Разследват палеж на кучкарник на зоозащитници

“Воля” реже Реформаторите и Бареков от изборните комисии

Един от 10 българи вярва, че Истанбулската конвенция ще ограничи насилието върху жени 70% са срещу гей-браковете

Футболна България се прости с Георги Марков

Условна присъда за педофил, посегнал на 12-годишно момче

Община Разлог е първата община в България, която успешно интегрира регистъра на услуги, с което заслужи адмирации от Министерски съвет

Takeaway.com придоби BGmenu

Евродепутати: ЕС не може да наложи въвеждане на регистрираните партньорства в България

Борис Цветков: Абсурдно е да вдигаш двойна китайска стена от небостъргачи между “Дружба” и “Младост”

Почина 17-годишният младеж, който падна от третия етаж на дом за деца в Роман

Анита Мейзер с нова версия пред съда – мъжът й се самоубил, докато купувала яйца Аз съм единствената осъдена за подкуп на думи, каза скандалната миска

Повишен интерес за лов в България на изложението в Залцбург

Общинският съвет в Благоевград отхвърли предложената от БСП временна комисия за ремонта на центъра

Николина Ангелкова се срещна с българи във Вашингтон

Няма инструкции за спиране на бригадите в САЩ

Обменни бюра мамят клиенти с различни курсове

Обменни бюра по морето жилят клиенти с различни курсове, съобщи БТВ.  

Измамниците печелят от малката разлика от това, което е обявено на таблото с валутните курсове, и курса вътре на гишето.

Схемата се прилага на определени клиенти – най-често западноевропейски граждани, сменящи евро, а служителят в бюрото избира кого да измами.

Това са изводите от разследване на БТВ. Репортер под прикритие влезе в ролята на младеж, който си търси сезонна работа. Така се натъкна на измама в бюро от голяма верига, която има над 90 обекта в България и около 50 в Слънчев бряг.

Първият ден новият „служител” получава основна информация за това какви са основните валути и как се разпознават фалшивите банкноти. Вторият ден вече се дава вътрешна информация за схемите за ужилване на клиентите. Планът е, ако се обменя евро, курсът е обявен на една стойност, а касиерът я дава на друга. За еврото сумите, с които стават измамите, са най-малки. Около 2 лв. до 4 лв. на човек на обменени 50 или 100 евро. За по-редките валути цената става по-голяма.

Още с първите клиенти прави впечатление различните курсове, на които се купува евро. Един след друг влизат двама, като първият обменя по курс 1,905. Той сменя 100 евро и се подписва на бордерото, дадено му от касиерката.

Следващият клиент обаче няма късмет да смени по коректна тарифа. На таблото до вратата курсът купува е 1,905 и той мисли, че сменя пари по него. Реално обаче касиерката го прави на по-нисък – 1,86лв така той си тръгва с около 2лв по-малко.

При по-редките валути разликата между табло и реалност е още по-сериозна. Цената на 10 румънски леи на таблото е 4,11. Реално обаче се обменя с 44 стотинки по-малко.

Мами се най-добре за некръгли суми.

Касиерката разкрива на новия си “колега” и няколко основни правила – на кръгли суми се продава на курс по табло. Най-удобният момент да „ужилиш” клиент е когато сумата не е кръгла, което я прави по-трудна за смятане. „Оттам нататък ти си решаваш. Ако е 100 и няколко, да не е точно 100, може да си пуснеш на 1,86. Пробваш на 1,86, ако тръгне още от началото да те питат, ти си казваш 1,90 и така си им даваш”, разкрива тя.

Дава и друг ценен съвет – важен е редът на подаване на документи и пари. При обмен на валута всеки клиент е длъжен да подпише бордеро с курса и крайната сума при сделката. За да няма възражения, винаги първо се дава бордерото за подпис, сумата в лева се изплаща след това.

Касиерката казва и защо. Щом клиентът се подпише, значи е съгласен на сделката и не може да си поиска парите обратно, ако забележи нередност. „Той трябва да подпише, защото така все едно е съгласен, макар че после пак може да ти каже: „А, не искам на тоя курс”. Макар че това, щом го е подписал, значи е съгласен и по принцип уж няма връщане назад.”

По този начин редът на схемата минава първо с подпис, после – печат на двете бордера и след това касова бележка за изплатената сума.

Румънците, руснаците и българите са най-бдителни.

По думите на касиерката някои гледат какво подписват, други – не. Руснаците гледали най-много и трудно се лъжат.

На българи се продава само по курс на табло, защото често има и подставени лица на НАП. Друго основно правило – без скандали и сцени пред чейндж бюрото. „Ако някой ти каже и почне да ти спори за курса, а ти все пак искаш да си задържиш сделката, но виждаш, че някой друг клиент идва, по-добре е да направиш сторно и да му вдигнеш курса, защото иначе другия клиент ще го загубиш. Ако чуе, че има някаква караница и онзи казва, че курсът е различен”.

Коментар по темата с валутните измами в обменните бюра направи говорителят на приходната агенция Росен Бъчваров по БТВ. Той заяви, че тази схема работи „на ръба на закона”, защото се допуска отклонения в курса 5%.

„Преди няколко години държавата регулира фиксингът да не се отклонява повече от 5 на сто. Тогава имаше чудовищни измами, а сега не сме получавали нито един сигнал. Това значи, че когато някой е подведен с малка сума, не го осъзнава. Но различен курс на табелата без подпис значи нарушение на правилата”, категоричен е той.

Той препоръча универсален подход за предпазване от измами – внимателно гледане при подписване. „Фактът, че някой дава нещо за подпис в обменно бюро, значи да погледнете какво пише там. След подпис не може да се развали сделката.”

Със собствениците на бюрото в “Слънчев бряг”, обект на разследването, е било говорено, правени са и проверки с подставени служители. Неуредици не са открити. „Следващите седмици и месеци ще има десетки проверки от тайни клиенти на НАП и ако ни предложат бордеро, отклоняващо се от курса, това ще коства лиценза на бюрото”, заяви Бъчваров.

В момента приходната агенция се е обърнала за съдействие към Комисията за защита на потребителите (КЗП), тъй като става дума за нелоялна търговска практика. „Става дума за пробутване на бордеро за подпис и това не е еквивалетно на съгласие. Схемата е обмисляна, за да се спечелят стотинки на всеки десети клиент”, обясни той.

По думите на говорителя на НАП агенцията не цели на всяка цена да събира глоби, а да наложи добри практики с превантивни мерки – разговори, намеса на КЗП и проверки с тайни или явни клиенти.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.