Чужденци разбиха сладкарница в София и откраднаха десерти Нарушителите сами признават вината си

Русенци на протест за чист въздух

Русия е готова да помогне за решаване на конфликта в Африн

Ученик помогна за залавянето на крадец, опитал да разбие къща

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” във вторник, 20 февруари 2018

Почетоха Левски в Сливен и областта

Виктор Орбан към Бойко Борисов за Западните Балкани: Заби брадва в голямо дърво (обзор)

Санират, ако намерят още пари Довършват само сградите, където ремонтите са започнали

“Елпром Троян“ с технологичен скок в бъдещето

Поклонението пред паметта на Васил Левски в София през обектива на “Труд”

Чадърите в Бургас само от бяло до охра

Чуждите инвестиции в имоти паднаха с 83% Пред декември намалява върнатото финансиране на компаниите майки

Отпадат строителни такси ОП внесоха промени в Закона за устройство на териториите

Румен Радев: Днес сме република. Но чиста ли? Свята ли?

Боянският клуб иска президентска република 22-ма професори създали клуба

Мръсна газ троши автомобилни двигатели

Некачествен или замърсен газ чупи газовите уредби на колите, сигнализираха пред „Труд“ шофьори и автомонтьори. Те пращат жалби до потребителските организации, но няма как да им бъде помогнато, тъй като качеството на газта у нас не може да бъде проверено.

„Всекидневно при мен идват хора с проблеми с газовата уредба. Най-често е запушен изпарител или запушени дюзи, които се прецакват от скапан пропан-бутан“, разказа пред вестника столичен автомонтьор. След газовата уредба се чупи и двигателят на автомобила.

„Има много подобни сигнали, но не се наемаме да помагаме, тъй като е трудно доказуемо“, заяви пред „Труд“ председателят на асоциация „Активни потребители” Богомил Николов. Той поясни, че у нас няма апаратура, която да проверява пропан-бутана.

„Няма стандарт и критерий за качеството на газа у нас. Предлагали сме да бъде въведен контрол чрез нормативна уредба, но това не се случи“, заяви пред вестника експертът по горивата от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Големите компании имат вътрешен контрол, но какво става на малките бензиностанции и газстанции – никой не знае.

От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор заявиха пред „Труд“, че не проверяват съдържанието на горивото. Причината е, че газът не попада в обхвата на Закона за чистотата на атмосферния въздух, нито в друг нормативен акт.

Преди две години е имало идея да бъде закупен уред, който да следи за качеството на пропан-бутана, но след проверка на европейската практика е установено, че това не се прави в нито една страна в ЕС, поясниха от агенцията. Те следят само за изправността на уредите, чрез които се зарежда горивото.

Смесват неправилно съставките пропан и бутан

Заради липсата на стандарт за газта най-често продавачите мамят в отношението на двете й съставки.

„Съотношението между пропан и бутан през зимата и през лятото трябва да е различно, но не всеки го спазва. Това трябва да е строго регламентирано, но като няма закон, никой нищо не може да направи“, поясни експертът по горива Светослав Бенчев.

През зимата горивото трябва да е в съотношение 60% пропан и 40% бутан, за да е в течно състояние и колата да върви. През лятото обратното – 40% пропан и 60% бутан.

Много продавачи обаче смесват в различни дози газта, за да им излиза по-евтино, поясняват специалистите. Пропанът е по-евтин и по-тежък.

Дистрибуторите припечелват допълнително и от друга врътка с пропан-бутана. Купуват го на тонове, а го продават на литри, разказаха запознати.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.