България следва примера на Европа във финансирането на електромобили

Електромобил, заснет от българската делегация на Международната конференция за общини по климата през октомври 2015 г.в Хановер, Германия.

Субсидии за покупка на електромобили не само за публичните институции, но и за бизнеса и дори за отделните семейства вече се осигуряват в редица европейски страни.

В Латвия, например, са реализирани 55 проекта за закупуване на електромобили от администрацията и 47 - от частни предприятия, на обща стойност от 38 милиона евро. Средствата са осигурени от финансовите механизми по климатичните промени. Публичните институции ползват по-голям процент на съфинансиране – до 85 % от стойността на превозното средство.

В Естония в резултат на програма „ELMO” за насърчаване на устойчивия транспорт е финансирано закупуването на 500 електромобила и плъг-ин хибриди.

Програмата стартира през 2011 г. и е финансирана от продажбата на предписани емисионни единици. Държавата отпуска на физически и юридически лица еднократна сума от максимум 18 000 евро за закупуване на електромобил. Допълнително собствениците им могат да кандидатстват за субсидия от 1 000 евро за инсталиране на зарядна станция в дома си.

Във Великобритания повече от 5000 души са се възползвали от безвъзмездната помощ, която започва през 2011 г. Държавата финансира 35% от цената на една кола (максимум ?4,500) и 25% от тази на микробус (максимум ?8,000). Размерът на субсидията е автоматично приспадан от цената на превозното средство при закупуването му. Програмата е обновена през 2016 г. и все още продължава да функционира.

Австрия е сред най-напредналите в насърчаване на електромобилността. През предходните години бенефициенти по схемите за подпомагане бяха публичните институции и бизнеса, а през 2016 г. държавата отпуска до 3500 евро на семействата за такива превозни средства. Условието е за тяхното зареждане да използват енергия от възобновяеми източници.

Испания заделя близо 7 милиона евро през 2014 г. за насърчаване закупуването на електрически леки коли от частни лица. Размерът на субсидията варира между 2 700 – 5 500 евро в зависимост от очаквания пробег.

Схеми за подпомагане на чисти превозни средства са разработени и в много страни извън ЕС – САЩ, Япония и Китай. Те насърчават закупуването на електромобили чрез предоставяне на еднократни грантове, чийто размер варира от 1 500 до 7 200 евро в зависимост от вида на превозното средство.

Освен директните финансови грантове широко разпространени са и индиректните стимули като монтаж на зарядни станции, преференциално или безплатно паркиране, преференциален достъп до ограничени платна за движение, по-ниски такси и др. Правителствата водят активна политика за увеличаване на бъдещия пазарен дял на електрическите превозни средства. В своя Национален план за развитие на електромобилността Германия е заложила появата на 1 милион електрически превозни средства по пътищата, а в страни като Норвегия и Холандия вече са взети решения за следващото десетилетие градовете да се освободят изцяло от конвенционалните превозни средства.

У нас Националният доверителен екофонд стартира схема за частично финансиране на доставки на електромобили за държавни и общински администрации. Повече информация за пилотната схема можете да намерите на страницата на фонда - www.ecofund-bg.org.

Екофондът организира конкурс за ученическо есе

Националният доверителен екофонд организира литературен конкурс на тема: „Климатът и Аз. Човешкото лице на климатичните промени”.

Крайният срок за изпращане на произведенията е 05.05.2016 г., а наградените ще бъдат обявени на 04.06.2016 г. Авторът на най-доброто съчинение ще получи кристална статуетка и еднократна стипендия от 500 лева. Подгласникът му - грамота и еднократна стипендия от 300 лева; за третото място организаторите са осигурили грамота и еднократна стипендия от 200 лева.

Подробна информация за условията на конкурса можете да намерите на сайта www.myclimate.bg.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес