На 23 май 2018 да почерпят

Първите удари с F-35 бяха нанесени от израелски пилоти

Санкционираха 55 граждани при специализирана полицейска операция в Павликени Образувано е едно бързо производство за нерегламентиран превоз на пътници

Брошури подготвят шведите за война Инструкциите ще бъдат изпратени до всички 4,8 млн. домакинства

10 милиона лева за реклама на туристически райони „Труд” и ведомството организират поредица от кръгли маси за спа индустрията

“Ислямска държава” нападна позиция на правителствения режим в сирийската пустиня и отне живота на 26 войници

Георги Василев, шампион с „Етър“, „Левски“ и ЦСКА пред „Труд“: Грандовете свикнаха с разочарованието

Газова прошка търси България от Русия Радев поднови поканата си към Путин да ни посети тази година

Доналд Тръмп заяви, че срещата му с Ким Чен-ун може да бъде отложена

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в сряда, 23 май 2018

Марк Зукърбърг пред ЕП: Не направихме достатъчно, за да защитим данните на потребителите

Сотир Цацаров и Цецка Цачева се срещнаха с американския си колега Джеферсън Сешънс

На 20-о място сме по бюджет за отбрана в ЕС Средните разходи за военнослужещ в съюза са 329 евро, а у нас - 93 евро

Двама френски туристи бяха нападнати от маймуни в Индия

БЛС се оттегли от здравната карта

Мръсна газ троши автомобилни двигатели

Некачествен или замърсен газ чупи газовите уредби на колите, сигнализираха пред „Труд“ шофьори и автомонтьори. Те пращат жалби до потребителските организации, но няма как да им бъде помогнато, тъй като качеството на газта у нас не може да бъде проверено.

„Всекидневно при мен идват хора с проблеми с газовата уредба. Най-често е запушен изпарител или запушени дюзи, които се прецакват от скапан пропан-бутан“, разказа пред вестника столичен автомонтьор. След газовата уредба се чупи и двигателят на автомобила.

„Има много подобни сигнали, но не се наемаме да помагаме, тъй като е трудно доказуемо“, заяви пред „Труд“ председателят на асоциация „Активни потребители” Богомил Николов. Той поясни, че у нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана.

„Няма стандарт и критерий за качеството на газа у нас. Предлагали сме да бъде въведен контрол чрез нормативна уредба, но това не се случи“, заяви пред вестника експертът по горивата от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Големите компании имат вътрешен контрол, но какво става на малките бензиностанции и газстанции – никой не знае.

От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор заявиха пред „Труд“, че не проверяват съдържанието на горивото. Причината е, че газът не попада в обхвата на Закона за чистотата на атмосферния въздух, нито в друг нормативен акт.

Преди две години е имало идея да бъде закупен уред, който да следи за качеството на пропан-бутана, но след проверка на европейската практика е установено, че това не се прави в нито една страна в ЕС, поясниха от агенцията. Те следят само за изправността на уредите, чрез които се зарежда горивото.

Смесват неправилно съставките пропан и бутан

Заради липсата на стандарт за газта най-често продавачите мамят в отношението на двете й съставки.

„Съотношението между пропан и бутан през зимата и през лятото трябва да е различно, но не всеки го спазва. Това трябва да е строго регламентирано, но като няма закон, никой нищо не може да направи“, поясни експертът по горива Светослав Бенчев.

През зимата горивото трябва да е в съотношение 60% пропан и 40% бутан, за да е в течно състояние и колата да върви. През лятото обратното – 40% пропан и 60% бутан.

Много продавачи обаче смесват в различни дози газта, за да им излиза по-евтино, поясняват специалистите. Пропанът е по-евтин и по-тежък.

Дистрибуторите припечелват допълнително и от друга врътка с пропан-бутана. Купуват го на тонове, а го продават на литри, разказаха запознати.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.