Събуждането на гиганта Серия А

На 18 август 2018 да почерпят

Григор Димитров загуби доиграването на мача от трети кръг срещу Новак Джокович в Синсинати

МВнР: Няма данни за пострадали български граждани при тежкото наводнение в Южна Индия

СПИН мори мъжете 6 пъти повече от жените у нас Новорегистрирани са 139 представители на силния пол срещу 22 на нежния

Бербатов е сензационна опция за „Юнайтед“

Мотоциклетист е с опасност за живота след катастрофа във Варна

„Лудогорец“ губи вратар за дербито

Германия отваря вратите за чужденци Бежанците не отговарят на нуждите на Берлин

Труд Уикенд – един вестник за два дни

Пиян пациент опря ножица в гърлото на медицинска сестра в Търново Ръководството на областната болница сезира прокуратурата

САЩ изтеглят 200 милиона долара от стабилизационния фонд за Сирия

Ангела Меркел очаква сложни разговори с руския президент утре в Берлин

Оръжеен бос фалирал „Олимпик“ В Испания развивали дейност без лиценз

Организация на движението за рехабилитация на уличен канал по бул. “Арсеналски“

Мръсна газ троши автомобилни двигатели

Некачествен или замърсен газ чупи газовите уредби на колите, сигнализираха пред „Труд“ шофьори и автомонтьори. Те пращат жалби до потребителските организации, но няма как да им бъде помогнато, тъй като качеството на газта у нас не може да бъде проверено.

„Всекидневно при мен идват хора с проблеми с газовата уредба. Най-често е запушен изпарител или запушени дюзи, които се прецакват от скапан пропан-бутан“, разказа пред вестника столичен автомонтьор. След газовата уредба се чупи и двигателят на автомобила.

„Има много подобни сигнали, но не се наемаме да помагаме, тъй като е трудно доказуемо“, заяви пред „Труд“ председателят на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов. Той поясни, че у нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана.

„Няма стандарт и критерий за качеството на газа у нас. Предлагали сме да бъде въведен контрол чрез нормативна уредба, но това не се случи“, заяви пред вестника експертът по горивата от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Големите компании имат вътрешен контрол, но какво става на малките бензиностанции и газстанции – никой не знае.

От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор заявиха пред „Труд“, че не проверяват съдържанието на горивото. Причината е, че газът не попада в обхвата на Закона за чистотата на атмосферния въздух, нито в друг нормативен акт.

Преди две години е имало идея да бъде закупен уред, който да следи за качеството на пропан-бутана, но след проверка на европейската практика е установено, че това не се прави в нито една страна в ЕС, поясниха от агенцията. Те следят само за изправността на уредите, чрез които се зарежда горивото.

Смесват неправилно съставките пропан и бутан

Заради липсата на стандарт за газта най-често продавачите мамят в отношението на двете й съставки.

„Съотношението между пропан и бутан през зимата и през лятото трябва да е различно, но не всеки го спазва. Това трябва да е строго регламентирано, но като няма закон, никой нищо не може да направи“, поясни експертът по горива Светослав Бенчев.

През зимата горивото трябва да е в съотношение 60% пропан и 40% бутан, за да е в течно състояние и колата да върви. През лятото обратното – 40% пропан и 60% бутан.

Много продавачи обаче смесват в различни дози газта, за да им излиза по-евтино, поясняват специалистите. Пропанът е по-евтин и по-тежък.

Дистрибуторите припечелват допълнително и от друга врътка с пропан-бутана. Купуват го на тонове, а го продават на литри, разказаха запознати.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.