на самия магазин и после остават без бюджет за реклама. Това е като да отвориш физически магазин и да сложиш табелка „затворено” на вратата. Трябва да привлечеш хората да влязат вътре, да разгледат, да си харесат нещо и да го купят. После да се върнат, обясни пред „Труд” Любомир Стоянов - организаторът на един от най-големите конгреси за онлайн търговия в България eCommCongress. За втора поредна година той събра на едно място водещи фирми и специалисти в сферата. В рамките на два дни тe споделиха опит и ноу-хау от практиката. „Онлайн търговията е бъдещето и ние се опитваме да помагаме. Само така ще извадим бранша от сивия сектор”, каза още Стоянов.

Маркетинг-мениджърът на онлайн магазина Ozone.bg Константин Бъчваров:

Не следвайте конкурента на всяка крачка, маркетинговите похвати трябва да се проучат 

Стартирането на онлайн магазин е само една малка крачка, докато прохождаш в електронната търговия. Оттам нататък пътят до утвърждаване, налагане и пробиване на пазара е дълъг, обясни маркетинг-мениджърът на онлайн магазина Ozone.bg Константин Бъчваров.

Конкуренция, финансова дисциплина и екип, стриктно придържане към своята стратегия и отново много труд - това е ключът към успешния онлайн магазин според Бъчваров.

Той посъветва прохождащите търговци да не следват конкурентите си на всяка крачка.

„Недостатъчната информация за даден маркетингов канал и погрешното схващане, че щом конкурентът е там, трябва и те да са там, често вкарва новите предприемачи в капан, който им струва твърде скъпо понякога“, каза маркетинг мениджърът

При създаването на онлайн магазин трябва да се обърне еднакво внимание на дизайна на сайта, лесната му ползваемост или рекламата. „И трите са важни и в пряка връзка помежду си. От лесната ползваемост и дизайна значително зависи дали един електронен магазин ще продава повече или по-малко, а рекламата е звено от електронната търговия, без което бизнесът просто не може да се развива“, обясни още Бъчваров.

От Ozone.bg залагат и на трите компонента.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес