Politico: Шолц няма да откаже сътрудничество с Китай, въпреки натиска на САЩ

Олаф Шолц

Германският канцлер Олаф Шолц ще подкрепи икономическото сътрудничество с Китай, въпреки желанието на Съединените щати да сведат до минимум взаимодействието между Берлин и Пекин, пише европейското издание на вестник Politico.

Китай, отбелязва вестникът, е „стълбът на германския глобален бизнес“. По-специално, Китай представлява около 50% от световните продажби на автомобили на един от най-големите германски автомобилни концерни Volkswagen.

Както посочва изданието, германската икономика в момента е изправена пред цял набор от икономически проблеми - "от липса на квалифицирана работна ръка до прекомерна регулация". Според прогнози на икономисти и Международния валутен фонд (МВФ) след катастрофалната 2023 г. германската икономика ще продължи да стагнира.

„В продължение на десетилетия пътят към Китай беше постлан със злато за германските износители, което допълваше печалбите им и поддържаше позицията на Германия като една от най-добрите икономики в света. Съвсем наскоро обаче този път приличаше повече на магистралата към ада на фона на все по-агресивния протекционизъм и жестоката индустриална политика на Пекин”, пише още изданието.

Междувременно Европейският съюз е все по-разочарован от щедрите субсидии, които Китай предоставя на своите ключови индустрии, от производителите на вятърни турбини до автомобилните компании. Потокът от внос на евтини китайски електрически превозни средства в Европа оказва натиск върху местните производители до такава степен, че Брюксел  обмисля налагането на мита  още през лятото.

Докато германската автомобилна индустрия също е подложена на натиск от евтиния внос, компании като Mercedes и BMW не желаят да подкрепят наказването на Китай от страх да не навредят на собствените си бизнес интереси там, ако Пекин, както е вероятно, отмъсти, пише Politico.

За германски компании като Siemens и Volkswagen, които започнаха да инвестират в Китай преди 40 години, страната сега е стълб на техния глобален бизнес. Само на Китай се падат около 50 процента от глобалните продажби на автомобили на VW. Въпреки противоречивата история на VW - компанията е основана по време на нацистите и разчита на робски труд по време на Втората световна война - тя продължава да управлява фабрика в Синцзян, където уйгурите са задържани. Въпреки че компанията беше подложена на критики в Германия, че не се измъкна, това би рискувало да ядоса ръководството на Китай.

След неуспешната 2023 г. икономистите и Международният валутен фонд очакват германската икономика да продължи да стагнира. Износът е намалял с повече от 2 процента досега тази година, без признаци на облекчение на хоризонта. Въпреки че заетостта в Германия остава стабилна, това може да се промени бързо, ако икономиката не се съживи.

Докато Германия е изправена пред цял списък от предизвикателства за растежа, от хроничен недостиг на квалифицирани работници до свръхрегулиране, това, което някои икономисти виждат като най-осакатяващо, е негативното настроение сред бизнеса и потребителите.

По-притеснителното за Германия е, че Китай вече не се нуждае от машини и други високотехнологични капиталови стоки, които стимулираха растежа на германския износ за страната през последните десетилетия. Това не се дължи само на по-слабото търсене; Китайските компании до голяма степен настигнаха своите немски конкуренти, правейки страната по-малко зависима от вноса.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Свят