X5 с 374 коня на водород

Електрическа енергия от горивна клетка

“Баварецът” предлага високи скорости на ток при дълго пътуване

Без ефектните сини акценти по бялата каросерия и надписа Hydrogen Fuel Cell от пръв поглед човек едва ли ще забележи, че този модел на BMW получава своята задвижваща тяга от водородна горивна клетка под капака.

Същото важи и за интериора - нищо необичайно с изключение на сините декорации и надписи на отделни елементи. Те обаче са много важни, защото показват принадлежността към такъв тип електрическо задвижване, при което енергията се произвежда в самата кола.

Още през септември 2019 г. германската компания представи модел X5 с водородна клетка и с името BMW i Hydrogen Next. Сега на изложението в Мюнхен автомобилът вече е готов за движение и производство в малка серия, но вече с означението BMW iX5 Hydrogen. Неговата система с мощна горивна клетка и оптимизирана батерия потвърждава водещия опит на марката в технологиите с електрическо задвижване.

Автомобилите с водородни горивни клетки могат да обогатят гамата от модели с нулеви емисии, в която вече се открояват пет електромобила BMW. При положение, че водородът се генерира с помощта на възобновяема енергия и съответната инфраструктура, тази технология разширява избора на потребители, които търсят електрически коли, но нямат условия за зареждане с ток и често изминават дълги разстояния.

Само три-четири минути е необходимото време за зареждане на двата водородни резервоара от армирана с въглеродни влакна пластмаса. Това осигурява голяма гъвкавост при пътуване с BMW iX5 Hydrogen. Зареденият водород се трансформира в електричество в горивната клетка. Там водородът се разгражда, като при реакцията се отделят енергия с капацитет до 170 конски сили и водни изпарения. Благодарение на тази задвижваща мощност е възможно поддържането на високи скорости на дълги дистанции.

Във фазата на движение по инерция и спиране електромоторът работи като генератор и произвежда още ток за мощната батерия. Тази допълнителна енергия се използва за спортно шофиране. Със системния си ресурс от 374 конски сили BMW iX5 Hydrogen е най-мощният автомобил с горивна клетка в момента. Така че потребителите могат да очакват характерната за марката динамика.

Отличителните дизайнерски елементи на водородния iX5 модел афишират неговата авангардна технология. В син цвят са вътрешната част на решетката, както и елементи от броните, отворите за въздух и 22-инчовите аеродинамични джанти. Някои от тези компоненти са произведени с 3D печат. Гумите са изработени по устойчива технология от естествен каучук и вискоза. BMW е първият автомобилен производител, който използва такива гуми, включително и от марката Pirelli. Специфични за вътрешното оформление са надписите Hydrogen Fuel Cell на лайстните и на арматурното табло.

Технологията е подходяща за средния и високия клас

Представянето на BMW iX5 Hydrogen съвпада с очакванията на експертите, че водородът ще се утвърди като енергията на бъдещето и ще играе ключова роля в енергийния преход. За целта редица европейски държави форсират налагането на технологията с горивни клетки, която изглежда подходяща за коли от средния и високия клас. Европейската комисия иска на всеки 150 км от пътната мрежа в Европа да има изградена зарядна станция за водород.

Автомобилните инженери работят от десетилетия върху прилагането на горивни клетки. Първият водороден модел е представен от General Motors още през 1967 г. Но едва в последните няколко години тази технология се развива наистина ударно с мощното навлизане на електрически автомобили.

Първата серия от модели BMW iX5 Hydrogen ще се появи през 2022 г. и ще бъде използвана както за демонстрационни, така и за тестови цели.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили