Носителят на “Оскар” Стивън Зейлиън е един от най-успешните сценаристи в света. Подписът му стои под текстовете към огромни филми като “Списъкът на Шиндлер”, “Пробуждане”, “Бандите на Ню Йорк”, “Невъзможна мисия”, “Американски гангстер”, “Ханибал”... Той работи още като режисьор, продуцент и монтажист. Най-новият проект на Зейлиън е криминалният сериал на HBO “Злокобна нощ”, в който всички улики сочат към един заподозрян за престъпление, което твърди, че не е извършил.
Интервюто със Стивън Зейлиън е предоставено специално на “Труд” от HBO.
- Мистър Зейлиън, как се включихте в телевизионния проект “Злокобна нощ”?
- Всичко започна, когато попаднах на продукцията на Би Би Си Criminal Justice - петчасов минисериал, който продуцентът Джейн Трантър ми показа. Първоначално моето участие в проекта не беше значително, всъщност не трябваше да правя нищо. Но моята природа е такава, че като започна да се въвличам в нещо, което ми харесва, постепенно завземам все повече функции и постоянно увеличавам участието си - точно така се получи и тук. На старта идеята беше аз да режисирам пилотния епизод, а Ричард Прайс да напише сценария. Но постепенно се заехме с цялото нещо.
- Усещате ли някаква лична връзка с историята?
- Жена ми и аз осъзнахме още докато гледахме Criminal Justice, че нашите деца са на същата възраст като основния персонаж, обвинен в престъпление, за което твърди, че не е извършил. Сюжетът ми се стори реалистичен, успях да осъществя личен ангажимент с тази история.
- Какво предварително проучване направихте?
- Прекарахме много време на ключови за сюжета локации. Наистина задълбахме в Ню Йорк, проучихме квартала на общността на имигрантите от Югоизточна Азия в Куинс, посетихме различни полицейски участъци в Ню Йорк. Искахме да се поставим на мястото на персонажите, да видим и усетим местата от сериала с нашите очи. Търсехме автентичност.
- Как се уверихте, че съдебната система на САЩ е представена адекватно в сериала?
- Тук се намесват консултантите, експертите и съветниците. Детективи от полицията ни помагаха в процеса на разработване на образите и диалога, работихме с адвокати и прекарахме известно време в кабинета на прокурора. Говорихме с хора, които са наясно със средата и можеха да ни помогнат да постигнем онова ценно ниво на реализъм, към което се стремяхме. През цялото време на снимките аз държах на място да има експерти, в случай че искам да попитам: “Чакайте малко, как точно работи това.”
- Визуалният стил на епизодите е силно отличителен. Каква беше целта ви от естетическа гледна точка?
- Моят подход в работата с операторите, с тези магьосници на сянката и светлината, е да им дам максимално свобода. Не обичам да им слагам белезници, като им поръчвам точно определен визуален облик. Стилът се образува някак си естествено, имахме общи референции и примери, но не сме задълбавали особено много. За мен е много важно естественото осветление и внушението за автентичност. Това не значи, разбира се, че не трябва да има художествено осветление, но то трябва да е такова, че да създаде илюзията, че всъщност го няма. После се опитахме да заснемем всяка сцена по точно определен начин и в един момент това се превърна в цялостен стил.
- “Злокобна нощ” отдава огромно значение и внимание на детайлите. Какво ви привлече към този подход?
- Поставил съм си за цел да разкажа историята колкото се може повече визуално, а не толкова през диалога. Много често това значи да се снима по специфичен начин. Просто не съм огромен фен на диалога и не съм особено запален по това образите да влизат в една сцена и да се обясняват какво точно имат предвид. Ако персонажите казват нещо, то всъщност е проектирано с цел да прикрие реалните им помисли и мотивации.
- Защо избрахте да снимате в реални локации, а не в студио?
- След като имах на разположение Ню Йорк и много хора от управата на града ни съдействаха, нямаше никаква причина да се отказвам от автентичността на града. Но не всичко е реално. Трябваше да построим декор на единия полицейски участък и да снимаме там, но той беше базиран на истински участък.
- Придържате ли се стриктно към сценария, докато работите, или разчитате на спонтанността?
- Бих казал, че специално “Злокобна нощ” се придържа към сценария. Чувствам, че най-добра преценка върху материала, диалога и сценария имам тогава, когато се намирам в комфортната среда на собствения си дом и имам цялото време на света да размишлявам. Когато снимам, отвсякъде изникват хиляди неща и последното нещо, което ми трябва, е да се притеснявам относно промени в сценария в последния момент.
- Как подбрахте актьорския състав за сериала?
- Всяка роля изискваше огромна концентрация и в крайна сметка беше дадена на съответния изпълнител след детайлни, дълбоки прослушвания и дискусии. Може би единственият човек, който не се яви на прослушване, е големият Джон Туртуро. Но аз не правя живи прослушвания, намирам го за леко притеснително. Предпочитам да ми изпращат свои записани предварително прослушвания. И отново стигаме до домашния комфорт, където на спокойствие преценявам най-добре кой е най-подходящ за ролята.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш