Токен – новата валута на феновете

Пандемията от COVID-19 роди икономическа криза, засягаща в частност и футбола. Клубовете загубиха милиони, а водещите първенства – милиарди евро. Отборите са заставени да играят без публика, което логично се отрази на приходите. Многомилионните трансфери намаляха драстично, а грандовете в Европа бяха принудени да търсят решение при създалите се форсмажорни обстоятелства. Спасението дойде от криптовалутата. „Барселона“, „Ювентус“, ПСЖ, „Атлетико“ (Мадрид), „Милан“ и „Рома“ са само част от отборите, които влязоха в света на блокчейна. Терминът набира все по-голяма популярност в обществото през последните години. Най-общо казано става въпрос за споделена цифрова книга или база данни за финансови транзакции, които се записват на множество компютри на различни места по света. Базата данни постоянно се разраства, когато към нея се добавят нови блокчейн транзакции или т.нар. „блокове". По този начин се формира непрекъсната верига от блокове, при която записите са публични и проверими. Първата и най-известна криптовалута (дигитално разплащателно средство) е биткойн, която днес бележи рекордни стойности.  През последните години много компании, включително новосъздадени, се ориентираха към емитирането на свои собствени монети, познати и като токени. Именно те сега навлизат ударно във футбола. Съответните токени се обменят срещу валута. Предимствата на такъв тип стоково-парични отношения са, че потребителят сам менажира парите си по безопасен и практичен начин, благодарение на децентрализирано валутно управление. Токените често са възприемани като дигитални монети или жетони. Всъщност те почиват върху вече съществуващ блокчейн на алткойн. Днес всичко това звучи все още сложно и объркващо, но предвид темповете, с които спортът и в частност футболът навлизат в сферата, много скоро може да се приема за част от играта. 

А фен токените са нововъзникващата иновация, която любимата на милиони игра прегърна в създалите се трудни времена. Крипто партньорства бързо се превръщат в глобален феномен, привличайки клубове от Италия до Япония, Франция, Испания и Англия. Пръв бе „Ювентус“ още през 2019 година, усещайки сякаш какво предстои.

В Турция има няколко отбора, които предлагат на своите фенове този вид услуга. Сред тях са „Галатасарай“ и действащият шампион „Истанбул ББ“. Един от последните тимове, решил се да направи крачка в тази посока, е „Легия“. Най-успешният клуб в Полша и бивш отбор на национала Михаил Александров, се обвърза с платформата Socios.com, стояща зад токена Chiliz ($ CHZ). Собствениците на $ LEG Fan Token, както ще се казва валутата на тима, ще получат предимства, включително правото на глас при определени клубни решения, ВИП награди, ексклузивни промоции както на артикули, така и на услуги на клубните спонсори. Освен това феновете ще могат не само да купуват, но и да печелят дигитални токени с дейността си.
А „Динамо“ (Киев) държи да бъде първи на Изток. Клубът вече работи в тази насока, а желанието е от следващия сезон привържениците да имат на разположение собствената криптовалута. За целта бе създаден отдел за иновации, който ще работи по процеса на токенизация. Ръководител на процеса е украинският бизнесмен и президент на Федерацията по роботика в страната Марк Гинзбург.
"Съгласих се да стана вицепрезидент на „Динамо“ (Киев), за да помогна на клуба да заеме водещи позиции в света на иновациите и новите технологии – обясни Гинзбург. - Напълно естествено е блокчейнът да дойде във футбола. Този спорт обединява 3,5 милиарда фенове на всички континенти. „Динамо“ ще бъде първият клуб в Украйна, а и в цяла Източна Европа и ще се нареди сред първите десет в Европа, които ще въведат токенизацията.“

В Киев вече се обвързаха с блокчейн компанията Moonwalk. „Динамо“ планира да пусне редки колекционерски предмети, които да бъдат на разположение единствено на привържениците, закупили токени. Клубът ще привлече спонсори и партньори в програмата, така че собствениците на фен-жетони ще могат да ги обменят за отстъпки от компаниите, които си сътрудничат с „Динамо“.
През последните години около 70% от билетите за мачовете на тима се продават онлайн. Това е пример за това как иновациите навлизат в живота на феновете в Украйна, обясниха още от клуба.

Процесът никак не е лесен. В Шотландия също се мисли в тази насока, а „Рейнджърс“ обяви, че планира да въведе собствена валута през сезон 2022/23.
„Вярваме, че блокчейн технологиите ще станат решаваща част от спортната индустрия в близко бъдеще – обяви Чагадаш Чаглар, президент на Bitci Tehnology, която ще работи с клуба по създаването на токени. -  Спортните клубове, способни да видят важността на тази тенденция днес, ще постигнат голямо предимство в бъдеще.“
Така във времена, в които светът привидно е забавил ход, футболът форсира навлизането на блокчейн технологията в спорта. Остава отворен въпросът дали и кога отборите в България ще погледнат в тази посока. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Първи трансфер с биткойни

2021 година е историческа за футбола и баскетбола. За пръв път този януари трансфер на футболист се осъществи посредством криптовалута. Бившият нападател на втория отбор на „Реал“ (Мадрид), ветеранът Давид Барал, бе закупен с биткойни. 
37-годишният таран беше представен от третодивизионния испански „Интер“ (Мадрид), като трансферът е част от сътрудничество с официалния спонсор и става единствено чрез криптовалута. Размерът на сделката не бе разкрит. 
Само преди седмица баскетболният тим на „Бешикташ“ подписа спонсорски договор с борсата за криптовалута Icrypex. По силата на споразумението клубът ще получи биткойни, а не турска валута. Сделката е на стойност 42 биткойна, равняващи се на приблизително 1.3 млн. долара. Срещу въпросната сума името на тима ще стане „Besiktas Icrypex”, а логото на компанията ще бъде и върху потниците на играчите.

 

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Футбол Свят