Успешна мисия в Марианската падина откри десетки нови видове морски организми

За Марианската падина все още се знае много малко и е едно от местата по света, обвити в мистерия. Прорезът с форма на полумесец бележи мястото където тихоокеанската тектонна плоча се "срива" и потъва под филипинската. С дълбочина цели 10 911м., в нея се намира най-дълбокото място в изучения океан - падината Чалънджър.

През 2009 г. САЩ, като собственици на близките острови Мариана, включително Гуам, обявиха 153 236-те квадратни километра на околната територия за Национален морски и исторически паметник. И въпреки многото проучвания и изследвания на падината, учените все още нямат достатъчно информация за геологията, флората и фауната й.

Поради тази причина, Националната агенция на океанските и атмосферни изследвания (НАОАИ) в САЩ изпрати сондата Океанос на мисия миналия април, с цел проучване на региона. Мисията приключи успешно този уикенд, предава институт Смитсониан.

Океанос е единственият правителствено спонсориран изследователски плавателен уред, предназначен да изучава непознатия океан с цел открития и напредване на знанието ни. Посредством хидролокатор, сондата генерира изображения с висока резолюция на океанското дъно. Когато екипажът забележи аномалия или интересна зона, "изстрелва" компоненти, управлявани дистанционно, които изследват набелязания обект.

Идеята е да се създаде базово знание за състоянието на падината, за да може изследователите и правителствените агенции и организации да разберат как да я използват и предпазят.

Сред обитателите на Марианската падина са дълбочинни риби, вулкани от кал и корали, виреещи на изключителни дълбочини.

Със сондата са заснети невероятни изображения на странните и красиви морски обитатели. Снимки на непознат за човечеството вид медуза и призрачно-бял октопод предизвикаха фурор, а "гъба с размера на миниван" спечели рекорда в тази "област".

Съвсем скоро, камерите на сондата забелязаха първият жив пример за "риба-призрак", причислявана към семейството на змиорките. 10-сантиметровата бяла риба с изключително разделечени очи развълнува силно учените.

"Това просто е забележително", казва Брус Мънди, биолог към НАОАИ. "Някои от нас имаме "рибен списък с желания", нали разбирате, неща, които си мечтаем да видим. И риба от това семейство със сигурност бе на първо място в тези списъци за много от нас."

Други създания, открити по време на мисията са морски съсенки с почти двуметрови пипала, странни лилави червеи и много нови видове медузи и гребенести екземпляри.

Следете Trud News вече и в Telegram