На 28 май 2018 да почерпят

Оливия, Рафаел, Ния и Виктория отиват на финал в “Гласът на България” Победителят ще бъде избран на 3 юни

Джон Траволта влезе в кожата на мафиотски бос В Кан беше за първи път със семейството си и се разкърши с рапъра 50cent

ГЕРБ печели изборите в Галиче

Шествия на привърженици и противници на крайната десница в Германия

Участници от MasterChef демонстрираха умения пред над 120 гости

Китай предупреди САЩ да не нарушават териториалния му суверенитет

Зрителите решават кой отива на финала на „Гласът на България“

Колите на водород идват и у нас Още през 2019 година возилата на бъдещето ще бъдат достъпни

Израел строи морска бариера, за да попречи на проникване на палестински екстремисти от Ивицата Газа

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в понеделник, 28 май 2018

Черешите поевтиняха с почти 20%

Киев почете спасителя на българските евреи (обзор) Откриха мемориална плоча на Димитър Пешев в Украйна

Руският посланик в Берлин: Дипломатите ни, прогонени заради скандала със Скрипал, може да се върнат само след извинение от страна на Лондон

Риана, Васил Найденов и Джон Ленън на една сцена Грандиозен финал на „Като две капки вода” в понеделник

Учителите ще трябва да се аргументират при оценките, които поставят

Учителите вече ще аргументират оценките, които поставят, както при писмено изпитване, така и при устно, с кратък коментар. Това е записано в проекта на Държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, обявен днес официално от заместник-министъра на образованието и науката Диян Стаматов, съобщиха от пресцентъра на МОН. За допълнително премахване на субективния фактор при поставянето на оценки за първи път се разписват със стандарт критериите за получаването на дадена оценка по шестобалната система. Така, например, за да получи „отличен“ ученикът трябва да е постигнал напълно очакваните резултати от учебната програма, да няма пропуски в знанията, да е усвоил нови понятия и да ги използва успешно, да притежава необходимите компетентности и да може да ги прилага самостоятелно при решаване на задачи. Слаба оценка се поставя, ако ученикът не постига резултати, заложени като прагова стойност за успешност. Оценките остават текущи, срочни и годишни. От I до III клас учениците ще получават качествена оценка, като всяко училище избира нейния формат. Първокласниците получават една обща оценка на базата на знанията, които са показали през цялата учебна година. Във II и III клас – по всеки предмет. От IV до XII клас оценките са по шестобалната система. Окончателни оценки за завършен начален етап учениците получават на база оценките от предметите в IV клас. За основно образование – за предметите от V до VII клас. За първи гимназиален етап – от VIII до X клас, а за средно образование, където са включени и оценките по избираемите предмети, получават диплома на база оценките в XI и XII клас. Създава се възможност за приравняване към международните скали за оценяване, което води до по-голяма мобилност. Минималният брой оценки, които ученик трябва да получи по даден предмет, са две. Те могат да бъдат повече в зависимост от броя на часовете за учебния срок. От учителя зависи какъв ще е броят на оценките и начинът на оценяване – устен, писмен, практически. Възможно е да се поставят групови или индивидуални проекти. Изпитите се провеждат по график, за който са информирани родителите в началото на учебната годината. Входното ниво се провежда до три седмици след началото на срока, а НВО не по-рано от две седмици преди края на учебната година. Ако ученик не е постигнал нужните резултати за преминаване в по-горен клас, се явява на изпити – поправителни и приравнителни, които са на две сесии. Класните работи са по български език и литература, математика и чужд език, а контролните: по всички предмети. Учениците могат да решават по едно класно или контролно на ден и до две класни на седмица. С цел затягане дисциплината на учениците, които отсъстват в над 30% от учебните часове и/или нямат минималния брой оценки, се явяват на допълнителен изпит. Проектът на Държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците въвежда промените във всички училища.

Скала за оценки:

• Отличен (5.50-6) – ученикът постига напълно очакваните резултати от учебните програми. В знанията няма пропуски. Усвоени са всички нови понятия и ученикът ги използва успешно. Притежава необходимите компетентностите и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации. Действията му са целенасочени и водят до краен резултат.

• Много добър (4.50-5.49) – ученикът постига с малки изключения очакваните резултати от учебните програми. В знанията има незначителни пропуски, които не са съществени. Усвоени са новите понятия и повечето от тях се използват правилно. Демонстрира придобитите компетентности при решаване на учебни задачи в познати ситуации, а нерядко – и в ситуации, които не са изучавани в клас, макар това да става с известна неувереност. Действията му са целенасочени и водят до краен резултат, който извън рамките на изучените ситуации може да не е съвсем точен.

• Добър (3.50-4.49) – ученикът постига преобладаващата част от очакваните резултати от учебните програми. Демонстрира добри знания и умения на познавателно равнище разбиране, успешно се справя с познати ситуации, но се нуждае от помощ при прилагането на знанията и уменията си в непознати ситуации. В знанията има някои пропуски. Усвоени са преобладаващата част от новите понятия. Действията му съдържат неточности, но в рамките на изученото водят до краен резултат.

• Среден (3.00-3.49) – ученикът постига само основните очаквани резултати от учебните програми. В знанията си ученикът има сериозни пропуски. Усвоени са само някои от новите понятия. Притежава малка част от компетентностите в съответствие с учебната програма. Може да ги прилага с пропуски и грешки в задоволителна степен в твърде ограничен кръг алгоритмизирани и изучавани в клас ситуации. Действията му съдържат недостатъци и рядко водят до краен резултат.

• Слаб (2.00-2.99) – ученикът не постига очакваните резултати от учебните програми, заложени като прагова стойност за успешност и зададени чрез степента на позитивен измерител „среден“.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.