На 20 юли 2018 да почерпят

Автоиндустрията в САЩ призова Тръмп да не налага мита върху вноса на коли

Муслин и Янкович отпадат като вариант за „Левски“

1700 незаети места останаха в софийските гимназии

Новият британски министър за Брекзит иска по-интензивни преговори с ЕС

Творчески терминал „България – Израел” Този нов културен формат е продължение на фестивала „Българска душа на Святата земя”

Кнесетът прие спорен закон, даващ право на самоопределение само на евреите

Погазват се правата на психично болните

Учени регистрираха нова сеизмична активност край вулкана Етна

Сменяме валидните винетки с електронни Общините искат 20% от таксите

Борисов пред „Известия“: Влизането на Турция в ЕС в момента е невъзможно

Нараства броят на заразените със Западнонилски вирус в Гърция

Избили на сляпо животните в Странджа Не е установен дори щамът на болестта

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 20 юли 2018

Румяна Милова, дирекция „Паркиране и мобилност“ пред „Труд“: Въвеждаме нощен служебен абонамент за „синя зона“ в София Центърът за градска мобилност ще осигури патрул и паяк

Професията парамедик не е художествена самодейност

За да станат парамедици, безработните трябва да изкарат курс по анатомия и физиология, да изучат оборудването в линейките, да работят с компютър и да владеят прилично чужд език.

Пилотното обучение прилича на впрягане на каруца пред кон

След 5 години нормативни вариации професията парамедик най-сетне е на път да стане официална у нас. През април просветното министерство публикува изискването за обучението на тези кадри, а до края на годината предстои здравното да промени Наредба 1 от 2011 г. и да регламентира професията. Преди това да се случи, се оказва, че първите обучени в Центровете за професионално обучение ще са безработни младежи, а входящ изпит няма да има. Нужните за курсовете по 1800-2000 лв. на човек са осигурени по проекта „Нови възможности за младите хора“, защитен от МТСП пред ОП „Развитие на човешките ресурси“. Курсистите ще получават стипендии – по 10 лв. на ден, а изкласилите до края – и 6-месечни договори за работа в Центровете за спешна медицинска помощ във Варна, Пловдив, Сливен, Кърджали, Бургас, Разград и Смолян. В тези региони насред жаркото лято вече тръгнаха кастинги по общини за подбор на кандидати.

На пръв поглед идеята е добра – да се мобилизират здрави младежи, които от аутсайдери на трудовия пазар да се превърнат в специалисти, спасяващи човешки живот. Но дяволът винаги е в детайлите. Първият от тях са критериите за подбор, които са много, а някои са почти взаимно изключващи се. Идеалният кандидат трябва да има средно образование, да е на възраст от 16 до 29 г., да е активен шофьор с чиста книжка от поне 2 г., да не е учил или работил нищо през последните 4 месеца, но и да не се е регистрирал в бюрото по труда през последната година. В добавка не бива да е земеделски производител, управител или собственик на фирма. Малко трудно е да си представим този профил – млад и здрав човек, който е отличен шофьор, но хем нищо не прави, хем не се е регистрирал като безработен, хем кипи от мерак не да сее и да боядисва огради, а да учи анатомия. „Че има ли такива? Във Варненско сигурно ще са 7-8 души!“, възкликна колега при представянето на проекта. А само в този регион ще се търсят 30, че даже и повече, защото след пресявката на документите ще се оценява и психологическата пригодност на кандидатите.

Преминалите тази бариера ще трябва да учат поне 960 часа през следващите 7 месеца, за да се дипломират като парамедици трета степен и да попълнят оределите редици на Спешната помощ. Там чакат с нетърпение попълненията, но нямат яснота какви пари ще им дават, защото не е променена Наредба №1 на МЗ. Това ще се случи след началото на стартиращия в средата на септември курс, т.е. учещите се ще разберат каква реална оферта им се предлага чак след като вече са се хванали на хорото. Видимо е, че каруцата е впрегната пред коня. Дори да има социален ефект, този експеримент прилича на художествена самодейност, твърдят университетски преподаватели. „Абсурдно е към медицинското обучение да се подхожда така несериозно, защото става дума за човешки живот, не за садене на цветя или строеж на пътища. Преди година се лансира идея шофьорите на линейки да стават парамедици, а сега за овладяване на тази високоотговорна професия се набират безработни по процедура, сходна с тази за нискоквалифицирани дейности. Това е парадокс!“, обобщава проф. Радослав Радев, декан на Факултета по медицина в Медицинския университет във Варна. И други негови колеги недоумяват защо липсва елемента на конкуренция – входящ изпит, след като отговорностите на парамедиците са много. Например на терен те ще трябва сами да могат да разпознаят различни спешни състояния при възрастни и деца, да осигурят дихателна проходимост, да извършват базисно съживяване, а под контрол на лекар – и да правят дефибрилация. Практиката сочи, че без да се полага изпит, нивото на кандидатите пада, признава и д-р Людмил Цветков, директор на Центъра за професионално обучение към МУ-Варна. Там отдавна имат подготвена учебна програма и планове за подготовка на парамедици 2-ра и 3-та степен. Но и тази есен според разписания план няма да приемат такива. Вместо това след съответната процедура по лицензиране центърът вероятно ще бъде поканен да изучи безработните кандидат-парамедици във Варненско.

Трябват ни 1000 специалисти до 2020 г.

До 2020 г. у нас трябва да бъдат обучени и да заработят 1000 парамедици, пише в концепцията на здравното министерство за развитие на спешната помощ. Целта е да се преодолее недостигът на персонал и да се разтоварят лекарите от дейности, които могат да извършват и лица с профилирана квалификация. В тези екипи ще могат да работят парамедици втора, трета и четвърта степен. Колкото е по-висока тя, толкова повече функции ще изпълняват те самостоятелно. Третата степен, която ще овладяват по европроект безработни младежи, предвижда да могат да транспортират болни и пострадали, да им оказват първа помощ и да асистират в спешни отделения. Според държавното образователно изискване, за да придобият нужната квалификация, те трябва да изкарат курс по анатомия и физиология, професионална етика, хигиенни норми и правила, евакуация, да изучат детайлно оборудването в линейките и в спешните отделения, да работят с компютър и да владеят прилично чужд език.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.