Президентството: Извършена е нерегламентирана публикация в профила на държавния глава

Д-р Красимира Иванова: Хепатит C уби баща ми, зарази се след кръвопреливане Системата за проверяване на кръвта да гарантира 100% нейната безопасност, призова сестрата на премиера Бойко Борисов

Проф. Божидар Димитров: Комунизмът у нас беше държавен капитализъм

Патриарх Неофит за македонската църква: Имаме консенсус по главните въпроси на бъдещото

Премиерът Борисов ще се срещне с чешкия си колега Андрей Бабиш

Дамаск осъди турската операция в град Африн

Цецка Цачева: Няма да се въвежда трети пол и да се признават еднополови бракове

Катастрофа затапи пътя за „Капитан Андреево“ край Харманли

Министър Ангелкова: Всички 5-звездни хотели са резервирани на 90% за летния сезон

Щурмови хеликоптер „Апачи“ се разби в САЩ Двамата пилоти са загинали

Турция праща и сухопътни сили в операцията в Северна Сирия

Пост на турски език се появи в профила на президента във фейсбук

„Ауди“ изтегля 127 000 нови автомобила заради проблеми с емисиите

Лео Кадели: Приятели, помагайте

„Епъл“ може да спре iPhone X още през лятото Потребителите в Китай не го харесват

Емил Георгиев пред „Труд“: Екомошеници са взели на прицел магистрала „Струма“

Проектът за 15,2-километров тунел през Кресненското дефиле бе отхвърлен от правителството и бе предложен алтернативен вариант. В същото време организациите от коалицията „За да остане природа в България“ продължават да настояват за реализацията на съоръжението като част от лот 3.2 на магистрала „Струма“. Спорът отново е на дневен ред и затова „Труд“ потърси председателя на Политически клуб „Екогласност“ Емил Георгиев.

– Г-н Георгиев, като председател на Политически клуб „Екогласност“ откога работите по казуса с проекта за 15-километров тунел през Кресненското дефиле и защо вие и формацията сте против този вариант?

– Ние, представителите на „Екогласност“ не сме абстрактни еколози, които се интересуват единствено от глобалното затопляне и популацията на лалугери, крастави жаби или пеперуда „червен аполон“. Да, нас ни вълнува опазването на околната среда и в природозащитен план едва ли някой е направил нещо повече от нас, но повече ни вълнува какво се случва с хората. Затова взехме отношение по изграждането на АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле. Включихме се в дискусията в началото на миналата година., осъзнавайки, че решаването на въпроса за довършването на един от най-сложните инфраструктурни проекти е от съществено значение за българското общество. От друга страна, като представители на първата и автентична природозащитна организация в нашата страна не можехме да останем безучастни към действията на някои персони, самоопределили се като единствената екологична общност, наречена „зелени“. Те не се интересуват нито от устойчивото развитие на проекта, нито от огромните разходи по изграждането и поддръжката на дългия 15 км тунел, нито от броя на жертвите на автомобилни катастрофи. С необоснованите си манипулативни твърдения съзнателно подвеждат институциите в ЕС, както и цялото ни общество. Във връзка с това се запознахме в детайли с експертните мнения и препоръки на доказани специалисти в областта на строителството на тунели, геология, сеизмология и екология, както и становищата на изявени учени от чужбина и БАН. Всички те определят варианта „дълъг тунел“ като неприемлив. На базата на задълбочен анализ ние също приемаме този вариант за неприемлив и категорично подкрепяме алтернативния – система с къси тунели и виадукти, който е единственият разумен вариант.

– Все пак според екологичните организации, обединени в коалиция „За да остане природа в България“, това е най-природосъобразната възможност за преминаването на АМ „Струма“ през дефилето.

– Представителите на тази коалиция, както и тези от „Коалиция за устойчиво развитие“ с години рекетират бизнеса. При това забележете, разделяйки си териториите. Андрей и Петко Ковачеви, както и шуробаджанашкият кръжец, са взели на прицел АМ „Струма“. В стремежа си да угодят на менторите си от Швейцария те до такава степен се отдалечиха от реалността, че изпаднаха в биполярно разстройство. Затова от години водят неистова битка в подкрепа на дългия 15 км тунел и пишат донос след донос срещу собствената си държава, което по същество е национално предателство. Не са писали донос само до Светия синод и папата. В рекетирането на по-малки проекти се специализира лицето Дончо Иванов от „Коалиция за устойчиво развитие“, станал печално известен с рекета за 200 хил. Евро, за да не се спре газифицирането на Златица и Пирдоп, както и 200 хил. лв. от АПИ, за да не се обжалва построяването на пътния възел „Плодовитово“ при пресичането на АМ „Тракия“ и АМ „Марица“. На „екологичната“ съвест на тази светла личност тежи обжалването и спирането в съда на значими инфраструктурни проекти като модернизацията на пътя Видин – Враца, изместването на трасето на АМ „Струма“ – лот 2 „Дупница – Благоевград“, изграждане на пътния възел „Плодовитово“, реконструкцията и изграждането на второ платно на пътя Слънчев бряг – Бургас. С други думи, по негова вина страната загуби огромни средства по оперативна програма „Транспорт“ на ЕС. Интересното е, че тази персона обжалва почти всяко решение на МОСВ. Лично аз оставам с впечатлението, че наред с други мотиви налице са може би и сантиментални мотиви, свързани с розови сънища и несподелена любов от някоя дама от МОСВ.

