Kак се става фермер и помощник-възпитател с учебник

Едва 2% от техниците на компютърни системи ще се обучават в реална среда

Един от основните фактори, предопределящ несъответствието между професионалното образование и профила на икономиката, е слабо застъпеното обучение чрез работа в реална работна среда (дуално обучение). От близо 40 хиляди ученици, които са започнали професионалното си образование през настоящата учебна година, малко над 3 хиляди са в дуална форма на обучение. Това са едва 8% от бъдещите специалисти с придобита професионална квалификация.

Областните данни показват, че най-големият дял на учащите в дуална форма е 21% в областите Габрово, Русе и Силистра. Тоест, дори в най-добрия случай едва един от всеки пет ученици ще придобива квалификация и чрез обучение в реална работна среда. В Смолян, Търговище, Кърджали и Видин дуалното образование обхваща 15-20% от учениците. В областите Благоевград, Враца, Кюстендил, Разград и София, Шумен и Бургас те са под 5%.

Сред осемте професии с най-голям прием (с по над хиляда ученици за учебната 2023/2024 г.), най-силно е застъпено дуалното образование при техниците на транспортна техника - 11%. От бъдещите ресторантьори и готвачи 7-8% ще учат дуално, а от икономистите и дизайнерите - 5-6%. Едва 2% от техниците на компютърни системи ще се обучават в реална среда, а абсолютно никой бъдещ икономист-информатик и организатор Интернет приложения (общо над 2,5 хиляди) няма учи дуално.
За 95 от професиите няма нито една паралелка, която включва дуално образование. Някои примери са доста странни, защото, от една страна, изключват придобиването на знания и умения само от учебник, а от друга страна - материалната база в училищата не би могла да отговори адекватно на бързата промяна на технологията и технологичния прогрес. Това ще попречи на учениците да се подготвят добре за работа в реална работна среда. 

Сред множеството примери са професиите лаборант (тази година са започнали обучението си 234 ученици), фермер (159 ученици), асистент на лекар по дентална медицина (143 ученици), сътрудник социални дейности (143 ученици), помощник-възпитател (117 ученици), шивач (104 ученици) и много други.

*Oт Института за пазарна икономика, със съкращения

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения