БСП: Неграмотни политици ръководят българското образование

За съжаление на цялото българско общество, на родители и на учители постоянната криза, в която се намира средното ни образование няма изгледи да приключи, независимо от това приети ли се нови закони, сменени ли са министрите и колко зам.-министри има на брой! Напротив, новостите следват една след друга – нов закон, ново ръководство на МОН, засилен, почти летищен контрол за преписване върху клетите ученици, вменени полицейски функции за директори и учители по време на матурите. Това се казва в декларация на парламентарната група на БСП Лява България, цитирана от пресцентъра на партията. Декларацията е прочетена от депутата Валери Жаблянов.

Външното оценяване след седми клас през последните години се превърна в обществена мъка и тежко изпитание за ръководния състав на МОН. Тази година не прави изключение, независимо от лакираните обещания на г-жа Кунева. Външното оценяване, вместо да изпълни главната си насоченост, а именно да даде един общ национален критерии за оценка на знанията на учениците, се превръща в постоянен източник на стрес за учениците и родителите, за цялото общество и за остра обществена реакция и недоверие в социалната система.

Основният въпрос, който вълнува цялото ни общество е - кога ще спре свличането по нанадолнището на българското училище? Колко декларации трябва да бъдат прочетени от тази трибуна, и колко пъти БСП трябва да каже, че приетият закон, практиките в министерството на образованието, начинът , по който се приемат стандартите, форсираното вкарване на закона в сила, липсата на учебници за 5-ти клас – всичко това създаде един безпрецедентен хаос в системата на средното образование, който само ще се засилва. Предупреждавам партиите, които подкрепят управляващото мнозинство – бъдете взискателни към министерството на образованието, защото вероятността там да бъде разклатено доверието, остатъчното доверие към вашето правителство, е огромно. Резултатите от тази година от изпита са обществено известни. Те са по-лоши от тези през миналата! Кратката оценка е 4 189 деца или почти 9 % не знаят български език, тъй като имат двойки на външното оценяване. Около 16 000 ученици от 53 212 явили се на матура имат двойки по математика, което прави повече от 31%. Няма нужда да казваме, че резултатите от външното оценяване са в пълен разрез с всички стратегически планове и клетви на министър-председателя, на неговите стратези, на невероятните зам.-министри, за бъдещото технологично развитие на България. в пълен разрез с представител на Плевнелиев, който щял да направи от България царство на информатиката и информационните технологии. Пълен балон на този фон.

За съжаление приетият нов закон за средното образование не премахва основните недостатъци, които водят до тези резултати. Променена беше структурата на образование и основното образование вече ще се завършва в 7 клас, учениците от 1 до 4 клас не получават оценки и преминават автоматично от клас в клас, докато три години след завършването на 4 ти клас ги удрят с т.нар. външно оценяване и с модули, които дори те самите не разбират. Новата структура на образованието предвижда завършване на основно образование след 7 клас, т.е. след тези оценки на матурите над 31% от учениците, които са получили двойки, няма да могат да завършат основно образование. Всичко това ви ги казахме неколкократно. Обяснихме какво означава новата структура на средното образование. Резултатът в момента е катастрофален. Другият вариант е да напишат някаква оценка в училище, за да завършат 7 клас. Нали разбирате до каква абсурдна ситуация достигаме.

А може би това е причината нашето предложение законът да се нарича Закон за просветата не беше прието! Целта не е просвета на нацията, а да се четат статистики от министерството на образованието, които дори самите те не разбират, както показа разследване на национална телевизия. Зам.-министърът Диян Стаматов не знаел оценките във външното оценяване по математика за кой модул са написани, в кой модул колко са слабите оценки и как накрая те да бъдат изчислени. Ситуацията е фрапантна! Начело на министерството на образованието има неграмотно политическо ръководство.

И тук искам да се спра на поредния хаос с огласяването на резултатите от матурите, сътворен от ръководството на министерството! Не стана ясна причината, поради която зам. Министър Диян Стаматов се опита да скрие напълно нескопосано резултатите от матурата по математика, като съобщи за 3 000 двойки, а те са 16 000. Националната телевизия проведе собствено разследване по случая и струва ми, се ако тази информация не беше обществено огласена, днес от МОН щяха да ни убеждават как двойките са намалели няколко пъти в сравнение с миналата година. Е, точно това не можа да стане и тук искам да подчертая, че независимо от възможностите на съвременната политическа реклама, ръководството на министерството на образованието – лъсна. Истината е жестока и безкомпромисна. Вижда я цяла България, но не я вижда само управляващото мнозинство, кабинета и министър-председателят.

И в крайна сметка какъв е отговорът на въпроса защо Стаматов лъже нагло и безцеремонно! Защото уважаеми народни представители, уважаема българска общественост и журналисти, на 19 юни в зала „Армеец” е насрочен гигантски учителски събор. Мегасъбитие с неясна цел, но с ясни разходи. 15 000 учители ще бъдат събрани, за да им чете министърът на образованието новият закон. Абсурдно политическо мероприятие. Системата на образованието се превърна в поредното поле за реализация на ПР на един или двама български политици, на които качествата отдавна са добре познати на българската общественост. Такова чудо, като този събор, нашата учителска общност не помни – събор, на който да се разяснява прилагането на новия закон. Може би след всеки закон трябва да събираме миньорите, химиците, лекарите, в зала „Армеец”, за да им обясняваме закона. Надявам се министър-председателят да спре това безумно мероприятие.

Нека да си изясним какво става в крайна сметка. Как учениците от 5 клас да учат без учебници? Кой ще им преподава, след като ударно бяха пенсионирани 125 директори, а за учителите да не говорим.? Как трябва да бъде тълкуван учебника по история в едното училище и как в съседното учат по друг учебник.

Това е резултатът от общите реформаторски усилия за средното образование, които се превърнаха в издевателство върху родителите, учениците и образователната система.

Качеството пада, образованието се свлича по нанадолнището, мотивацията на учителите изчезва, родителите и обществото са в недоумение. Очакваме министерството на образованието да направи анализ на резултатите и причините за постоянно влошаващите се резултати във външното оценяване. Да променим приетия уж нов закон за средното образование, така че да се върне доверието на българските граждани в системата на образованието. Това се случва в двора на министър-председателя, даже не в задния, а в предния двор на правителството. Училищният двор на правителството! Кой ще понесе отговорност за всичко това, което се случва? Министърът на просветата Кунева, министър-председателят, като си подаде оставката или зам.-министърът Стаматов, който беше накаран да лъже безочливо по националната телевизия.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика