Гранати от Втората световна откриха в монтанско село

Fibank награди Сани Жекова

Вижте какво реши Министерският съвет на 21 февруари 2018

Задържаха психично болен мъж, убил баща си

Късметлия падна пред влак, счупи само крак

Фандъкова: Правителството отпусна 151 млн. лева за реконструкция на централната градска част

Швейцария дари противопожарен автомобил на община Кресна

Бойко Борисов: Столична община да помисли да направи скъпа зона в центъра Който иска да се разхожда с колата из града, да плаща повече, каза премиерът

Полицаи спряха от продажба 350 кг захарни и шоколадови изделия с изтекъл срок на годност

Георги Икономов: Името Банско е разпознаваемо в Бурса и е предпочитана туристическа дестинация

Президентът Радев наложи вето на Закона за КТБ

Ферари има два рождени дни Ако беше жив, Енцо щеше да навърши 120 г.

Цветан Цветанов: Жаблянов се държа все едно е номиниран за председател на БСП

Корнелия Нинова: Искането за оставка на Валери Жаблянов е противоконституционно

110 депутати решиха оставката на Валери Жаблянов

41% от учениците не знаят за съществуването на БНБ, но 58% познават добре заложните къщи

59% от юношите знаят за съществуването на БНБ, 42% знаят за НАП и само 38% за Комисията за защита на конкуренцията. Въпреки това 58% от учениците познават най-добре заложните къщи.

Това става ясно от проучване на Алфа Рисърч с подкрепата на Visa България сред 1000 ученици от 9 до 12 клас. Данните показват относително ниска самооценка в гимназистите за тяхната финансова грамотност.

Резултатите показват нарастване от 36% в 9 клас до 52% в 12 клас в самооценката за личната финансова подготовка. Като най-добре подготвени се оценяват 62% от учениците в профилираните математически и стопански гимназии, докато 2/3 от юношите в другите училища – езиковите и особено професионалните гимназии, се чувстват слабо финансово грамотни.

55% от юношите се определят като недостатъчно финансово грамотни, а само един на всеки 14 ученици (7%) се смята за много добре подготвен що се отнася до личните им финанси.

Оказва се, че от общо 20 понятия във финансите юношите смятат, че познават едва половината от тях, а в същото време само 3% се смятат за добре запознати с всички. Най-познати от 41% от учениците са понятията дебитни карти, при 40% кредитни карти, при 36% застраховки и кредити при 35% от учениците. По-специфични понятия като инфлация, просрочие, първоначален капитал и др. остават извън познанията на учениците, показва проучването.

Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор. 55% от учениците познават застрахователните компании, банките – 52%, небанковите финансови институции – 39% и лизинговите компании познават едва 36% от младежите.

74% от всички юноши не знаят каква сума се гарантира от държавата в случай на фалит на банка, 79% не знаят, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им, а други 51% не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото.

Решаването на математически задачи в сферата на финансите се оказва сериозно предизвикателство за учениците, показва проучването. От 7 задачи учениците са успели да решат средно по 3. Задача със сложна лихва по депозит не могат да изчислят 71% .

72% от анкетираните ученици отговарят, че родителите им изискват от тях да им съобщават какви разходи са направили, а при 53% родителите изискват да планират седмичните или месечните си разходи. 53% от юношите съобщават, че имат възможности да спестяват.

В контекста на слабата теоретична и практическа финансова подготовка оптимизъм поражда фактът, че мнозинството ученици – 84% биха искали да се обучават във финансова грамотност. Най-голям интерес те проявяват към темите: какви мерки трябва да се вземат, за да се избегне свръхзадлъжняването – 76%; как да се поставят личните финансови цели и как да се управляват личните финанси – 76%; важна потребителска информация при подписването на договор с банка или друга финансова институция – 75%; законодателство за защита на правата на потребителите – 73%, основни банкови услуги – разплащателни сметки, карти и др. – 73% от учениците.