Авиационният сектор без помощ от държавата заради щетите от корона-кризата

Снимка: Pixabay

Подмяната на условията за подкрепа на авиационния сектор оставя част от бранша без помощ. Българският авиационен сектор се оказа без възможности за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради кризата около коронавируса. Това се случи, след като между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха променени условията за финансиране без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ).

Според промяната осигурените средства в бюджета в размер на 60 млн. лв. могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора настъпиха след началото на 2020г. с разрастването на пандемията.

Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта. Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора.

За сравнение, в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет на Република България за 2021 г. беше записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 г. за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.

„От взетото решение ясно прозират лобистки интереси, за нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019 г., тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията“, обясняват от Асоциацията на българската авиационна индустрия. От асоциацията посочват още, че използването на средства за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.

Подмяната на условията за финансиране на авиационния сектор стана факт, въпреки че критериите за предоставянето им бяха изготвени и предложени на Министерски съвет от Асоциацията на българската авиационна индустрия.

Асоциацията на Българската авиационна индустрия е изпратила свое становище относно разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика