Без почивка за бавния и напрегнат ЦСКА

Британец продаде марков чайник на 200 години за 650 000 евро

Атина към Анкара: Не сме Ирак или Сирия, можем да се защитим

Мария Захарова: Кокаинът в посолството в Аржентина няма общо с руските дипломати

Започна градеж на храм “Св.Райко Шуменски”

Тази година откриват „Пловдивци“ – първият нов язовир от 30 години

Протестиращи блокираха отново пътя Е-79 край Видин

Кушията в Априлово през обектива на “Труд” (СНИМКИ)

Мъже с качулки запалиха камиони и багери на транспортна фирма

МВнР: Избягвайте пътувания на Балканите заради тежката зимна обстановка

Махат „Александър Велики“ от летището в Скопие (ВИДЕО)

Нови изисквания към общинските съветници ще има от следващия мандат

60-годишен закон засяга над 10 000 деца годишно у нас Игра „Не ме съди, човече” събра родители и хлапета във Варна

Цветан Цветанов в Симитли: Президентът желае скандали, огорчен е, че не може да управлява страната еднолично (СНИМКИ)

Деца на Фондация „Димитър Бербатов“ със златни медали от математическа олимпиада

Учителите ще трябва да се аргументират при оценките, които поставят

Учителите вече ще аргументират оценките, които поставят, както при писмено изпитване, така и при устно, с кратък коментар. Това е записано в проекта на Държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците, обявен днес официално от заместник-министъра на образованието и науката Диян Стаматов, съобщиха от пресцентъра на МОН. За допълнително премахване на субективния фактор при поставянето на оценки за първи път се разписват със стандарт критериите за получаването на дадена оценка по шестобалната система. Така, например, за да получи „отличен“ ученикът трябва да е постигнал напълно очакваните резултати от учебната програма, да няма пропуски в знанията, да е усвоил нови понятия и да ги използва успешно, да притежава необходимите компетентности и да може да ги прилага самостоятелно при решаване на задачи. Слаба оценка се поставя, ако ученикът не постига резултати, заложени като прагова стойност за успешност. Оценките остават текущи, срочни и годишни. От I до III клас учениците ще получават качествена оценка, като всяко училище избира нейния формат. Първокласниците получават една обща оценка на базата на знанията, които са показали през цялата учебна година. Във II и III клас – по всеки предмет. От IV до XII клас оценките са по шестобалната система. Окончателни оценки за завършен начален етап учениците получават на база оценките от предметите в IV клас. За основно образование – за предметите от V до VII клас. За първи гимназиален етап – от VIII до X клас, а за средно образование, където са включени и оценките по избираемите предмети, получават диплома на база оценките в XI и XII клас. Създава се възможност за приравняване към международните скали за оценяване, което води до по-голяма мобилност. Минималният брой оценки, които ученик трябва да получи по даден предмет, са две. Те могат да бъдат повече в зависимост от броя на часовете за учебния срок. От учителя зависи какъв ще е броят на оценките и начинът на оценяване – устен, писмен, практически. Възможно е да се поставят групови или индивидуални проекти. Изпитите се провеждат по график, за който са информирани родителите в началото на учебната годината. Входното ниво се провежда до три седмици след началото на срока, а НВО не по-рано от две седмици преди края на учебната година. Ако ученик не е постигнал нужните резултати за преминаване в по-горен клас, се явява на изпити – поправителни и приравнителни, които са на две сесии. Класните работи са по български език и литература, математика и чужд език, а контролните: по всички предмети. Учениците могат да решават по едно класно или контролно на ден и до две класни на седмица. С цел затягане дисциплината на учениците, които отсъстват в над 30% от учебните часове и/или нямат минималния брой оценки, се явяват на допълнителен изпит. Проектът на Държавния образователен стандарт за оценяване на резултатите от обучението на учениците въвежда промените във всички училища.

Скала за оценки:

• Отличен (5.50-6) – ученикът постига напълно очакваните резултати от учебните програми. В знанията няма пропуски. Усвоени са всички нови понятия и ученикът ги използва успешно. Притежава необходимите компетентностите и може да ги прилага самостоятелно при решаване на учебни задачи в различни ситуации. Действията му са целенасочени и водят до краен резултат.

• Много добър (4.50-5.49) – ученикът постига с малки изключения очакваните резултати от учебните програми. В знанията има незначителни пропуски, които не са съществени. Усвоени са новите понятия и повечето от тях се използват правилно. Демонстрира придобитите компетентности при решаване на учебни задачи в познати ситуации, а нерядко – и в ситуации, които не са изучавани в клас, макар това да става с известна неувереност. Действията му са целенасочени и водят до краен резултат, който извън рамките на изучените ситуации може да не е съвсем точен.

• Добър (3.50-4.49) – ученикът постига преобладаващата част от очакваните резултати от учебните програми. Демонстрира добри знания и умения на познавателно равнище разбиране, успешно се справя с познати ситуации, но се нуждае от помощ при прилагането на знанията и уменията си в непознати ситуации. В знанията има някои пропуски. Усвоени са преобладаващата част от новите понятия. Действията му съдържат неточности, но в рамките на изученото водят до краен резултат.

• Среден (3.00-3.49) – ученикът постига само основните очаквани резултати от учебните програми. В знанията си ученикът има сериозни пропуски. Усвоени са само някои от новите понятия. Притежава малка част от компетентностите в съответствие с учебната програма. Може да ги прилага с пропуски и грешки в задоволителна степен в твърде ограничен кръг алгоритмизирани и изучавани в клас ситуации. Действията му съдържат недостатъци и рядко водят до краен резултат.

• Слаб (2.00-2.99) – ученикът не постига очакваните резултати от учебните програми, заложени като прагова стойност за успешност и зададени чрез степента на позитивен измерител „среден“.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.