Споделеното пътуване - сивото е по-малко от ползата

Ако се вярва на оправданията на нарушителите, всички в България наистина сме братовчеди

Както се знае от практиката, в началото на летния сезон изведнъж разбираме, че в България имаме страшно много решителни и безкомпромисни данъчни инспектори, доблестни контрольори на автомобилния транспорт, неподкупни катаджии, митничари и душмани на ракиените казани по селата.

Треперете, нарушители! Сега е времето за урожая на хазната. Оборотите излизат на светло, данъци и осигуровки - също. Глобите на нелегалните превозвачи скачат в пъти, парите могат да стигнат за един истински ренесанс на художествената самодейност по села и паланки. Е, не са достатъчни за запълване на дупките по шосетата, но за това да му мислят министър Павлова и АПИ…

Та като говорим за художествена самодейност, не можем да не отчетем все по-креативната пазарна изобретателност на пътуващите граждани и селяни. Като няма автобусни превози и маршрутки, на мода идват българските „Юбер“-и. Художествено са ги нарекли „споделени пътувания“, но честно казано, те са си чиста проба автостоп срещу жълти стотинки, без билетче, застраховки и други подробности от пейзажа.

ДАИ-джиите обаче са във вихъра си, спират бусчета с баби и дядовци, свалят им номерата, налагат глоби. А съвсем скоро ще могат и да подлагат на разпит пътниците напълно законно, ако парламентът одобри предложените в този дух промени. Само че те, пътниците, са си по презумпция роднини - все братовчеди излизат на шофьора, защо пък да не ги повози с личния си автомобил, пък бил той и нелегална маршрутка. Иди го доказвай това, ако трябва и с детектор на лъжата.

Около 50 процента от вътрешните превози на хора у нас са в т. нар. сив сектор, бият тревога от бранша на редовните превозвачи и таксиджии. И искат държавата да се намеси срещу тази нелоялна конкуренция. Конкуренция щеше да има, ако имаше навсякъде редовно обслужвани линии, но когато ги няма, на тяхно място се настаняват „нередовните“. Бизнесът не търпи празно. Все пак пазарът диктува.

Ако теглим чертата, ще излезе, че „споделените пътувания“ засега носят повече полза, отколкото вреда. Въпросът с отговорността и отчитането на оборотите може да бъде решен елегантно и без кой знае какви вреди за потърпевшите. Няма нужда от извънредно законодателство, а от гъвкаво прилагане на съществуващото.

Мнозина може да заподозрат, че този текст е едва ли не пряк призив за неплащане на данъци, че е в защита на съвременните андрешковци. Андрешко от Шопско обаче не е виновен, че не може удобно да пътува до града, за да се издължи на бирника, например. Защото просто рейсът е веднъж на ден или въобще го няма. А „братовчедът“ услужливо ще го метне където и когато поиска, че и по-малко пари ще му вземе.

Така се оказва, че у нас има цяла армия от хора, които и без референдум вече са гласували за своя си Brexit. Така, както го разбират. И че тази практика, независимо от кампанийните показни проверки, си я има от десетилетия. Забраните, като е известно, само отприщват съпротивителните сили, водят до нови забрани, нови съпротиви и в крайна сметка не произвеждат нищо разумно и продуктивно.

Накрая в помощ на законотворците можем да предложим някои мерки, които биха „успокоили“ и донякъде регулирали „споделените пътувания“:

Гъвкаво облагане на приходите на такива шофьори. Все пак не всеки маршрут е изцяло нелегален. Остава да го глобяват, че е тръгнал на море с домочадието…

Отстъпки от тарифите за застраховка „Гражданска отговорност“, ако тя покрива всички места в автомобила или микробуса.

Въвеждане на някакъв вид гъвкаво работно време за такива водачи, което да ги подтикне да излязат „на светло“.

Интересно е да се чуе и мнението по въпроса на кметовете, особено от по-малките населени места, както и на Националното сдружение на общините в Република България. А министерството на транспорта и ДАИ три пъти да мерят, преди да решат да отрежат.

Има опасност много общини у нас да останат без автобуси.

В много райони на страната години наред работят маршрутни таксита менте, които обират пътниците на редовните автобусни линии.

По данни на Сдружението на автобусните превозвачи сивият сектор в бранша е около 50 на сто, а при международните маршрути незаконните микробуси са превзели почти 80% от бизнеса.

От бранша апелират МВР и ДАИ да предприемат по-сериозни проверки, за да ограничат работата на сивия транспорт.

„Сивият сектор расте с всеки изминал ден. Дори вече наши шофьори напускат фирмата, купуват си микробуси и тръгват по незаконните превози в чужбина и в страната“, коментира Себахтин Исмаил, собственик на автобусна компания, цитиран от Нова тв.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи