Кондиционният треньор Ясен Екимов: Дългата пауза ще се отрази на самата игра

Ясен Екимов е кондиционен специалист с дългогодишен опит. Завършил е Национална спортна академия, специалност „Атлетика”. Дългогодишен национален състезател по лека атлетика и Майстор на спорта. Работи в „Левски“ от 2001 година до лятото на 2019-а. В този период е част от дрийм тима на Станимир Стоилов, играл 1/4-финал за Купата на УЕФА и в групите на Шампионската лига. Четирикратен шампион на България, носител на Купата и Суперкупата на страната. От началото на тази година е част от щаба на Асен Букарев във „Витоша“ (Бистрица). През последните 3 седмици спортистите и в частност футболистите са принудени да тренират в домашни условия предвид пандемията на коронавирус. Не е изключено играчите да останат „под ключ“ за период от 2 месеца, а после да бъдат форсирани, за да успеят да доиграят сезона. Това крие своите рискове, а Ясен Екимов говори пред „Труд“ за някои от тях.

- В момента основният акцент пада върху това как и кога да бъдат подновени първенствата. От ваша гледна точка, ако това се случи в средата на месец май, колко време ще е необходимо на играчите, за да влязат отново в нужната форма?

- Това е въпрос, който е свързан с всички спортове на планетата и футболът не прави изключение. Има календари, с които отборите се съобразяват. В своята си история спортът не е изпадал в подобна ситуация и европейският опит не е много богат. По тази причина не може да се каже с категоричност как биха се развили нещата. Също кога и под каква форма ще се поднови първенството. Когато има ясни дати, тогава ще можем да решим как да процедираме.

- Зароди се идея у нас да се доиграят само оставащите два кръга от редовния сезон. Не излиза ли така, че отборите щe водят подготовка 15-20 дни за тези два мача?

- Звучи нелогично да подготвиш играчите за въпросните два мача. Отделен въпрос е тези срещи  на какво ниво ще бъдат изиграни само и само, за да се постигне крайно класиране. Аз не съм човекът, който ще дава мнение по казуса. Но съм си мислил, че е приложимо ако се обърне първенството във вариант „пролет-есен“. Аргументите ми са свързани с климата, а и с факта, че така ще е необходима една подготовка на отборите за целия сезон, каквато е практиката във всички европейски първенства. Резонно БФС изчаква преди пристъпи към конкретни действия. След проявеното търпение със сигурност ще се вземе точното решение, сега всичко е в сферата на предположенията.

- Може би това е предизвикателство и за вас, специалистите, защото досега паузите между двата сезона или полусезона, не продължаваха повече от месец, а сега има възможност срокът да е двоен?

- Преди всичко трябва да е ясно, че това ще се отрази на самата игра, защото футболът премина в една много сериозна скоростно-силова дейност на терена. Така както се измести и въобще целият световен спорт. Горан Иванишевич с 40 аса печелеше „Уилмбълдън“. Алберто Томба вкара тази агресия в ските и стана доминант в Световната купа. Футболът не прави изключение от тази скоростно-силова дейност. Ако прехвърлим нещата в нашия спорт, профилът на физическите изисквания е относително висок. Общ пробег - 12-14 км и се базира на най-различни натоварвания, тоест освен тактически, технически, умствени фактори, отборното представяне зависи до голяма степен от физическата форма. Ние имаме много експлозивни и бързи действия, скоростно-силови спринтове, изстрели, единоборства, скачане за първа топка. По време на играта един играч извършва между 1000-1400 бързи действия. На всяка 4-6 секунда е в нова ситуация на терена. Всичко това го казвам, защото след паузата ще трябва да възвърнем онзи профил на играчите, с който са били познати до момента на зрителите. Задължително е ако не искаме зрителите  да се запитат дали играем някоя друг спорт.

- В какво се изразява тренировката в домашни условия и приложима ли е, за да се поддържа форма?

- Тази домашна подготовка трябва да бъде персонализирана според поста и капацитетите на футболистите. Тялото, когато се поддържа в изкуствена среда, би трябвало да се разгледа в три аспекта. Да се раздели на горна и долна част на първо време, на лява и дясна половина и предна и задна част – лице, гръб. Тук идва сложността с какви средства може да се постигнат целите в домашни условия. Някой ще каже, че опираме до условия, но дори една книга вертикално поставена може да помогне за дадено упражнение. Дори и без модерни уреди и пособия е възможно да се постигне добра подготовка. В миналото е имало футболисти, доказващи тази теза. Не искам да отивам в други спортове, защото са страшно много българските олимпийски и световни шампиони, които са били на върха без такива условия. По този начин искам да дам кураж на сегашните спортисти, че тренировка при тези условия също може ба бъде ефикасна.

