Кубрат Пулев – целувка за милиони?

Борисов: Писах на премиерите на Гърция, Испания, Ирландия, Португалия, Словакия и Хърватия да подкрепят усилията ни за справедливи мерки по пакета “Мобилност”

Пука им на циганите, че сме профукали 1 милиард за тях Красимир Каракачанов организира кръгла маса за циганизацията на България

Продават хижа и хотел на ВМЗ-Сопот Към един от имотите има планинско пасище от 1,1 млн. кв.м

НАП проверява сделките на „Артекс“ (обзор) Антикорупционната комисия изисква документи от фирмата за 4 години назад

Вижте евтиния апартамент от „Артекс“ на зам.-министъра на енергетиката Красимир Първанов

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 27 март 2019

Укрепването на свлачището по пътя Смолян – Мадан започва до лятото

700 превозвачи блокират Страсбург Шествие ще затвори и центъра на София

Рекорден ръст на потребителските заеми Спестяванията на гражданите в банките нараснаха с 4 млрд. лв.

Бисер Лазов, основен свидетел по делото “КТБ”: Цветан Василев плащаше на Иван Костов и дъщеря му (обзор) Банкерът беглец давал по 25 000 лв. на месец на бившия премиер до фалита през 2014 г.

Вижте какво ще решава Министерският съвет утре, 27 март 2019

Макрон продаде на Китай 300 „Еърбъс“-а

Стартира седмият сезон на „Футбол за приятелство“ Началото бе дадено от Газпром, официален спонсор на Шампионска лига

Тестват системата за електронни винетки в продължение на три дни

За всяка лекарска грешка – отговорност

Сърдити и уморени медицински сестри крещят на пациентите

„Лекарската професия е творчество, което съчетава наука, изкуство и техника. Тя изисква от лекаря човечност, всеотдайност и чувство за отговорност.“ Така започва Кодексът на професионалната етика, издаден от Министерството на здравеопазването през 2000 г.

Здравеопазването боледува и заради заниженото качество на услугата, предоставяна от лекари и медицински работници. Лекарите не трябва да забравят, че предоставят услуга, която е заплатена. Нужно е трансформиране на ролята на пациента в роля на клиент, а лекарят да подхожда индивидуално към проблемите и лечението на пациента. Той пък има възможност да бъде по-взискателен, защото плаща и трябва да има изисквания.

В основата на здравеопазването стоят отношенията между лекар и пациент. Тези взаимоотношения присъстват във всички здравни стратегии, програми, проекти, изработвани от Министерството на здравеопазването (МЗ). Във всички документи пациентите са поставени в центъра на системата, а политиките са насочени към задоволяване потребностите на пациентите. Това обаче е само на хартия. Днес лекарите са демотивирани да работят, изморени и обезверени от промени и реформи.

Неуспехите в здравната реформа през изминалите 16 години са много, но най-голямата загуба за обществото ни е прекъснатата връзка между лекар и пациент. Насаждането на неодобрение, корупцията в системата, нетолерантното отношение на отделни медици към пациенти и към техни колеги доведоха до негативизъм към цялото лекарско съсловие.

Имаме нужда от нов модел на взаимоотношения и той трябва да започне от самите нас, защото всички сме пациенти. Решение на проблема има, но са нужни воля и политическа ангажираност.

Прекрачвайки прага на болнично заведение, човекът вече има здравословен проблем, който дава отражение и върху психическото му състояние. В кабинета на лекаря той очаква да получи не просто експертно мнение, но и разбиране и подкрепа. Сърдити, изнервени и уморени лекари и медицински персонал се карат и викат на посетилия ги пациент, пред кабинетите се вият опашки. Това напрежение вреди и на лекар, и на пациент. Този хаос може да бъде преодолян, заимствайки практиката в останалите европейски държави – прием на пациентите по предварително определен ден и час за преглед, каквото предложение направих още през 2015 г.

Наред с това е нужен засилен контрол върху спазването на нормите за работно време в болничните заведения. Медик, даващ 24-часови дежурства, не може да бъде пълноценен, често е и неадекватен в преценката си вследствие на умора и стрес. Неведнъж съм настоявала за съставяне на регистър на лекарските грешки и търсене на отговорност на провинилия се медик. Редно е МЗ да бъде активен участник в процеса по установяване на недобри практики и причини за възникнали усложнения вследствие на лекарски действия или бездействия.

За да изградим качествено здравеопазване, е нужно критериите за подбор на кадри да са на изключително високо ниво и да не се правят компромиси. Трябва да се заложи на професионално подготвени кадри, които да преминават на проверка на компетентността на всеки 5 години, за да сме сигурни, че животът и здравето ни са в ръцете на професионалисти, а не на неуки парашутисти.

Предвид непрестанното усъвършенстване на технологиите, откриване на нови и по-ефикасни методи за лечение, практики за превенция и профилактиката на здравето логичното е да предоставим на лекарите и медицинския персонал възможността за продължаващо обучение и преквалификация, обмяна на опит в страната и в чужбина.

От финансова гледна точка в здравеопазването има два проблема – източване на държавни средства и ниско заплащане на труда. От години Националната здравноосигурителна каса беше източвана по най-безпардонен начин. Все още на дневен ред стои въпросът за определяне на болничните бюджети и заплащане на труда на база качествено обслужване и ефективно лечение.

Взаимното уважение и толерантността са в основата на отношенията между лекар и пациент. За да изградим сигурност, трябва да се спазват добрите практики, писаните и неписани етични кодекси в здравеопазването, както и правилата на общуване, които осигуряват качествена здравна грижа, услуга, опазване авторитета както на лекаря, така и на пациента. Тези отношения трябва да се наложат от МЗ като част от контрола на качественото лечение.

Медицинската психология е задължителна

През 2015 г. в Медицинския университет в София е въведен нов предмет на обучение – медицинска психология, който е задължителен за бъдещи лекари и стоматолози. Това става възможно благодарение на усилията на проф. Вихра Миланова, ректор на МУ. Нужно е през подобно обучение да преминават и медицински сестри, санитари и друг помощен персонал.

Авторката е член на комисията по здравеопазване към парламента и председател на Националната женска организация на ВМРО.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.