Лудия Макс

Преди 8 месеца Макс Верстапен все още нямаше шофьорска книжка и се возеше на дясната седалка в колата на 23-годишната си приятелка. Нямаше право да си поръчва алкохолни коктейли с останалите пилоти от Формула 1 след състезанията в Австралия и САЩ. Нямаше нито шофьорска книжка, нито средно образование. Отскоро обаче той има всичко в краката си, в това число и един уникален рекорд за вечни времена.

18 години и 227 дни. Толкова време измина от раждането на Макс Верстапен до историческия 15 май 2016-а, когато спечели Гран при на Испания в Барселона и се превърна в най-младия победител в цялата история на Формула 1. Много неща във все още краткия си живот тийнейджърът върши по-бързо от останалите. Прохожда на 10 месеца и половина. Започва да кара детски колички на 2 години. На 17 г. и 166 дни дебютира за „Торо Росо” като най-младия пилот в Гран при на Австралия. После става най-младият, който е бил начело на колоната в състезание. Най-младият, който взима точки. Най-младият, който завършва в тройката. А преди седмица стана и най-младият със спечелено състезание. Грабна първата си победа след само 23 старта за година и половина във Формула 1.

Летящият холандец дължи този летящ старт в спортната си кариера до голяма степен на своя баща Йос Верстапен, който има 107 състезания във Формула 1 в периода 1994-2003 г. и бе съотборник на Михаел Шумахер в „Бенетон” при спечелването на първата му титла през 1994 г. Старият Верстапен не може да се похвали с по-големи успехи от две качвания на подиума, но отглежда сина си сред бензиновите изпарения и миризмата на изгоряло феродо в боксовете. Там малкият Макс е завладян от лудостта от автомобилните спортове. Едва 4-годишен започва да кара картинг. На 7 г. вече мечтае за Формула 1, а на 12 г. това вече е ясно поставената му цел. По пътя към нея той скоропостижно минава през Формула Рено и Формула 3, стига до младежкия отбор на „Ред Бул” и едва 16-годишен е обявен за официален пилот на „Торо Росо” във Формула 1 за 2015-а, макар че по това време все още очаква състезателен лиценз, не е изкарал шофьорска книжна и дори няма право да подписва договори. Допускането на Макс буди много полемики и впоследствие Международната автомобилна федерация (ФИА) променя правилата за лицензиране на състезателите, като вдига възрастовата граница до 18 г. Това означава, че няма кой да подобри рекордите на Верстапен за най-млад пилот.

Той дебютира във Формула 1 през март 2015 г. в Гран при на Австралия, където отпада заради повреда, но още във втория си старт в Малайзия финишира седми и печели първите си точки на 17 години и 180 дни. Най-добрите му класирания за сезона са четвъртите места в Унгария и САЩ. Но също така прави опасна катастрофа в Монако, а между него и съотборника му Карлос Сайнц непрекъснато хвърчат „искри”. Защото присъща на младостта е не само лудостта, но и глупостта.

Съдбата се усмихна широко на Верстапен преди по-малко от месец, когато „Ред Бул” го взе от „Торо Росо” на мястото на Даниил Квят. И още в първото си състезание с новия отбор и с новата кола Лудия Макс завърши първи в Барселона, възползвайки се от „харакирито” в „Мерцедес” със сблъсъка на големите фаворити Нико Розберг и Люис Хамилтън. Такъв „подарък” се случва веднъж в живота и тийнейджърът е амбициран да го използва по най-добрия начин за успешно продължение на кариерата си. За разлика от други късметлии на същата възраст, които за абитуриентските си балове получават по 700 конски сили във ферарита и поршета, момчето от Формула 1 знае какво да прави с тях. Още повече че вече има и шофьорска книжка и не се налага да се вози при приятелката си.

Пилотът мрази училището,

рисува писти в тетрадките

По това време от годината българските връстници на Макс Верстапен вдигат шум до небето с абитуриентските си балове, а той самият тази година също се надява да приключи задължителното за Холандия средно образование. Макар че е роден и израснал в Белгия, младият пилот се състезава за родината на баща си Йос Верстапен и признава, че мрази училището. За него влизането в час е досада. „През цялото време рисувах писти в тетрадките”, разказва Макс. Откакто е във Формула 1, спортистът учи дистанционно с уроци по интернет.

Макар да притежава лиценз за Формула 1, талантът трябваше да изчака да навърши 18 години, за да се яви на практическия изпит за шофьорска книжка в Холандия, а теоретичния го бе издържал предварително.

ЗА НЕГО

Ники Лауда:

Такъв се ражда веднъж на 100 години

Никога в живота си не съм виждал пилот, който с такава лекота се качва в една нова за него кола и веднага печели състезание. Такова нещо не се е случвало и няма да се случи. Макс е истинска сензация. Талант като него се ражда веднъж на 100 години. Браво и на баща му, който е бивш състезател и успя да го обучи и възпита като хладнокръвен победител.

Дейвид Култард:

Има потенциал да стане шампион

Макс влезе във Формула 1 и си проправя път напред по начин, който заслужава уважение и показва, че притежава потенциал да се превърне в голям победител. Той е млад, но вече притежава достатъчно опит и от самия него зависи дали ще се превърне в бъдещ шампион. Има всички качества да го направи.

Себастиан Фетел:

С бърза кола лесно се печели

Досега аз бях най-младият победител в състезание от Формула 1, но знаех, че някога моят рекорд ще бъде подобрен. Днешните коли са лесни за управление и възрастта не е от голямо значение. Не е нужно да си много опитен, за да печелиш, ако имаш бърз автомобил. Ето, Макс го направи на по-малко от 18 години, Михаел Шумахер се състезава до 43, а Стърлинг Мос можеше да кара и до 50.

Йос Верстапен:

От малък иска да знае всичко

Гордея се с моето момче. Той е по-добър пилот от мен и това го разбрах отдавна. Като дете искаше да знае всичко за моторните спортове. Попиваше като гъба нещата, които му казвах. Обсъждали сме спокойно всяка грешка, която е допускал. За възрастта си Макс е стигнал много напред. Моята задача е да съм до него, когато има нужда, и да му помагам да се движи в правилната посока.

Коментари

Задължително поле