- По време на този заседнал живот кои аспекти от играта ще бъдат засегнати?

- Бързината е една от тях. Това е качество, от което всеки треньор се интересува. Но това е и много субективно качество, защото съществува бързина на мисълта, бързина на реакцията и накрая линейната бързина. Тази пауза ще повлияе на тях със сигурност, защото това е качество, което сравнително бързо достига възможностите си генетично, но и почти за същото време ги губи, когато не се тренира. Има обаче способи, с които може да бъде подпомогната в индивидуалните програми, които треньорите дават в този период. Ще пострада и гъвкавостта, която много бавно се създава, а развитието й е труден и бавен процес. Като препоръка за пластичност се дава стречинг програма. Тя може да се практикува ежедневно и да достигне дори 60 минути и определено ще помогне това качество да се съхрани. Не на последно място трябва да споменем и липсата на игровия ритъм. Кондиционните треньори ще намерят начин да върнат спортната форма, но липсата на ритъм ще е пагубен. Като пример можем да дадем играчите след контузия. Те вече са здрави, но им е необходимо време на терена преди да ги видим отново в позната форма.

- Малко по-специфичен въпрос: Какво бихте препоръчали на играчите - да се набляга на бягане, за да поддържат сърцето, или да градят мускулатура, защото мускулът по-трудно се изгражда?

- Бих използвал една дума – баланс. Точно това трябва да има между кардио тренировката, силовите занимания, изометричинте упражнения и стречинга. Ще попитате как се прави кадрио без бягане, нали? Ако приемем, че нямат пътека и велоаргоментър вкъщи, тогава може да се използва разработка по подобие на аеробиката, подчинена изцяло на футболните движения. В големите европейски клубове се нарича сокър аеробик - танц с топката и около нея, за който са нужни не повече от 2 кв. м.

- Възможно ли е да се стигне до демотивация предвид продължителния период и неяснотата около подновяването на тренировъчния процес?

- Не бих казал. Тук опираме до термина професионализъм. Футболистите би трябвало да разглеждат телата си като средство, с което си изкарват прехраната и да не разрешават имената, за които са работили, да загубят своята стойност.

- А каква роля играе тук храната, защото при липсата на движение тя е от основно значение за качване на килограми?

- Футболистите трябва да получат насоки от клубовете и специалистите в отбора как да поддържат своето „бойно тегло“. Какви храни да взимат е сложен въпрос, защото това е цяла наука и за мен е строго специфично. Дори бившият нутролог на Борис Бекер и Михаел Шумахер изготвя хранителната диета на базата на вкусовите желания на своите клиенти. Ще изпаднем в крайно мнение, опасно е, защото виждате колко са противоречиви нещата.

- Психически как повлиява тази продължителна пауза на играчите?

- Иска ми се, все пак,  да им повлияе положително. Футболът е душата на играча и не се играе с краката, а с главата. Ако ние сме еднакво бързи и еднакво подготвени физически и тактически, накрая опираме до психиката. Сега е времето да си направят равносметка какво се случва с играта. По мое наблюдение много футболисти едва в края на своята кариера разбират в какво точно се състои тяхната професия. Подтекстът е, че тази равносметка ще им помогне да преоткрият героя в себе си, който ще се върне на терена дори по-силен от преди.

- Ако трябва да обобщим минусите, това са загубата на игрова практика, гъвкавост, а плюсът е шансът за осмисляне?

- Минусите са в пъти повече. Не опираме само до бързина, но и до куп други детайли, защото футболът е съвкупност от много детайли и именно те правят разликата. Плюсът, ако изобщо може да се нарече така настоящата извънредна ситуация е, че контузените спортисти сега имат време да се възстановят без да изпускат важни събития. А се знае – принудителното отсъствие се отразява неимоверно негативно се отразява на психиката им. Разбира се, какъвто и ъгъл да търсим  в обстановката, в която се намираме всички ние, минусите преобладават.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Футбол БГ