„Z” поколението учи с пуканки и таблети

В подготовка за първите значими изпити четвъртокласници решиха над 1 100 000 задачи

Дойде ред и на „малките матури“ при малките ученици

Новият образователен продукт е дело на 5-ма вдъхновяващи учители от страната

[modula id="3145289"]

На какво се дължи смяната на деня с нощта?

А/ На движението на Земята около нейна /мислена/ ос.

Б/ На движението на Земята около Слънцето.

В/ На движението на Луната около Земята.

Правилният отговор е само един и само той носи точка. Ей на такива въпроси трябва да отговарят четвъртокласниците, докато попълват тестовете от външното национално оценяване. То започна на 9 май, провежда се на четири сесии в продължение на две седмици. И не само по „Човекът и природата”, а и по останалите три основни предмета: „Български език и литература”, „Математика”, „Човекът и обществото”.

Майките и бащите, които вече много са пораснали и са станали баби и дядовци, трябва да знаят: това са матури почти като тези, които те са държали навремето, но при завършването на гимназия. Сега работата пак е сериозна, макар и да започва отрано, още в началния етап на обучение. А защото учениците са наистина малки или по други причини, тези изпити станаха известни като „малките матури”. Провеждат се на една и съща дата за всички четвъртокласници в страната, за едно и също време, при един и същ регламент. Информацията за тях е предварително засекретена. В деня на външното оценяване вътре, в класните стаи, си има квестори и тръпнещи деца. И родителите тръпнат отвън, но това е друга тема. Учители обясниха, че оценяването се прави, за да се покаже дали българските ученици са усвоили минимума от знания, залегнал в програмата. В документите, които малчуганите ще получат за завършен начален етап, е отделено специално място за резултатите от първите им значими изпити в училищния живот. От сайта на просветното министерство става ясно, че „малки матури” има от 2006-2007 година насам.

За първи път обаче се съобщава статистика за това как са се подготвили учениците за тях: от началото на април до началото на май четвъртокласниците от страната са решили над 1 100 000 задачи по математика и са попълнили над 60 000 примерни теста! Цифрите съобщава екипът на „Нимеро” - Кирил Русев и Дилян Русев. И двамата все още нямат по 30 години, но са успели да създадат атрактивен образователен софтуер „Енвижън плей”. Той дава възможност на учениците да се подготвят за матурите през мобилен телефон, таблет или компютър - в училище или вкъщи. И на това отгоре, да го правят с удоволствие! По думите на четвъртокласниците на Розалина Паскалева, учителка от Нова Загора: „Много е яко!”.

Новият образователен продукт е разработен с участието, освен на г-жа Паскалева, на още четирима вдъхновяващи учители от страната, отбелязва Кирил Русев. Това са Десислава Миленкова от София, Геновева Йотова от Ботевград, Йорданка Първанова от Хасково, Анна Господинова от София. Петте изготвили набор от по 300 въпроса за всеки предмет. Системата може да прави с тях огромен брой комбинации в тестове така, че да покриват максимално учебния материал. Освен това, продуктът е напълно безплатен подарък от екипа и е специално създаден за тазгодишните „малки матури”. „Днешните деца са много любознателни, научават се бързо да работят заедно, да използват технологиите и го правят с голямо удоволствие”, коментира още Кирил Русев. Впрочем, и той, и колегата му Дилян, подобно на четвъртокласниците, също са от поколението „Z”, което с един клик може да открие света.

Няма как да се направи съпоставка с цифри за това каква е била подготовката на учениците за изпитите в предходни години. Няма как да съществува статистика. Знае се, че предварителната подготовка е била в клас. Затова данните от „Енвижън плей” са „страхотен резултат”, по думите на учителката Десислава Миленкова. „За първи път се предлага продукт за подобна подготовка, и то - дигитален. Създаден е, за да бъде привлекателен за децата, използвайки техния интерес към дигиталните устройства, към джаджите”, коментира тя.

Петте преподавателки са част от едно малко общество на учители от различни краища на страната и различни учебни заведения, които от години общуват, обменят идеи и прекрояват старото образование, като използват нови технологии. Тук трябва да се кажат няколко думи специално за Основното училище „Иван Вазов”, където работи Розалина Паскалева. Случило се така, че предходният є випуск бил само от двуезични деца. Родителите им се самоопределяли като мюсюлмани. На откриването на първата учебна година дошли единствено бащите. И дори не се здрависали с госпожата, защото била жена. Сиреч, изначално грешна, нещо с по-малка стойност от мъжа. Е, Паскалева ги поканила в класната стая. И „взривила” и родители, и училище, защото изнесла електронен урок. Това бил първият електронен урок в града, та даже и в Сливенска област. Било интересно на децата, на бащите - също. Станало така, че всеки петък се превърнал в ден на майките и татковците и всеки от тях, който желаел, присъствал в часовете. Повечето є ученици или въобще нямали компютър вкъщи, или ако имали компютър и мобилен телефон, то те съвсем не били от най-новите модели. В училище обаче всички получили таблети. И ги използвали, за да се учат, всеки час. Като спазвали няколко правила. Първо, техниката е само за учене. Второ, в клас общуваме на официалния български език.

И трето, госпожата не е отпред, до дъската или на бюрото, а сред учениците. „Искам да подчертая, че нито един таблет не беше счупен или повреден. Децата се забавляваха, беше им много интересно, самите те експериментираха”, разказва Паскалева. Резултатът е, че на националното външно оценяване предходният є випуск се справил много добре. А осем от учениците є се представили отлично!

Освен платформата „Енвижън” Паскалева използва и продукта с кинекттехнология „Джампидо”, в чиято разработка е участвала столичната є колежка Десислава Миленкова. С „Джампидо” пада голямо танцуване и гимнастика в клас. Чиновете се прибират до стената, за да могат децата да покажат с движение на ръцете или цялото тяло верния отговор на задачата. Интересът към трудната математика пък проходил със... закуска.

Учениците на Тони Михайлова от Божурище „изпуквали” математиката, като си помагали с пуканки. Децата на Паскалева били по-малки от тях и затова, вместо да я „изпукат”, направо си я „изяждали” със солени бисквити: колкото десетици има числото, толкова бисквити се подреждали на чина. А в междучасието ставали на закуска. Е, това, последното, наистина няма нищо общо с електронните технологии, а с отношението. Но и то е толкова важно, колкото „джаджите” в случая.

Още по-интересното тепърва предстои: резултатите от националното външно оценяване. „Да видим какви ще са те, за да си направим изводи!”, каза Десислава Миленкова. Нейният опит и опитът на колегите є си струва да бъде оценен, защото формира тенденция за промяна в начина на преподаване и учене. Утре в класните стаи ще влязат децата от поколението „Алфа”, на родените през 2013-та и през следващите години.

А пък това може да напълни с вода цяло море. Тъжното е как ще реагират онези родители, които не само не знаят правилния отговор на въпроса защо има смяна на деня и нощта, а дори не могат да прочетат въпроса?

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии