Керванът за Бяло море пое с попътен вятър

Санкции за автобусните пирати няма

Бизнесът на нелегалните превозвачи процъфтява

От 1 юни керванът от туристи, пътуващи по схемата „за ден на Бяло море“, пое към Гърция. През последните години в Пиринско услугата „море за 20 лева“ стана абсолютен хит и ако преди години от Благоевград поемаше по един автобус, то сега през уикендите тръгват поне 7-8 автобуса. И по правило, когато има голямо търсене,то все ще се намери някой да направи и голяма далавера. На въпроса може ли да се изкарат едни грубо 8 хиляди лева за месец само с превозване на пътници от Благоевград до Бяло море, отговорът е - може! И още как.

Това става, след като масово в района процъфтя бизнесът на нелегални превозвачи, които предлагат еднодневен плаж до Гърция. Туроператорите алармират за това още от миналото лято, но досега няма сгащен нито един автобусен „пират“.

А схемата им е съвсем проста - откриват си страница във фейсбук и там набират клиентела за събота и неделя. Някои, за да привличат пътници, пускат по-ниски цени от официалните туроператори - например 18 лева, и бедният турист веднага кълве. Пак по фейсбук ти пускат съобщение,че автобусът отпътува от 6 часа на гарата например и тръгваш. За съжаление никой от пътуващите не се и сеща да пита кой ги вози, има ли лиценз, в изправност ли е автобусът. Товари се и няма търпение да стигне плажа на Бяло море и да прекара добре 7 часа.

Простите сметки показват, че нелегалните туроператори правят около 2 хиляди лева за два дни. От тях 1000 лева да сложиш разход, остават чист доход от 1000 лева за ден, няма данък, няма такси, няма лиценз, няма отговорност. А частни автобуси с шофьори за подобни курсове не липсват, стига да им предложиш цена, на която не могат да откажат. „Всеки си има точка на топене“, казват шофьорите и поемат риска дори да бъдат спрени и глобени.

Тези услуги така процъфтяха, че подбиха цените на истинските туроператори, които преди две-три години возеха за 25 лева до морето, а сега, за да си набират клиентела, стигнаха до 20 лева и признават, че трудно се справят с нелоялната конкуренция.

„Голям проблем е обаче, че има нелегални, направо контрабандни фирми, които превозват пътници с чужди лицензи или без лиценз. Ние си плащаме всички разрешителни и данъци, а тези в сивия сектор трупат само печалби”, казва Здравка Чимева, собственичка на благоевградска туристическа агенция. Според нея и колегите й всеки ден към южната ни съседка пътуват автобуси и микробуси, които не отговарят на изискванията за задгранични маршрути. Возилата не са в добро техническо състояние и са рискови за здравето и живота на пътниците. „Често фирми, които обслужват конкретна линия, пък пътуват и по други маршрути, което също е нарушение”, казва Здравка Чимева.

За проблема, който взема застрашителни размери, признава и собственикът на благоевградска фирма за автобусни билети Петър Демерджиев. Според него нелегалните превозвачи са „раково образувание, което не може да се премахне”. „Правим непрекъснато срещи, водим разговори и с транспортното министерство. Но няма резултат. Явно липсва достатъчно воля да се въведе ред в нашия бранш. Дори вече има сайт, в който точно такива нелегални превозвачи набират пътници. Хванат ли ги, обясняват, че пътниците са роднини и близки. И с този номер минават между капките”, споделя Демерджиев. Нелегалните превозвачи реализират сериозни сезонни печалби, като не плащат и лев данъци.

И ако до миналата година „пиратите“ возеха по схемата само туристи от Пиринско, от това лято вече има оферти за еднодневен плаж и от София, цената е 29 лева и клиенти не липсват.

Разстоянието е малко, пътува се в рамките на ден и рискът си заслужава. Автобусите изсипват пътниците обикновено по близките дестинации в Гърция - Ставрос, Неа Врасна, Неа Парамос.

Нито един пътник не е получил документ, квитанция или билет за возенето, но и никой не търси, казват превозвачите.

И клиентите се наемат от всички градове по пътя до ГКПП Кулата, а автобусите спират като каруци на всички табели по села и градове, за да качват туристи. Пътували с автобусни „пирати“ казват, че никога не са спирани за проверка и са били транспортирани необезпокоявани.

В районите на гарите подобни нелегални превозвачи предлагат и возене до гурбетчийски дестинации като Италия, Германия и други страни. Товарят хората в микробуси и пътуват хиляди километри. Често играят и ролята на пощенска кола, срещу 10 или 20 евро взимат багажи и колети от роднини за гурбетчиите, носят и пари, а при преминаване на границите, за да нямат крупни суми в един човек, разпределят еврото между пътниците. Редовните превозвачи признават, че трудно се справят със сивия сектор в бранша и апелират държавата да се намеси и да въведе по-строги регламенти.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи