Църквата между петъка и петAка на Дионисий

Архимандрит Дионисий

Дълъг е списъкът с греховете на скандалния архимандрит, за когото Светият синод ще се произнесе след седмица

Председателят на църковното настоятелство на патриаршеската катедралата „Св. Александър Невски” архимандрит Дионисий предизвика гнева на миряните, на Светия синод и на свещениците от храма със скандалната заря и гвардейците на Великден. Свещеници и миряни изпратиха петиция до Светия синод за низвержението на архимандрита и е напълно възможно на заседанието на синода на 18-19 май той да бъде разжалван до мирянин и пратен на послушание в манастир. Списъкът от греховете на Дионисий е доста дълъг.

Титлата

Дионисий се самотитулова като „избран, утвърден и наречен за епископ Стобийски”, въпреки че предвид волята на народа Божий бе взето решение на Синода на 9 декември 2014 г., с което бе оттеглено предложението за неговата хиротония.

Църковните награди

От името на Църквата дава църковни награди, които не са заслужени, а са връчени срещу пари. Освен това той търгува с измислени титли (архонт), каквито няма в православната йерархия.

Епископските одежди

Прецедент - облича се с епископски одежди с цел парична облага. Епископското одеяние е светиня, защото символизира апостолската власт, а Апостолите са възприемници на Светия дух, така че би могло да се каже, че действията му са вид хула срещу Светия дух. Той определено влиза в ролята на „велик майстор” на църковните прецеденти, на които едновременно и еднолично се явява сценарист, режисьор и пръв актьор. Такава небивала ситуация поставя българския Свети синод пред сериозно изпитание, като го подлага на висока степен на внимание към действията му първо пред клир и народ, второ пред света, а най-вече пред Господ Вседържител. Този служител досега беше публично признаван за виновен, но получаваше неведнъж архипастирска милост и прошка, бе му давана възможност за покаяние и изправление, макар често пъти съвсем несъвпадащи с общественото очакване и настроение.

Заради сериозността на случилото се множество хора са обезпокоени и силно смутени. Възмутеният народ Божий и клир с трепет очакват решението на Светия синод.

Незаконната такса

Събира по 5 лева от посетителите на „Св. Александър Невски”. Тази такса е наложена от него като председател на храма без знанието и позволението на Светия синод и Българската православна църква.

Скандално богослужение на Великден

На Великден архимандрит Дионисий изпълни негова си служба. Не е нито Яковова, нито Василиева, нито Йерусалимски типик. Той внедрява отдавна изоставена от Църквата практика, измисляйки нов чин на служение (”Дионисиева служба”), представляващ забъркана смесица от изопачени ритуали, чужди на църквата и свързани с еретически-католически практики. Поведението му, освен че противоречи на устава на БПЦ и общоприетата църковна практика в България, е и срещу каноните на православието. Кощунство е и присъствието на военни с оръжие сред храма, както и посрещането на благодатния огън на най-светлия празник Възкресение Христово. С тези действия не за първи път се вижда непознаване на протокола и етикета, което се случи и с приканването на президента да влиза заедно с патриарха в храм-паметника „Св. Александър Невски”, с което представители на държавните институции са въвлечени в един кощунствен акт поради спазване на сценария на Дионисий. Той демонстрира, че е подчинен на противоцърковни интереси и влияния, пред които отчита активност.

Целият този сбор от странни практики, които е въвел, веднъж са по еретически-католически обред, втори път са свързани с кощунство, осквернение и поругаване на светото тяло Христово, за които църквата повелява най-тежко наказание, ако стане случайно, а в случая не говорим за случайност, а за съвсем целенасочено действие, за което липсва каквото и да било чувство за грях и вина. Такова опозоряване на най-святото, което сме получили от Спасителя, е откровена гавра със светинята.

Непослушанието

Не почита чина и йерархията и няма послушание и смирение към свещеноначалието.

Ереста

Кани Ватикана да станем едно в причастието, отслужвано различно от православни и католици, от което се вижда неговият устрем към обновленчество и модернизъм, непознати за православната ни църква.

Сближава православната църква с еретически общности, Римокатолическата църква, което се изразява в неговите последователни действия чрез писма, служене и икуменическа проповед, срещу която икуменическа ерес Светият синод застана твърдо със становището си от 21 април 2016 г.

Църковното недостойнство

Съвкупността от всички изброени по-горе факти е една малка част от това, чрез което този човек се лишава сам от църковно достойнство. Такова поведение го поставя против решенията на Светите отци, каноните, уставите, повсеместни правила и традиции на православната църква.

*Авторката е дипломант по богословие в СУ “Св. Кл. Охридски”.

Архимандрит Евсевий (Дангалас):

Светата Василиева литургия може

да се служи единствено в олтара

Архимандрит Евсевий (Дангалас) е Божигробски-Светогробски клирик на Йерусалимската патриаршия. Служи в храма при Гроба Господен и в патриаршеския храм “Свети равноапостолни Константин и Елена”, официален преводач на Йерусалимската патриаршия. На 12-годишна възраст пристига в Йерусалим, където завършва духовна семинария. През 1979 г. Светият синод на Йерусалимската патриаршия го изпраща в Русия, където завършва Санктпетербургската (тогава Ленинградска) духовна академия.

- Ваше Високопреподобие, има ли практика в Йерусалимската църква да се служи Яковова Света литургия на Велика събота или на Велики четвъртък, а не както е положено - Света Василиева литургия?

- Не, никъде не се служи така. Нито при нас, нито в Гърция, нито в Константинопол. Яковова Света литургия не се отслужва през Страстната седмица, а се допуска само на празника на светията на 23 октомври, и то по строго определения за това начин.

- Вие чували ли сте Света Василиева литургия да се служи извън олтара, в случая в центъра на храма, в Йерусалимската или в която и да е друга православна църква?

- Не, Светата Василиева литургия може да се служи единствено в олтара.

- Има ли при вас такава практика - на Велика събота да се дават отделно светите тяло и кръв Господни, като светото тяло Христово да се дава в ръка, а светата кръв Христова да се приема направо от светия потир?

- Няма такава практика. Тялото Христово не се приема с ръце. Приемането на светата кръв Христова от светия потир е било практика в древността, когато се е служела Яковова Света литургия, но днес много рядко се прави така, защото хората не са свикнали и е много опасно причастяването направо от светия потир, опасно е много.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения