Франс Тимерманс: България и Румъния не вървят в пакет при мониторинга

Перник се побратими с предградие в Чикаго

Бурен вятър спря фериботни връзки в Гърция

Ето къде ще вали сняг в неделя

Франкофония на Киномания Ноемврийски изкушения за ценители на седмото изкуство

Отбелязваме Световния ден за възпоминание на жертвите от пътнотранспортни произшествия

Министър Кралев: Започваме срещите за кандидатурата за Мондиал 2030

Поли Генова празнува с гаджето на Бали Половинката й е филипинец, двамата са заедно повече от година

Зорница Русинова: Надявам се с приемането на Закона за хората с увреждания протестите да спрат

Над 120 хиляди протестират във Франция, има и задържани

36 цивилни, сред които 17 деца, са загинали при удари на международната коалиция срещу ИДИЛ в Сирия 

Наградиха победителите в два конкурса на Ротари клуб-Велико Търново

АПИ с призив: Тръгвайте на път с автомобили, подготвени за зимни условия

Корнелия Нинова: Оставката на Валери Симеонов е закъсняла и неискрена

Изгониха за 18 месеца от семейното жилище син, тормозил майка си Мъжът влетял пиян в стаята, заплашил жената с пистолет, че ще я убия и стрелял в пода

X е буквата на сигурността

Какво му трябва на човека? Хубава жена и бърза кола. Всичко това е добре, когато усеща и сигурността в ръцете си.

Съчетанието на лукс и увереност на пътя дава цялата флота на BMW. Цели 30 години баварският концерн осигурява на своите клиенти задвижване на четирите колела. А от 2003-та насам модерната интелигентна система xDrive се е превърнала в символ на сигурността. Инженерите на BMW са оборудвали с нея 119 модела в 12 моделни серии, включително в гамата BMW M, BMW i и BMW i Performance, като непрекъснато я усъвършенстват. С други думи във „вените” на над 30 процента от автомобилите на компанията по света текат Х-гени.

Системата xDrive дава възможност за пълно разпределение на мощността между осите. Може да „предусеща“ какво ще се случи в следващия миг, реагира за милисекунди и работи с електронен контролиран многодисков съединител. Той се намира основно в средата на автомобила.

Какви са предимствата на xDrive? На първо място това е впечатляващата стабилност при максимално трудни условия като сняг и лед. Системата дава възможност за ускорение на стръмен път или остри завои. Автомобилът не поднася върху хлъзгава повърхност и позволява на своите шофьори да разчитат на по-добро сцепление при динамично шофиране. През годините BMW усъвършенства толкова много xDrive, че разходът на гориво е понижен с до 50 процента.

Системата е полезна не само през зимата, а през цялата година. xDrive винаги насочва мощността към онази ос, която има по-добро сцепление с пътната настилка. Например потеглянето става бързо и сигурно, ако е на хлъзгава или стръмна отсечка, а едната ос е изцяло върху лед. Когато сензорите „усетят“ опасност от недозавиване, мощността се подава назад още преди да е започнало нестабилното състояние.

Победена ли е физиката? Не, разбира се. Затова и никой не трябва да очаква, че автомобилът ще свърши всичко съвсем сам. В основата на управление на xDrive са именно физичните закони. Благодарение на екстремно бързото и своевременно разпределение на мощността се постига баланс между силите при завиване и задвижване. През това време шофьорът по никакъв начин не забелязва, че има опасност от нестабилност.

При базовата система за двойно задвижване xDrive на моделите на BMW със задно задвижване раздатъчната кутия с електронно управление е разположена зад трансмисията. При автомобилите на новата платформа с предно задвижване (BMW Серия 2 Актив Турър, BMW Серия 2 Гран Турър, BMW X1) компонентите на xDrive са монтирани по друг начин. При тях двойното задвижване се състои от т.нар. PTO (Power Take Off, ъглов редуктор) на основната трансмисия, който отклонява задвижващия момент към задната ос. След това чрез т.нар. Haldex съединител в диференциала на задния мост необходимата мощност се подава към задните колела. При моделите на BMW на базата на вариантите с предно задвижване по принцип перманентно се задвижва близката до двигателя ос – тоест предната, а при нужда се включва и задната ос. Тази xDrive система предлага същите преимущества и същата полза за клиентите като xDrive на базата на моделите на BMW със задно задвижване. Това управление също работи със сензорите на DSC, тоест електронно и проактивно.

При Plug-in хибридните модели BMW i8 и BMW 225xe Active Tourer iPerformance се използва особена форма на двойното задвижване, а именно електрифициран xDrive. Тези два автомобила имат двойно задвижване, което се включва ситуативно, когато електронното управление иска да постигне по-висока стабилност по курса или по-добра динамика. В тези случаи се активира електромоторът, който е на незадвижващата ос: при BMW i8 – на предната, а при BMW 225xe Active Tourer – на задната. При това двойно задвижване гъвкавостта на задвижващите моменти на осите се постига чрез електронно управление на двете задвижвания (двигателя с вътрешно горене и електромотора). За разлика от тези два модела Plug-in хибридните варианти BMW 740Le xDrive iPerformance, BMW 330e iPerformance и BMW X5 xDrive40e iPerformance се оборудват с познатото двойно задвижване xDrive с механично променливо разпределение на мощността чрез раздатъчната кутия, като електромоторът подава своята мощност към основната трансмисия.

За xDrive няма граници

Едва ли има любител на автомобилите, който да не се е заглеждал жадно по SUV моделите на BMW. Красиви, мощни, особено когато на тях е изобразена буквата M. Някои може би си мислят, че това е перфектната кола за успелия бизнесмен, който отива на поредната среща или романтична вечеря в баровски ресторант.

Ще бъдат прави. Само че, освен да хубавеят, всички модели от гамата Х могат да напомпат мускули почти до… безкрайност. Офроуд тест из планина Пирин доказа нагледно, че моделите Х1, Х3, Х4, Х5 и Х6 могат да минат през места, където и войник с танк в ръце би се замислил. Катерене по скалист път – с лекота. Сигурно спускане по наклон – още по-лесно. Всичко това се гарантира от интелигентната система xDrive. А инструкторите на BMW само вмъкват: „Офроуд маршрутът из Пирин въобще не е толкова тежък. Възможностите на тези автомобили са още много по-големи.“

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.