– През април тази година показахте писмо от ЕК, в което е записано, че всъщност Брюксел би съфинансирал и други възможности за маршрут през дефилето, а не само дълъг тунел. Разкажете малко повече за комуникацията си с комисията?

– През юни 2015 г. в пространно становище, адресирано до премиера, МОСВ, МРРБ, комисията по транспорта към НС и Европейската комисия, от „Екогласност“ акцентирахме върху няколко аргумента – дали има достатъчно основание да се обявим срещу изграждането на дългия 15 км тунел в дефилето. Отговорът от Брюксел беше светкавичен. Този отговор опроверга твърдението на един от радетелите за построяване на дълъг тунел Андрей Ковачев, което по същество беше огромна лъжа – че ЕК ще даде съгласие за финансиране само на дълъг тунел. Напротив, от ЕК благодариха за нашата съпричастност към реализирането на лот 3 на АМ „Струма“ в района на Кресненското дефиле, подчертавайки, че взимането на решение по кой вариант ще се работи е единствено от компетенцията на българското правителство. Както е известно, правителството взе решение да се работи по алтернативния вариант с наземен път и къси тунели, което ни удовлетворява, защото това е единственият вариант от всякаква гледна точка.

– Комуникирали сте с експерти, чели сте доклади за проекта „Дълъг тунел Кресна – Крупник“. Какви са опасностите от такова съоръжение, чиято цена ще надвиши 1 милиард евро?

– Акцентирам само върху тези от екологосъобразна гледна точка. Започвам с влиянието, което ще окаже върху околната среда извозването и депонирането на огромни количества изкопана скална маса при прокарването на двете тръби на дългия тунел. Ще се извадят не по-малко от 8 милиона куб. м скална маса, което е сериозен проблем. Това ще доведе до дрениране на високите подпочвени води, което ще предизвика изсушаване и обезлесяване на големи площи. Това означава екологична катастрофа за флората и фауната в дефилето. Наред с това има изключителна опасност от изтичане в дългия тунел на инертния радиоактивен елемент радон. Идващ от големи дълбочини в район с доказана сеизмична дейност и прониквайки през пукнатините на разломите, този инертен газ без цвят и мирис ще се натрупа в тунела в огромни концентрации. Радонът е единственият инертен газ от веригата на разпада на урана. Два от продуктите на радона излъчват алфа частици, които, фиксирани в аерозоли, се поглъщат при вдишване и предизвикват рак на белия дроб. За сведение в сеизмологичната станция в Кресна е регистрирано наличие на радон до 50 пъти над пределно допустимата норма. По трасето на съществуващия в момента републикански път няма изградени никакви защитни съоръжения за опазване на животинските видове. Възниква въпросът защо Андрей Ковачев и компания, след като апелират да се спаси Кресненското дефиле, никъде не споменават, че този път, по който се унищожават животински видове, ще продължава да функционира и той ще бъде не по-малко натоварен от сега. Причина за това ще бъде нежеланието на много пътуващи да преминават през дългия тунел поради различни психологически проблеми – страх и фобия, и какво ли не още. Това означава, че ще продължава да се убиват животни. С цел екозащита сегашното трасе на републиканския път трябва да бъде изцяло реконструирано и обезопасено със защитни съоръжения. И не на последно място, когато проявяваме загриженост за опазване на флората и фауната, с още по-голяма загриженост трябва мислим за опазването на човешкия живот. Статистиката сочи, че почти няма дълъг тунел в света без възникнали инциденти, било то пожар или катастрофи, а данните за тях са много тревожни. Не трябва да забравяме, че тунелните съоръжения са особено уязвими за терористични нападения.

– Според вас защо досега всяко правителство се огъва под натиска на тези зелени организации?

– Нямам логично обяснение защо, но е факт, че тези „зелени ангели на демокрацията“ са продукт от бездействието не само на няколко правителства, но и на прокуратурата.

Много добре се знае, че с години така наречените „зелени“ в лицето на Тома Белев, Петко и Андрей Ковачеви, Дончо Иванов, техните съпруги и не знам какви още там, бяха и все още са на хранилка в МОСВ и като членове на Висшия експертен съвет определяха правила, по които след това изнудваха десетки инвестиционни проекти и нанесоха огромни щети, заради което отдавна трябваше да им бъде потърсена наказателна отговорност. За съжаление точно заради тях думата „природозащитник“ се възприема от обществото като мръсна дума. И въпреки всичко, възприели себе си за недосегаеми, те продължават брутално да изнудват. Затова казвам, че ако нахалството имаше криле, персоните от кръжеца „зелените“ отдавна щяха да кръжат в небето над България.

Нашият гост

Емил Георгиев е председател на партия Политически клуб „Екогласност“. Бил е народен представител от „Коалиция за България“ в 42-рото НС от 2 юли 2014 г.

Роден е в село Кутово, община Видин. Завършва Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив. Специализира във Великобритания защита на правата на потребителите. Има и две специализации в областта на местното самоуправление в САЩ. В момента е и председател на Федерацията за защита на потребителите.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.