Финансова инжекция от 2.7 млрд. евро за Ла Лига е ключът към сделката на Барса с Меси и нов "Сантияго Бернабеу"

Испанският футболен шампионат Ла Лига се съгласи да продаде 10% от новосформираната компания, представляваща първенството, на фирмата за частни инвестиции CVC Capital Partners за 2,7 милиарда евро (3,2 милиарда долара), съобщиха испанският "Марка" и агенция Ройтерс. Ако бъде одобрена, сделката ще финансира "структурни подобрения", като същевременно компенсира част от непосредственото въздействие от COVID-19 върху клубовете, се казва в изявление на Лигата.

Паричният приток би бил добре дошъл за Реал Мадрид и Барселона, които имат финансови загуби и тепърва трябва да покриват трансферните такси и заплатите на играчите си.

Ла Лига заяви, че около 90% от събраните средства ще бъдат насочени директно към клубове, които трябва да използват парите за финансиране на инвестиционни програми, договорени с лигата.

Изправени пред края на цикъла на финансиране на телевизионните права и загуби от една година насам от нулева продажба на билети поради ограниченията на феновете, футболните лиги и клубове не само в Испания се опитват да намерят алтернативни източници на приходи. Съгласно условията на сделката, La Liga ще създаде нова компания, която да съхранява търговските й елементи като спонсорски сделки и приходи от мачове, в които CVC ще вземе 10% дял. Управлението на лигата и нейният бизнес с аудиовизуални права ще останат извън обхвата на сделката. „Това споразумение има за цел да доведе до трансформацията, в която се намира светът на развлеченията, и да увеличи максимално всички възможности за растеж на клубовете“, се казва в изявлението на Ла Лига.

С тласъка от инвестицията испанската лига се надява да постигне или надхвърли бизнеса на английската Висша лига през следващите шест до седем години, добави източник, близък до Ла Лига. Продажбата на дялове все още изисква одобрение от изпълнителния комитет на лигата и клубовете.

За CVC, който преди притежаваше Формула 1, сделката ще допринесе за допълнителни финансови интереси в спорта. Компанията се съгласи през март да инвестира 365 милиона паунда за дял в групата на шестте ръгби нации - Франция, Ирландия, Англия, Шотландия, Уелс и Италия. Като част от консорциум миналата година компанията влезе в преговори за закупуване на дял в медийния бизнес на италианската футболна лига, но сделката пропадна след възражения от страна на някои футболни клубове.

По-рано тази година La Liga разшири партньорството си с Microsoft Corp в опит да увеличи приходите за своите футболни клубове, засегнати от пандемията.

Сделката между Ла Лига и CVC пряко влияе на подновяването на договора на Меси с Барселона, подписването на Мбапе с Реал или незабавното финансиране на стадиони като новия "Сантяго Бернабеу". Това е стратегическа операция за милиони долари, подготвяна от една година, която ще улесни растежа на всички клубове. 15% от тези 2.7 млрд. могат да бъдат директно предназначени да подсилят отборите и да бъдат използвани за големи трансфери. Останалото е за структурни подобрения на стадионите и съоръженията. Това означава, че след като бъде получено и одобрението на Асамблеята на клубовете, около 270 милиона евро ще бъдат предназначени за Барселона, а 261 - за Реал Мадрид. 15-те % за инвестиции в отборите ще бъдат разпределени, като се вземат предвид приходите от телевизията през последните седем сезона, които от своя страна също се разпределят въз основа на спортни резултати. Клубовете от LaLiga се събират на заседание в Делегирана комисия и след като този орган одобри сделката между Ла Лига и CVC, Асамблеята ще гласува и ще я задейства.

LaLiga не продава и не прехвърля никакви свои права, а по-скоро CVC влага пари, LaLiga ги управлява и след това връща възнаграждение на инвеститора. CVC няма никаква гаранция за печалба, те биха могли да загубят всичко. Клубовете  разработват проект с инвеститора, който ще им позволи да растат бързо и за който трябва да възнаградят усилията на благодетеля си. LaLiga обаче е едно от най-известните спортни състезания в света, с неограничен потенциал за растеж чрез увеличено присъствие на фенове и туристи. Фокусирана върху директното взаимодействие с феновете, инвестиции в спортната марка и интернационализация на клубовете, се предполага, че сделката между инвеститора и Ла Лига ще бъде повече от успешна за десетилетие напред.

CVC внася в този проект целия си финансов потенциал, управленския си капацитет и експертните си познания в развитието на спортния бизнес поради големия си опит от повече от 25 години в международни състезания по ръгби, тенис, Moto GP, Формула 1 и връзките му със съществените технологични партньори за изпълнение на конкретните проекти от този план.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Футбол Свят