- Г-н Куртанов, от колко време сте кредитен консултант и защо избрахте тази професия?
- Аз съм част от екипа на водещия кредитен посредник Кредитланд от 2017 г. - в началото като мобилен кредитен консултант, а от 2023 г. – позициониран в офис Дианабад.
- Срещам се с хора, решили да направят важна стъпка като покупка на жилище, строеж на къща или развиване на бизнес идея. Професията „кредитен консултант” ми дава възможност да им бъда полезен, като им представя най-подходящите за тях продукти. Често се сблъсквам с по-заплетени казуси, изискващи доста знания и опит и се чувствам удовлетворен, когато всичко приключи успешно. Доволните клиенти са моята награда.
- Защо е по-добре да ползваме услугите на кредитен консултант пред това да си изберем сами банка и да отидем в нея?
- Ползването на кредитен консултант, особено при ипотечните кредити, спестява на клиентите доста време и нерви. Обикалянето по банки и предоставянето на необходимата информация на всеки банков служител може да се избегне само с една консултация при кредитен консултант. Той познава изискванията и условията на различните банки и ще намери най-подходящите опции за вас. Ще ви помогне в сравняването на офертите, които понякога може да са доста объркващи. Ще ви разясни дали съответната банка има условие за ползване на допълнителни продукти – кредитна карта, инвестиционен продукт, прехвърляне на пенсионно осигуряване и др. Ще ви съдейства по време на целия процес от кандидатстването до усвояването на кредита. Неговата експертиза, обширни познания и ангажираност към вашите интереси го правят ценен ресурс, който може да ви помогне да намерите най-подходящия и изгоден за вас вариант.
- Споделете за интересни и трудни казуси, по които сте работили и как търсите и намирате правилното решение?
- В работата си съм имал доста на пръв поглед невъзможни казуси. След внимателно анализиране и изработване на правилна стратегия при кандидатстване голяма част от тях са се решавали успешно. Обикновено са били свързани с недостатъчни доходи, доход от майчинство, лоша кредитна история, срочен трудов договор и т.н. Понякога е било достатъчно в кредита да се включи съдлъжник или да се изчака месец с по-висока заплата или бонуси. Друг път се е налагала смяна на концепцията – търсене на по-бюджетен имот или осигуряване на средства за първоначална вноска от близки и познати. В такива случаи е много важно да се избере правилната банка, в която може да се направят и защитят изключения от стандартните правила за сметка например, на малко по-висока лихва.
- Желанието за кредит – потребителски или ипотечен винаги е продиктувано от потребност. Също така обаче е обвързано и с реални възможности. Какви са основните неща, с които е необходимо да се съобрази човек, който е решил, че му е необходим кредит?
- Кредитът е дългосрочен ангажимент, затова не трябва да се прибързва, а да се анализира финансовото състояние и пазарните условия, за да се избере оптималния вариант като сума, срок, вноска по кредита, застраховка и др. Трябва да се вземе под внимание доколко е стабилен дохода, какви са обичайните приходи и разходи на домакинството и как биха се променяли във времето. Въпреки, че банките допускат вноските по всички съществуващи кредити да са до 50-60% от дохода, оптималния вариант според мен е те да са не повече от 30-35% и задължително да има заделен резерв, позволяващ покриването на поне 3 вноски при непредвидени ситуации. Това каква ще е вноската за определена сума зависи от лихвата по кредита и неговия срок. По-краткият срок означава по-малко платени лихви, но и по-висока вноска. При ниски доходи може да се окаже, че е по-добър варианта с максимален срок на кредита и съответно ниска вноска. Винаги има възможност за предсрочно частично погасяване, при което да се намали срока на кредита или вноската. При сравняване на оферти основно се сравняват лихвите, но трябва да се знае, че не винаги ниската лихва означава изгоден кредит. Трябва да се вземат под внимание други фактори, като такси по разплащателна сметка, допълнителни разходи по инвестиционен продукт, кредитна карта, застраховка на имота. В много банки застраховка „Живот“ не е задължителна, но всеки трябва да прецени дали в неговия конкретен случай предпочита да си осигури спокойствие в случай на неочаквано събитие или цената на кредита е определяща.
- Какви са тенденциите в кредитирането?
- Кредитирането е постоянно развиваща се област, която се влияе от различни фактори като икономическо развитие, технологии и потребителски предпочитания. Благодарение на множество онлайн платформи и мобилни приложения процесът на кредитиране става все по-удобен и лесен. Потребителите вече могат да кандидатстват или да управляват своите кредити изцяло онлайн. Много банки се насочват към дигитализация на процеса на кандидатстване с цел бързина и намаляване употребата на хартия. Наблюдава се и повишаване на финансовата грамотност на кредитоискателите – все повече от тях се възползват от услугите на кредитен консултант, като правят консултация още преди да са пристъпили към покупката на имот.
Можете да се свържете с кредитния консултант Никола Куртанов в офис Дианабад, гр. София 1172, бул.Г.М.Димитров бл.61, телефон: 0899 861 881, e-mail: [email protected].
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш