АвтоВАЗ обяви, че е пред срив на производството заради вноса на китайски автомобили

Експертният съвет към Комитета по промишленост и търговия на Държавната дума на Руската федерация, ръководен от президента на АвтоВАЗ Максим Соколов, прогнозира, че производствените обеми на руските автомобилни производители могат да намалеят с до 50% поради „китайската експанзия“ и намаляването на търсенето на местната автомобилна индустрия, се посочва в съобщение, публикувано на сайта на руския производител. За да се реши този проблем, се предлага да се увеличи таксата за рециклиране за китайските коли. 

„Продажбите на леки автомобили в самия Китай миналата година надхвърлиха 26 милиона единици, което позволява на техните марки, поради икономии от мащаба, да предоставят дългосрочни и почти неограничени отстъпки на чуждестранните пазари, включително руския“, каза Соколов по време на заседание на съвета.

Експертите смятат, че ако сегашната ситуация не се промени, търсенето на автомобилни руско производство ще намалее, поради което местните производители ще бъдат принудени да преминат към едносменен режим на работа (вместо двусменен, както в момента) и това, на свой ред ще доведе до спад на производството до 50%. 

В такава ситуация руските компании ще бъдат принудени да произвеждат само нискотехнологични остарели продукти и няма да могат да финансират научноизследователска и развойна дейност, да развиват собствения си капацитет и да създават нови високотехнологични работни места. Това ще има отрицателни последици за технологичния суверенитет и индустриалния растеж, предупреждават от АвтоВАЗ.

Според Максим Соколов, компанията заема повече от една трета от руския пазар, като брой продадени автомобили, но финансово делът й е малко над 9%. "Това означава, че останалите 90% от средствата просто изтичат от Русия в чужбина, където се създава добавена стойност", посочи той.

За да се реши този проблем, експертите предлагат систематично увеличаване на таксата за рециклиране, което „трябва да стимулира инвестициите на чуждестранни компании в създаването и развитието на местно производство“. Експертната общност излезе с идеята за „установяване на постепенно нарастваща скала на таксите за рециклиране“ за леки автомобили, както и за товарни автомобили, селскостопанска, строителна и пътна техника, автобуси и електрически превозни средства.

В края на миналия месец най-продаваната чуждестранна кола за 2023 г., китайската Chery, увеличи повече от два пъти отстъпките за автомобилите си. За някои модели тя достигна 500 000 рубли (около 10 000 лева).

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Икономика