Унгария иска от Брюксел половин милиард евро обезщетние за охраната на границите

8 години решетки за рецидивист, изнасилил жена на улицата

“Тоалетна” зад храст на столичния площад “Света Неделя”

ЧСИ отива на съд за кражба на над 320 000 лв. от длъжници

Разследват палеж на кучкарник на зоозащитници

“Воля” реже Реформаторите и Бареков от избирателните комисии

Един от 10 българи вярва, че Истанбулската конвенция ще ограничи насилието върху жени 70% са срещу гей-браковете

Футболна България се прости с Георги Марков

Условна присъда за педофил, посегнал на 12-годишно момче

Община Разлог е първата община в България, която успешно интегрира регистъра на услуги, с което заслужи адмирации от Министерски съвет

Takeaway.com придоби BGmenu

Евродепутати: ЕС не може да наложи въвеждане на регистрираните партньорства в България

Борис Цветков: Абсурдно е да вдигаш двойна китайска стена от небостъргачи между “Дружба” и “Младост”

Почина 17-годишният младеж, който падна от третия етаж на дом за деца в Роман

Анита Мейзер с нова версия пред съда – мъжът й се самоубил, докато купувала яйца Аз съм единствената осъдена за подкуп на думи, каза скандалната миска

Божидар Димитров: Армията като институция е предхождала държавата поне с няколко века

„Няма данни как възникнал празника, но очевидно през християнската епоха той се е наложил като празник на армията. Защо мисля така? Защото Свети Георги е конен светец, а в онзи ранен период от нашата история българската армия е била изцяло на коне. Държа да отбележа, че армията като институция е предхождала държавата поне с няколко века, т.е българският народ е имал конна армия, добре организирана и въоръжена.“ Това каза в интервю за „Фокус“ директорът на Нaционалния исторически музей Божидар Димитров по повод празника на Българската армия 6 май.

Относно българската армия историкът сподели следното: „Тя е познавала различни тактики, както личи от сраженията ѝ с готи или византийци. През Християнската епоха със сигурност са избрали конния светец Свети Георги за покровител на армията, защото той е бил най-популярен и почитан. Дори днес най-разпространените имена са на конни светци, като първо място заема Георги. Най-много хора с това име има в България. След това са Димитър и Тодор, които също са конни светци. Едва ли този процес е бил утвърден с указ, но просто се е приело, че това е празника на армията и държавата е направила всичко възможно той да се чества подобаващо още в онези ранни времена”.

По думите на Димитров за култа към свети Георги свидетелства и гръцкият разказ, „Чудото на св. Георги с българина”. „В този гръцки разказ, написан някъде из гръцките манастири се казва, че при тях дошъл един странстващ български монах. Гръцките монаси го приели, но той бил болен и легнал на смъртно легло. Помолил монасите да се съберат, за да има разкаже нещо, което му се е случило. Разказал, че по време на война с Унгарците през 893 година, от неговото село излезли 50 войници, конници. Помолили се на Св. Георги, а най-много се молел самият той и потеглили на война срещу унгарците. Войниците попаднали на унгарска засада и тръгнали да бягат, защото унгарските конници били стократно повече. Неговият кон паднал и си счупил крака. Той разбрал, че ще загина и седнал да се помоли на Св. Георги. В този момент конят му се изправил съвсем здрав, той се качил отгоре му и хукнал да бяга заедно с останалите 50 войници от селото. Монахът разказва още, че скоростта, с която е бягал конят, е била прекалено голяма и неестествена. Всичките 50 конници се прибрали след края на войната без да дадат нито една жертва. След няколко години започнали друга война. Това е войната с Византия през 896 година. Отново се помолили на Св. Георги и у принесли много жертви. По пътя старият му кон умрял, а един глас му казал да види как е заздравял кракът му. Почистили костта и видели, че тя е стегната с железен обръч. Гласът отново казал, че от този обръч трябва да бъде изковат Кръст, който ще ги закриля, а те това и направили. По-късно този войник станал монах, а кръстът винаги носил със себе си. След като разказ историята си, той предал кръста на гръцките монаси”, разказа директорът на НИМ.

Той допълни, че този наивен разказ ни показва с какъв огромния култ, българските мъже почитали Св. Георги. „Всички войници през тази епоха твърдо са вярвали, че той ги пази в сражения и във всички несгоди на войната. Именно за това този ден е празник на българската армия от стари времена”, каза още Божидар Димитров.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.