„Vera Su“ на косъм от потъване

В събота “Vera Su” оцеля на косъм, след като хамбарът почна да се пълни с вода, а вълните тласнаха кораба опасно близко до крайбрежните скали.

Три баржи от Европа идват за прехвърляне на товара

Източват горивото

Карбамидът не бил опасен за околната среда, заявиха министрите Личев и Алексиев

Заседналият преди 2 седмици край защитената местност “Яйлата” до Камен бряг кораб “Vera Su” оцеля на косъм от потъване. В събота следобед заради огромните вълни хамбарът му започна да се пълни с вода и той се приближи опасно близо до скалите. След нареждане от кризисния щаб моряците включиха двигателите и стабилизираха позицията на плавателния съд. Голямата част от товара му се запазва суха, съобщи шефът на ГД “Аварийно спасителна дейност” в “Морска администрация” вицеадмирал о. р. Румен Николов.

Вчера с катер и влекач започна ново разтоварване на останалото на борда гориво. Ще бъде оставена минимална част, която да обезпечи работата на генераторите. “Получаваме съдействие от екипажа. Според техни замервания покачването на нивото на водата в танковете е спряло. Предстои корпусът на кораба отново да бъде огледан от водолази”, поясни Николов.

До вечерта се очакваше с катер на “Гранична полиция” част от деветимата моряци да бъдат свалени за разпит на брега и после върнати обратно на кораба. По случая се води досъдебно производство по надзора на Добричката окръжна прокуратура, но заради отказа на екипажа да напусне “Vera Su” до момента от никого не са взети показания.

След като дни наред и учени, и властите предупреждаваха, че има риск от екокатастрофа, в събота следобед министрите на транспорта Христо Алексиев и на екологията Асен Личев заявиха, че според Европейската агенция по морска безопасност товарът от карбамид не е опасен за околната среда. Затова и евентуални бързи действия по задържане на кораба и изземване на товара биха се считали за пиратски акт, подчерта Алексиев.

Вчера той уточни, че независимо от класификацията на товара рискът от замърсяване съществува, ако се приложи погрешна технология при спасителната акция. “Заварихме разпад на процедури, но към момента всичко е овладяно. Най-важно е да запазим товара и екипажа и стриктно да документираме всичко, защото ще водим съдебни дела”, посочи министърът.

След прогнозите за затишие през следващите няколко дни се планира след вторник да започне претоварване на карбамида по море. Очаква се дотогава у нас да пристигнат 3 самоходни баржи, изпратени от Европейската агенция по морска безопасност. След като на тях се прехвърлят количествата сух тор от горната част на хамбара, намокреният ще бъде изсмукан от дъното му с пневматични помпи и също транспортиран по море до брега.

Христо Раев, експерт по морско право, пред “Труд”:

Не е пиратски акт да провериш веднага

- Адвокат Раев, опасен товар ли е карбамидът, с който са пълни трюмовете на заседналия кораб “Vera Su”?
- Това е игра с понятия, която влезе в ход, когато стана видно, че в трюмовете влиза вода и корабът е застрашен от гибел. Азотният тор не е класифициран като опасен товар, защото не е експлозив, не е радиоактивен, не е газ под налягане, леснозапалим и т. н. Но попадането и разтварянето на големи количества от него в морето неминуемо ще нанесе щети на флората и фауната, които учените вече детайлно описаха.

- Чисто юридически правилно ли действаха нашите институции? Доста експерти изказаха мнение, че е трябвало веднага да бъде направена проверка на борда, но транспортният министър Христо Алексиев обяви, че всички действия са били съобразени с международното право и бързането би се приело като пиратски акт.
- Не е пиратски акт да провериш веднага какви са причините за дадена катастрофа. Съветниците на министъра не са подготвени и не са виждали море. При засядането на кораба са налице нарушения на граничния режим и на редица международни конвенции. Затова веднага на борда му трябваше да бъде направена проверка - да се изземе корабният дневник, да се вземат проби за алкохол и наркотици от екипажа. Това се прави задължително след автомобилна катастрофа с далеч по-малки щети за инфраструктурата и околната среда. При такава авария край брега и то пред природен резерват, да твърдиш, че същите действия приличат на пиратски акт, е фантасмагория. Сега вече следите към причините, довели “Vera Su” до плитчините, са заметени. И ако корабособственикът е наел добри юристи, нищо чудно те да отправят претенции, че корабът е потънал заради действията на българската държава.

- Властите все пак задържаха кораба. Ще обезпечи ли това разходите по неуспешната засега спасителна и претоварна операция и пр.?
- По принцип да, ако корабът не потъне. Ако това се случи, държавата ще си търси правата по съдебен ред. Смятам, че поне голяма част от товара можеше да се спаси, докато времето още беше добро.

- Но сушата е защитена местност. Нали затова кметът на Каварна ограничи максимално движението на превозни средства в района.
- Да, тежката техника може да съсипе тревичките в района и да притесни птиците за няколко дни, но в случая трябва да има и преценка кое е по-страшно. Надявам се от тази криза да последва и нещо добро - бъдещото правителство да структурира работещ спасителен център и да се заеме с оборудване за него.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България