На 21 ноември 2018 да почерпят

България – от аутсайдер до фактор

Арестуван е бившият шеф на контраразузнаването в Македония

Благотворителен концерт събира пари за възстановяване на паметника на Шести артилерийски полк в Сливен

Обучаваха общинари да помагат на домоуправители

Президентът удостои с плакет „Св. св. Кирил и Методий“ Съюза на българските писатели (СНИМКИ)

Тръмп: САЩ остават стабилен партньор на Саудитска Арабия въпреки съмненията покрай смъртта на Хашоги

Българите зад граница искат да ги представляват нови организации

Столична община: Изтича срокът за такса смет

Нов препъникамък за Брекзит – Гибралтар Испания плаши с вето споразумението за напускане

Все повече млади в САЩ предпочитат съвместно съжителство без брак

Стълб спасил влака в Кресненското дефиле от падане в реката

Премиерът на Испания обяви, че може да насрочи предсрочни избори

Менте намаления дебнат този Черен петък Ако на витрината пише “- 70%”, всички стоки трябва да са със 70 на сто по-ниски

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 21 ноември 2018

100-годишна кола стигна до края на света

Плитките реки не са препятствие за качения върху дървени джанти Ford T.

Холандски пенсионери обикалят земното кълбо с Ford T от 1915 г.

Пътешествениците прекосиха успешно Африка, Северна и Южна Америка, но не и Белгия

Двама холандски пенсионери тръгнали да обикалят света. Не са първите, няма да са и последните. Пенсиите им стигат, животът им е скучен – защо да не го направят по-интересен? Заключили къщата си в спокойния и намирисващ на сирене пристанищен град Едам и потеглили. С автомобил. И то не какъв да е, а по-стар от самите тях.

Да направиш околосветска обиколка с кола си е цяло приключение. А ако трябва да я осъществиш с автомобил на възраст над 100 години, мисията изглежда направо невъзможна. Дирк и Труди Регтър обаче са запретнали ръкави да докажат противното. От 2012-а те са на път с превозно средство, чието място е в музея, а не на улицата. Храброто холандско семейство кръстосва земното кълбо с легендарния модел Ford T, произведен през 1915 г. Сякаш за да докаже, че някога колите са били по-здрави и издръжливи от днешните, които спират на пътя при най-малката грешка в електрониката и се нуждаят от специализиран сервиз, за да продължат напред.

Въпросният динозавър на автомобилостроенето Ford T вече е оставил зад гърба си 80 000 км от началото на пътуването преди 4 години. Всичко започва през лятото на 2012-а, когато Холандия отпада още в групата на европейското първенство по футбол, а Лондон се подготвя за домакинството на олимпиадата. Тогава Дирк и неговата съпруга Труди решават да тръгнат на юг, но не с каравана, а със стария Ford T. Речено-сторено. Прекосяват Франция, Италия, Гърция, Египет, Судан… Продължават нататък и след 180 дни и 22 000 км преминати като в сафари през пустини, реки и гори с диви животни стигат до Кейптаун. На следващата година продължават пътуването в родината на своя автомобил. “Ветеранът” навърта още 28 000 км на американска и канадска територия, като се превръща в суператракция в Лас Вегас. През 2014-а холандците прекосяват Южна Америка, като изминават 26 000 км от Колумбия през Еквадор, Перу, Боливия, Чили, Аржентина, Уругвай и Бразилия. Стигат до “края на света” Ушуайя, най-южното населено място на планетата. Прекосяват Андите по черни пътища, които ще затруднят максимално всеки съвременен офроудър.

Грандиозната им експедиция не е безцелна. По целия маршрут Дирк и Труди посещават детските селища “SOS Киндердорф” и събират пари за сираците в тях. Досега автомобилът им се държи образцово и успява да се справи с всички предизвикателства. Единствената по-сериозна авария се случила в Ботсвана, където счупили джанта и спукали гума, а нямали здрава резервна. Един местен фермер, в чийто гараж ръждясвал вехт Ford T, им подарил гума, а джантата била поправена от селския дърводелец. Подобен инцидент имали и в Танзания, където ковач им помогнал да изправят изкривена кормилна щанга. С по-дребните ремонти съпрузите Регтър се оправят сами с подръчни материали и инструментите в багажника – гаечни ключове, клещи, чук, лепило, изолирбанд, въжета, ремъци. “Повече от това не ни трябва, винаги сме намирали начин да стигнем до целта и никога не сме оставали на пътя”, разказва Дирк.

Така е до лятото на 2015-а, когато преживяват катастрофа. Семейството се връща към Холандия от благотворително събитие в Люксембург. Старият Ford T е качен на ремарке, закачено за джип Land Rover, в който се возят Дирк и Труди. На магистрала в Белгия мечтите им да обиколят света се спукват като балон, защото са блъснати от камион. Авантюристите се разминават само с одрасквания, но колата им е превърната в това, което застрахователите наричат “тотална щета”. Оттогава околосветската обиколка е замразена. Но не и ентусиазмът на пътешествениците. Те се застояват в своя град Едам, но кроят смели планове, докато възстановяват потрошения Ford T. Каросерия, двигател, рама, колела – всичко това се сглобява наново от дърво и метал, както е в оригиналния модел. Когато той е готов, Дирк и Труди ще възобновят пътуването. Следващият етап ще премине през Нова Зеландия, Австралия, Индонезия, Индия, Китай и Монголия. Планирано е и прекосяване на Хималаите. Тогава колата ще е вече на 102 или 103 години и ще навърти още 50-60 хиляди километра, а Хенри Форд ще й се усмихва от небето.

ВСИЧКО Е ОРИГИНАЛНО БЕЗ ГУМИТЕ

С 20 конски сили по цялата планета

Автомобилът Ford T, с който Дирк и Труди Регтър обикалят света, е произведен през 1915 г. в Канада и е внесен в Европа през 1997 г. За голямото пътуване колата е получила само една промяна на оригиналните спецификации отпреди 101 години. Върху дървените джанти са монтирани по-големи и по-здрави гуми, защото стандартните за Ford T се износват за около 15 000 км, а по по-груби пътища без асфалт се увеличава рискът от спукване.

Ford T се задвижва от четирицилиндров 2,9-литров двигател с мощност 20 конски сили, свързан с двустепенна планетарна скоростна кутия. При пълно натоварване автомобилът развива максимална скорост около 70 км/ч, но за да не се създават потенциални предпоставки за повреди, пътуването около света на Дирк и Труди е с по-бавно темпо.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.