Путин, Меркел и Макрон са обсъдили ситуацията в Сирия

ГЕРБ обвини Нинова, че “пуска плоски лъжи”

МВР със съвети какво да правим при обилни снеговалежи и силен вятър

Патриарх Неофит възглави празнична света литургия в “Св. Александър Невски”

19-годишно момиче е загинало при катастрофа в района на Драгичево

Калоян Паргов: Гражданите от “Малашевци” поискаха да закрием битака

Гайди, заря и регата за 3 март във Варна

БСП ще пита чешкия премиер и ЕК за сделката с ЧЕЗ

Зоран Заев: Македония и Гърция ще намерят достойно решение на спора за името

Александър Симов: Оставката на Теменужка Петкова може да се окаже калкулирана

Дженифър Лорънс работи по документална поредица за сексуалния тормоз

Борисов открива инвестиционен форум на ЕБВР за Западните Балкани в Лондон

Два тира са катастрофирали на „Тракия“, няма сериозно пострадали

Благоевград посрещна над 500 плувци и техните семейства за II Международен турнир „Пирин- Благоевград“

Джулиана Гани пръска сексапил сред природата

Пробегът на електромобилите вече гони 250 км

Целият свят говори за електромобилност, но в същото време пазарува (почти изцяло) автомобили с класически бензинови и дизелови двигатели. И това изглежда логично, тъй като цените на горивата отдавна не са били толкова ниски, електрическите коли все още са значително по-скъпи и създават притеснение за потенциалните купувачи с ограничения си пробег. Техниката обаче се развива на високи обороти и батериите на електромобилите стигат за все по-дълги дистанции.

150 километра в идеалния случай и не повече от 100 км в реалния изминаваха с едно зареждане първите серийни модели на ток – техническите близнаци Peugeot iOn, Citroen C-Zero и Mitsubishi E-MiEV, които бяха пуснати през 2009-а. На следващата година излезе Nissan Leaf, който стигаше малко по-далеч с едно зареждане от контакта. Голямото изключение бяха колите на Tesla, чиито големи и тежки батерии стигаха за 400-500 км. И точно това гарантира големи продажби на американската компания, която дори в Европа пласира повече превозни средства с електрическо задвижване от традиционните премиум производители. Появиха се и други коли на ток като eGolf, Mercedes B250e, BMW i3. Пробегът с едно зареждане става все по-голям. Renault ZOE изминава 210 км, Kia Soul EV – 212 км. Целта на производителите е да постигнат по-ниска цена и по-голям капацитет на батериите. Прогнозите сочат, че през 2020 г. един нов електромобил ще изминава средно 400 км с едно зареждане. Което изглежда реално, при положение че новият джип Tesla Model X преодолява 470 км, пробегът на BMW i3 след фейслифта ще бъде 285 км, новият Opel Ampera ще се справя с 320 км. А производители като Porsche, Audi, Volkswagen, Mercedes и Ford подготвят електромобили с възможност да пътуват значително над 300 км със заредени батерии.

По-висока цена, по-евтино пътуване

Невероятно, но факт – електромобилите съществуват вече повече от 125 години. В началото на миналия век не е било ясно кои модели ще се наложат на пазара – електрическите или бензиновите. Днес колите на ток изживяват ренесанс. Ето 5 интересни факта за тях.

1. Какви коли на ток съществуват?

Чистите електромобили имат само двигател на ток, който се захранва от батерия. Моделите с т.нар. удължител на прехода (range extender) притежават бензинов мотор, който произвежда ток за батерията и индиректно участва в задвижването. Пълните хибриди използват тягата на двигатели на ток и гориво, а при Plug-In хибридите има и зареждане на батерията от контакта. Автомобилите с горивни клетки на водород също се движат на ток, като енергията се получава от разграждането на водорода и се складира в батерията.

2. Откъде идва енергията?

Повечето електромобили използват литиево-йонни батерии с висока мощност и енергийна плътност, но имат и недостатъци. Те са скъпи, тежки, зареждат се бавно и се разреждат, когато не се използват.

3. Колко далеч ще стигнете с едно зареждане?

Зависи много от капацитета на батерията и стила на шофиране. Предлаганите в момента на пазара модели имат пробег между 100 и 500 км. Колкото повече натискаш газта, толкова повече енергия изразходваш – също както горивото при конвенционалните коли.

4. Какъв е животът на батерията?

Експерти твърдят, че литиево-йонните батерии започват да губят от качествата си след 1000 зареждания. Ако се изминават по 100 км с едно, това означава около 100 000 км. От гледна точка на времето издръжливостта им е между 5 и 10 години.

5. Какви са разходите?

Електрическите коли са до два и половина пъти по-скъпи от конвенционалните, но имат много по-ниски разходи за гориво и не се налага поддръжка на системи като ауспуси и съединители, защото не притежават такива.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.