BBC: Boeing е прекалено важен, за да му бъде държана сметка за престъпленията

Boeing е една от най-големите и важни компании в Съединените щати. Вероятно е твърде голям, за да се провали. Но също така твърде голям ли е, за да му бъде държана сметка?

Компанията е един от двата основни световни производители на големи търговски самолети. Тя се нарежда сред петте най-големи помощници на отбраната на САЩ.

В Boeing работят повече от 170 000 души в световен мащаб, включително 150 000 в САЩ, и генерира приходи от близо 78 милиарда долара миналата година. Той има жизненоважен принос за икономиката на САЩ.

Но нейният ангажимент за безопасност многократно е бил поставян под въпрос, последно след инцидент по-рано тази година, при който неупотребявана врата падна от Boeing 737 Max минути след излитане.

Оттогава множество информатори са дали серия от показания за предполагаеми опасни практики във фабриките на Boeing, както и в тези на основния му доставчик, Spirit Aerosystems.

Държавната прокуратура вече е дала своя отговор. Boeing се споразумя за сделка, според която ще се признае за виновен по съществуващо криминално обвинение, ще плати 243,6 милиона долара и ще се подложи на независимо наблюдение за три години.

Тъй като критиците призовават за фундаментална промяна в корпоративната култура на Boeing, сделката вероятно ще бъде много противоречива.

Това до голяма степен се дължи на факта, че пропуските в безопасността в компанията далеч не са нови – докато опитите за справяне с тях изглеждат неуспешни.

Преди пет години Boeing беше под обсада: 346 души бяха убити в две почти идентични катастрофи, включващи чисто новия 737 Max, само няколко месеца.

Оказа се, че по време на проектирането на самолета са били изрязани ъглите и регулаторите са били измамени. След първата катастрофа на самолета беше разрешено да продължи да лети въпреки известния проблем.

Boeing беше обвинен, че поставя печалбите пред безопасността на пътниците. През 2021 г. се съгласи да плати споразумение от 2,5 милиарда долара, но избегна наказателно преследване по обвинение в заговор за престъпна измама.

Министерството на правосъдието (DoJ) заключи, че Boeing е нарушил условията на това споразумение, като не е приложил и не е наложил подходяща програма за съответствие и етика. Това позволява компанията да бъде преследвана сега по първоначалното наказателно обвинение.

Но членовете на семействата на много от убитите смятат, че новото споразумение е твърде снизходително. Те искаха много по-строго наказание.

В писмо, изпратено до прокурорите миналия месец, техният адвокат Пол Касел призова за глоба от над 24 милиарда долара като признание за това, което той описа като „най-смъртоносното корпоративно престъпление в историята на САЩ“.

Той също така призова лицата да бъдат изправени пред наказателно преследване, включително бившият главен изпълнителен директор Денис Муйленберг.

Законодателите във Вашингтон също изразиха опасения, че Boeing е твърде важен, за да бъде държан напълно отговорен.

На изслушване през април сенаторът републиканец Рон Джонсън каза, че се страхува, че регулаторите са загрижени да не навредят на компания, която е толкова критична за икономиката на САЩ.

„Ще се върна към реалността на факта, че всички искаме Boeing да успее“, каза той. „Не искаме да мислим, че има условия в тези самолети, които наистина трябва да принудят регулаторите да забранят тези самолети. Какво би причинило това на нашата икономика, какво би причинило това на живота на хората?"

„Мисля, че това е причината за липсата на отчетност“, добави той.

Анализаторите казаха, че няма съмнение, че статутът на Boeing като основен изпълнител на американската армия би бил ключов фактор при вземането на решение какви действия да се предприемат срещу компанията.

Само през 2022 г. той натрупа договори на стойност над 14 милиарда долара с Министерството на отбраната.

„Това може да има най-голямо значение по отношение не на преките условия на молбата, а по-скоро на преговорите за евентуално отстраняване или временно отстраняване от договор“, обяснява проф. Брандън Гарет от Юридическия факултет на университета Дюк, който проследява корпоративните съдебни преследвания.

Трябва да се вземе предвид и позицията на Boeing на пазара на търговската авиация. Аерокосмическият гигант в момента има поръчки за повече от 6000 самолета, което представлява години производство. Неговият голям съперник Airbus има още по-голямо изоставане и се бори да произведе достатъчно самолети, за да отговори на търсенето.

Казано просто, пазарът в момента се нуждае от Boeing, ако авиокомпаниите искат да получат самолетите, от които се нуждаят. Но в бъдеще компанията също ще трябва да бъде в добра форма, за да отблъсне заплахата от нововъзникващ съперник.

Китайският държавен производител Comac вече произвежда пътническия самолет C919, потенциален конкурент на 737 Max и Airbus A320 neo. Той започна да строи търговски полети през май.

Въпреки че неговият портфейл с поръчки е малък в сравнение с тези на двата утвърдени гиганта, в по-дългосрочен план той може да спечели от всяка слабост на американския гигант.

Също така има потенциал бразилската Embraer, успешен производител на по-малки регионални авиокомпании, да се премести в пространството, заето от Boeing и Airbus.

„Boeing е твърде голям, за да се провали, но не е твърде голям, за да бъде посредствен“, казва Роналд Епщайн, управляващ директор на Bank of America, който следва фирмата.

„Всички искаме здрав Boeing“, добавя той. „Да имаш Боинг, който е на грешен път, е лошо за всички.“

Кризите вече нанесоха тежък удар върху компанията, която губи пари всяка година от 2019 г. насам, обща сума над 30 милиарда долара.

Всичко това може да обясни защо DoJ не е наложило по-строги санкции на Boeing. Въпреки това компанията е признала за сериозно престъпление.

Това само по себе си е голямо развитие. Въпросът сега е дали Министерството на правосъдието е направило достатъчно, за да възпре бъдещи злоупотреби.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения