Отложиха делото „КТБ“

Отменена е грипната епидемия в Пернишка област

Земетресение с магнитуд 6,1 по Рихтер разтърси Индонезия

15 г. затвор за бившия директор на разузнаването ген. Кирчо Киров

Верижна катастрофа затвори тунел Топли дол на „Хемус“, има пострадали Двама души за откарани в болница

10 000 лв. печалба от декар шафран

Монтана е пред грипна епидемия

Градският транспорт в София се движи нормално, трасетата са обработени срещу заледявания

Владимир Чуков: Турската офанзива в Сирия говори за преразпределение на влиянието

Дейвид Макалистър: България може да допринесе за решаване на спора между Атина и Скопие за името

МРРБ дава 4,1 млн. лв. за общи устройствени планове на общините

БЛС: Личните лекари нямат техническа готовност да се отчитат с касови бележки през НЗОК

Британец спря Григор Димитров на четвъртфинала в Мелбърн Българският тенисист загуби от Кайл Едмънд в четирисетов мач

Ресторант изгоря в София

МВФ: Петролът ще поскъпва заради намаляването на добивите, договорено от Русия и ОПЕК

100-годишна кола стигна до края на света

Плитките реки не са препятствие за качения върху дървени джанти Ford T.

Холандски пенсионери обикалят земното кълбо с Ford T от 1915 г.

Пътешествениците прекосиха успешно Африка, Северна и Южна Америка, но не и Белгия

Двама холандски пенсионери тръгнали да обикалят света. Не са първите, няма да са и последните. Пенсиите им стигат, животът им е скучен – защо да не го направят по-интересен? Заключили къщата си в спокойния и намирисващ на сирене пристанищен град Едам и потеглили. С автомобил. И то не какъв да е, а по-стар от самите тях.

Да направиш околосветска обиколка с кола си е цяло приключение. А ако трябва да я осъществиш с автомобил на възраст над 100 години, мисията изглежда направо невъзможна. Дирк и Труди Регтър обаче са запретнали ръкави да докажат противното. От 2012-а те са на път с превозно средство, чието място е в музея, а не на улицата. Храброто холандско семейство кръстосва земното кълбо с легендарния модел Ford T, произведен през 1915 г. Сякаш за да докаже, че някога колите са били по-здрави и издръжливи от днешните, които спират на пътя при най-малката грешка в електрониката и се нуждаят от специализиран сервиз, за да продължат напред.

Въпросният динозавър на автомобилостроенето Ford T вече е оставил зад гърба си 80 000 км от началото на пътуването преди 4 години. Всичко започва през лятото на 2012-а, когато Холандия отпада още в групата на европейското първенство по футбол, а Лондон се подготвя за домакинството на олимпиадата. Тогава Дирк и неговата съпруга Труди решават да тръгнат на юг, но не с каравана, а със стария Ford T. Речено-сторено. Прекосяват Франция, Италия, Гърция, Египет, Судан… Продължават нататък и след 180 дни и 22 000 км преминати като в сафари през пустини, реки и гори с диви животни стигат до Кейптаун. На следващата година продължават пътуването в родината на своя автомобил. “Ветеранът” навърта още 28 000 км на американска и канадска територия, като се превръща в суператракция в Лас Вегас. През 2014-а холандците прекосяват Южна Америка, като изминават 26 000 км от Колумбия през Еквадор, Перу, Боливия, Чили, Аржентина, Уругвай и Бразилия. Стигат до “края на света” Ушуайя, най-южното населено място на планетата. Прекосяват Андите по черни пътища, които ще затруднят максимално всеки съвременен офроудър.

Грандиозната им експедиция не е безцелна. По целия маршрут Дирк и Труди посещават детските селища “SOS Киндердорф” и събират пари за сираците в тях. Досега автомобилът им се държи образцово и успява да се справи с всички предизвикателства. Единствената по-сериозна авария се случила в Ботсвана, където счупили джанта и спукали гума, а нямали здрава резервна. Един местен фермер, в чийто гараж ръждясвал вехт Ford T, им подарил гума, а джантата била поправена от селския дърводелец. Подобен инцидент имали и в Танзания, където ковач им помогнал да изправят изкривена кормилна щанга. С по-дребните ремонти съпрузите Регтър се оправят сами с подръчни материали и инструментите в багажника – гаечни ключове, клещи, чук, лепило, изолирбанд, въжета, ремъци. “Повече от това не ни трябва, винаги сме намирали начин да стигнем до целта и никога не сме оставали на пътя”, разказва Дирк.

Така е до лятото на 2015-а, когато преживяват катастрофа. Семейството се връща към Холандия от благотворително събитие в Люксембург. Старият Ford T е качен на ремарке, закачено за джип Land Rover, в който се возят Дирк и Труди. На магистрала в Белгия мечтите им да обиколят света се спукват като балон, защото са блъснати от камион. Авантюристите се разминават само с одрасквания, но колата им е превърната в това, което застрахователите наричат “тотална щета”. Оттогава околосветската обиколка е замразена. Но не и ентусиазмът на пътешествениците. Те се застояват в своя град Едам, но кроят смели планове, докато възстановяват потрошения Ford T. Каросерия, двигател, рама, колела – всичко това се сглобява наново от дърво и метал, както е в оригиналния модел. Когато той е готов, Дирк и Труди ще възобновят пътуването. Следващият етап ще премине през Нова Зеландия, Австралия, Индонезия, Индия, Китай и Монголия. Планирано е и прекосяване на Хималаите. Тогава колата ще е вече на 102 или 103 години и ще навърти още 50-60 хиляди километра, а Хенри Форд ще й се усмихва от небето.

ВСИЧКО Е ОРИГИНАЛНО БЕЗ ГУМИТЕ

С 20 конски сили по цялата планета

Автомобилът Ford T, с който Дирк и Труди Регтър обикалят света, е произведен през 1915 г. в Канада и е внесен в Европа през 1997 г. За голямото пътуване колата е получила само една промяна на оригиналните спецификации отпреди 101 години. Върху дървените джанти са монтирани по-големи и по-здрави гуми, защото стандартните за Ford T се износват за около 15 000 км, а по по-груби пътища без асфалт се увеличава рискът от спукване.

Ford T се задвижва от четирицилиндров 2,9-литров двигател с мощност 20 конски сили, свързан с двустепенна планетарна скоростна кутия. При пълно натоварване автомобилът развива максимална скорост около 70 км/ч, но за да не се създават потенциални предпоставки за повреди, пътуването около света на Дирк и Труди е с по-бавно темпо.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.