Станимир Стоилов: Случват се неща, които не ми харесват

Унгария иска от Брюксел половин милиард евро обезщетние за охраната на границите

8 години решетки за рецидивист, изнасилил жена на улицата

“Тоалетна” зад храст на столичния площад “Света Неделя”

ЧСИ отива на съд за кражба на над 320 000 лв. от длъжници

Разследват палеж на кучкарник на зоозащитници

“Воля” реже Реформаторите и Бареков от избирателните комисии

Един от 10 българи вярва, че Истанбулската конвенция ще ограничи насилието върху жени 70% са срещу гей-браковете

Футболна България се прости с Георги Марков

Условна присъда за педофил, посегнал на 12-годишно момче

Община Разлог е първата община в България, която успешно интегрира регистъра на услуги, с което заслужи адмирации от Министерски съвет

Takeaway.com придоби BGmenu

Евродепутати: ЕС не може да наложи въвеждане на регистрираните партньорства в България

Борис Цветков: Абсурдно е да вдигаш двойна китайска стена от небостъргачи между “Дружба” и “Младост”

Почина 17-годишният младеж, който падна от третия етаж на дом за деца в Роман

Сценаристът на “Списъкът на Шиндлер” и “Бандите на Ню Йорк” Стивън Зейлиън: Обичам да разказвам истории с картини, а не с диалог

Носителят на “Оскар” Стивън Зейлиън е един от най-успешните сценаристи в света. Подписът му стои под текстовете към огромни филми като “Списъкът на Шиндлер”, “Пробуждане”, “Бандите на Ню Йорк”, “Невъзможна мисия”, “Американски гангстер”, “Ханибал”… Той работи още като режисьор, продуцент и монтажист. Най-новият проект на Зейлиън е криминалният сериал на HBO “Злокобна нощ”, в който всички улики сочат към един заподозрян за престъпление, което твърди, че не е извършил.

Интервюто със Стивън Зейлиън е предоставено специално на “Труд” от HBO.

– Мистър Зейлиън, как се включихте в телевизионния проект “Злокобна нощ”?

– Всичко започна, когато попаднах на продукцията на Би Би Си Criminal Justice – петчасов минисериал, който продуцентът Джейн Трантър ми показа. Първоначално моето участие в проекта не беше значително, всъщност не трябваше да правя нищо. Но моята природа е такава, че като започна да се въвличам в нещо, което ми харесва, постепенно завземам все повече функции и постоянно увеличавам участието си – точно така се получи и тук. На старта идеята беше аз да режисирам пилотния епизод, а Ричард Прайс да напише сценария. Но постепенно се заехме с цялото нещо.

– Усещате ли някаква лична връзка с историята?

– Жена ми и аз осъзнахме още докато гледахме Criminal Justice, че нашите деца са на същата възраст като основния персонаж, обвинен в престъпление, за което твърди, че не е извършил. Сюжетът ми се стори реалистичен, успях да осъществя личен ангажимент с тази история.

– Какво предварително проучване направихте?

– Прекарахме много време на ключови за сюжета локации. Наистина задълбахме в Ню Йорк, проучихме квартала на общността на имигрантите от Югоизточна Азия в Куинс, посетихме различни полицейски участъци в Ню Йорк. Искахме да се поставим на мястото на персонажите, да видим и усетим местата от сериала с нашите очи. Търсехме автентичност.

– Как се уверихте, че съдебната система на САЩ е представена адекватно в сериала?

– Тук се намесват консултантите, експертите и съветниците. Детективи от полицията ни помагаха в процеса на разработване на образите и диалога, работихме с адвокати и прекарахме известно време в кабинета на прокурора. Говорихме с хора, които са наясно със средата и можеха да ни помогнат да постигнем онова ценно ниво на реализъм, към което се стремяхме. През цялото време на снимките аз държах на място да има експерти, в случай че искам да попитам: “Чакайте малко, как точно работи това.”

– Визуалният стил на епизодите е силно отличителен. Каква беше целта ви от естетическа гледна точка?

– Моят подход в работата с операторите, с тези магьосници на сянката и светлината, е да им дам максимално свобода. Не обичам да им слагам белезници, като им поръчвам точно определен визуален облик. Стилът се образува някак си естествено, имахме общи референции и примери, но не сме задълбавали особено много. За мен е много важно естественото осветление и внушението за автентичност. Това не значи, разбира се, че не трябва да има художествено осветление, но то трябва да е такова, че да създаде илюзията, че всъщност го няма. После се опитахме да заснемем всяка сцена по точно определен начин и в един момент това се превърна в цялостен стил.

– “Злокобна нощ” отдава огромно значение и внимание на детайлите. Какво ви привлече към този подход?

– Поставил съм си за цел да разкажа историята колкото се може повече визуално, а не толкова през диалога. Много често това значи да се снима по специфичен начин. Просто не съм огромен фен на диалога и не съм особено запален по това образите да влизат в една сцена и да се обясняват какво точно имат предвид. Ако персонажите казват нещо, то всъщност е проектирано с цел да прикрие реалните им помисли и мотивации.

– Защо избрахте да снимате в реални локации, а не в студио?

– След като имах на разположение Ню Йорк и много хора от управата на града ни съдействаха, нямаше никаква причина да се отказвам от автентичността на града. Но не всичко е реално. Трябваше да построим декор на единия полицейски участък и да снимаме там, но той беше базиран на истински участък.

– Придържате ли се стриктно към сценария, докато работите, или разчитате на спонтанността?

– Бих казал, че специално “Злокобна нощ” се придържа към сценария. Чувствам, че най-добра преценка върху материала, диалога и сценария имам тогава, когато се намирам в комфортната среда на собствения си дом и имам цялото време на света да размишлявам. Когато снимам, отвсякъде изникват хиляди неща и последното нещо, което ми трябва, е да се притеснявам относно промени в сценария в последния момент.

– Как подбрахте актьорския състав за сериала?

– Всяка роля изискваше огромна концентрация и в крайна сметка беше дадена на съответния изпълнител след детайлни, дълбоки прослушвания и дискусии. Може би единственият човек, който не се яви на прослушване, е големият Джон Туртуро. Но аз не правя живи прослушвания, намирам го за леко притеснително. Предпочитам да ми изпращат свои записани предварително прослушвания. И отново стигаме до домашния комфорт, където на спокойствие преценявам най-добре кой е най-подходящ за ролята.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.