Освободиха руския опозиционер Алекей Навални след 30-дневен арест

Майли Сайръс: Пуша трева и псувам, но не съм лъжкиня

Премиерът Борисов посети стадиона на футболен клуб „Арда“ (ВИДЕО)

Мотоциклетист пострада при сблъсък с лек автомобил Катастрофата станала край Къпиновския манастир

Спипаха затворник, забравил да се върне в килията след отпуск

Любовна лудост завладява Варна Започва 27-ото издание на международния филмов фестивал

Анджелина Джоли изпрати със сълзи Мадокс в университета в Южна Корея

АПИ: Възстановяването на виадукта на магистрала „Струма“ ще струва 1,86 млн. лева

Обама купуват голямо имение на остров за 14 милиона долара

Малките прегрешения не са съвсем безобидни

Столичната община няма да плаща за подмяната на ограничителите по „Граф Игнатиев“

Издирват ранен украински турист в района на връх Мальовица

Надал яхна 370 коня Тенисистът подкара нов автомобил

Русия представи първата в света плаваща АЕЦ (ВИДЕО)

550 руски учени обвиниха Кремъл в кампания на репресии срещу протестиращи

Лудия Макс

Преди 8 месеца Макс Верстапен все още нямаше шофьорска книжка и се возеше на дясната седалка в колата на 23-годишната си приятелка. Нямаше право да си поръчва алкохолни коктейли с останалите пилоти от Формула 1 след състезанията в Австралия и САЩ. Нямаше нито шофьорска книжка, нито средно образование. Отскоро обаче той има всичко в краката си, в това число и един уникален рекорд за вечни времена.

18 години и 227 дни. Толкова време измина от раждането на Макс Верстапен до историческия 15 май 2016-а, когато спечели Гран при на Испания в Барселона и се превърна в най-младия победител в цялата история на Формула 1. Много неща във все още краткия си живот тийнейджърът върши по-бързо от останалите. Прохожда на 10 месеца и половина. Започва да кара детски колички на 2 години. На 17 г. и 166 дни дебютира за „Торо Росо” като най-младия пилот в Гран при на Австралия. После става най-младият, който е бил начело на колоната в състезание. Най-младият, който взима точки. Най-младият, който завършва в тройката. А преди седмица стана и най-младият със спечелено състезание. Грабна първата си победа след само 23 старта за година и половина във Формула 1.

Летящият холандец дължи този летящ старт в спортната си кариера до голяма степен на своя баща Йос Верстапен, който има 107 състезания във Формула 1 в периода 1994-2003 г. и бе съотборник на Михаел Шумахер в „Бенетон” при спечелването на първата му титла през 1994 г. Старият Верстапен не може да се похвали с по-големи успехи от две качвания на подиума, но отглежда сина си сред бензиновите изпарения и миризмата на изгоряло феродо в боксовете. Там малкият Макс е завладян от лудостта от автомобилните спортове. Едва 4-годишен започва да кара картинг. На 7 г. вече мечтае за Формула 1, а на 12 г. това вече е ясно поставената му цел. По пътя към нея той скоропостижно минава през Формула Рено и Формула 3, стига до младежкия отбор на „Ред Бул” и едва 16-годишен е обявен за официален пилот на „Торо Росо” във Формула 1 за 2015-а, макар че по това време все още очаква състезателен лиценз, не е изкарал шофьорска книжна и дори няма право да подписва договори. Допускането на Макс буди много полемики и впоследствие Международната автомобилна федерация (ФИА) променя правилата за лицензиране на състезателите, като вдига възрастовата граница до 18 г. Това означава, че няма кой да подобри рекордите на Верстапен за най-млад пилот.

Той дебютира във Формула 1 през март 2015 г. в Гран при на Австралия, където отпада заради повреда, но още във втория си старт в Малайзия финишира седми и печели първите си точки на 17 години и 180 дни. Най-добрите му класирания за сезона са четвъртите места в Унгария и САЩ. Но също така прави опасна катастрофа в Монако, а между него и съотборника му Карлос Сайнц непрекъснато хвърчат „искри”. Защото присъща на младостта е не само лудостта, но и глупостта.

Съдбата се усмихна широко на Верстапен преди по-малко от месец, когато „Ред Бул” го взе от „Торо Росо” на мястото на Даниил Квят. И още в първото си състезание с новия отбор и с новата кола Лудия Макс завърши първи в Барселона, възползвайки се от „харакирито” в „Мерцедес” със сблъсъка на големите фаворити Нико Розберг и Люис Хамилтън. Такъв „подарък” се случва веднъж в живота и тийнейджърът е амбициран да го използва по най-добрия начин за успешно продължение на кариерата си. За разлика от други късметлии на същата възраст, които за абитуриентските си балове получават по 700 конски сили във ферарита и поршета, момчето от Формула 1 знае какво да прави с тях. Още повече че вече има и шофьорска книжка и не се налага да се вози при приятелката си.

Пилотът мрази училището,

рисува писти в тетрадките

По това време от годината българските връстници на Макс Верстапен вдигат шум до небето с абитуриентските си балове, а той самият тази година също се надява да приключи задължителното за Холандия средно образование. Макар че е роден и израснал в Белгия, младият пилот се състезава за родината на баща си Йос Верстапен и признава, че мрази училището. За него влизането в час е досада. „През цялото време рисувах писти в тетрадките”, разказва Макс. Откакто е във Формула 1, спортистът учи дистанционно с уроци по интернет.

Макар да притежава лиценз за Формула 1, талантът трябваше да изчака да навърши 18 години, за да се яви на практическия изпит за шофьорска книжка в Холандия, а теоретичния го бе издържал предварително.

ЗА НЕГО

Ники Лауда:

Такъв се ражда веднъж на 100 години

Никога в живота си не съм виждал пилот, който с такава лекота се качва в една нова за него кола и веднага печели състезание. Такова нещо не се е случвало и няма да се случи. Макс е истинска сензация. Талант като него се ражда веднъж на 100 години. Браво и на баща му, който е бивш състезател и успя да го обучи и възпита като хладнокръвен победител.

Дейвид Култард:

Има потенциал да стане шампион

Макс влезе във Формула 1 и си проправя път напред по начин, който заслужава уважение и показва, че притежава потенциал да се превърне в голям победител. Той е млад, но вече притежава достатъчно опит и от самия него зависи дали ще се превърне в бъдещ шампион. Има всички качества да го направи.

Себастиан Фетел:

С бърза кола лесно се печели

Досега аз бях най-младият победител в състезание от Формула 1, но знаех, че някога моят рекорд ще бъде подобрен. Днешните коли са лесни за управление и възрастта не е от голямо значение. Не е нужно да си много опитен, за да печелиш, ако имаш бърз автомобил. Ето, Макс го направи на по-малко от 18 години, Михаел Шумахер се състезава до 43, а Стърлинг Мос можеше да кара и до 50.

Йос Верстапен:

От малък иска да знае всичко

Гордея се с моето момче. Той е по-добър пилот от мен и това го разбрах отдавна. Като дете искаше да знае всичко за моторните спортове. Попиваше като гъба нещата, които му казвах. Обсъждали сме спокойно всяка грешка, която е допускал. За възрастта си Макс е стигнал много напред. Моята задача е да съм до него, когато има нужда, и да му помагам да се движи в правилната посока.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.