Александър Морфов - Самураят и сцената

Дисциплинарното уволнение на Александър Морфов от Народния театър удари културния пейзаж в страната като „пушката на Чехов“ в третото действие. Но пиесата продължава, а завесата сигурно дори и не мисли за спускане. „Аз съм Хамлет, принцът на лутането” е ключова реплика, изречена от режисьора на „Хъшове“ преди десетилетия, но останала като „морфов код“ за кариерата и живота на един от големите български театрали.

„Те се опитват да ме унищожат, но от друга страна се чува това, което искам да кажа. И въобще не ме интересува какво ще бъде по-нататък. Аз не съм човек с административни, процесуални и всякакви такива идеи. Не ме интересува! Действам импулсивно, така както душата ми го иска. А аз искам едно единствено нещо - истината да излезе наяве.“ Тези първи реплики на Морфов след уволнението говорят достатъчно за неговата природа и порода. За неговата „морфология“, ако щете. Той влезе в открит конфликт с директора на Народния театър Васил Василев и надраска на два пъти вратата на вече хвърлилата оставка пиарка Велислава Кръстева. Месеци наред скандалът произвеждаше заглавия и интерпретации, разделяше гилдията и обществото, провокираше спорове.

Развръзката дойде тази седмица, ала махането на Морфов очаквано разгневи артистичните среди. Актьори излизат на протести в негова защита, а ден след уволнението, от Народния театър публикуваха позиция:

„През последните четири месеца Народният театър „Иван Вазов“ бе подложен на системен натиск с тенденциозно провокирани конфликти... Саботирането на новото ръководство на театъра и персоналните атаки към директора Васил Василев с несъстоятелни обвинения имаха за цел неговото отстраняване, за да се извърши служебно, политическо назначение от бившия министър Минеков. Такова намерение г-н Минеков декларира нееднократно в свои медийни участия.

Г-н Александър Морфов бе освободен дисциплинарно от административния пост на Главен режисьор на Народен театър „Иван Вазов“. Позицията „Главен режисьор“ беше създадена от настоящото ръководство на театъра специално за г-н Морфов, чието завръщане в българския театър след дългогодишна пауза беше подготвено именно от директора на театъра г-н Васил Василев... За съжаление през изминалите месеци г-н Александър Морфов не съумя да намери диалог със своите колеги и да се ангажира трайно с ръководните процеси в институцията, съгласно предоставената му позиция. За сметка на това непрекъснато провокираше конфронтации с различни членове на трупата, осъществявайки непрестанен натиск, отправяйки нападки и обиди към актьори и ръководство.“

Морфов не за пръв път се разделя с Народния театър. Отваряме архива и четем информация от „Труд“ през 2015-а: „Преди броени дни министерството на културата разпространи изненадваща новина: директорът на Народния театър Александър Морфов внезапно е подал оставката си. Както преди 14 години, когато беше директор на националния театър и рязко си подаде оставката след една година. И никой - нито министърът, нито театралният екип на театъра, нито дори той самият - успяха да дадат достатъчно изчерпателно обяснение на случващото се.“

Преди да израсне до режисьор с европейски мащаб, Морфов сменя много и различни професии, свързани с кухнята на театъра. Първоначално е бил сценичен работник, осветител и театър-майстор. Междувременно участва като актьор във филмите „Любовното лято на един льохман”, „Козият рог” и др. Пътят му минава през Сливенския и Родопския драматичен театър, за да стигне до театър “София” и Народния театър, където звездата му изгрява ярко. Морфов е ученик на Юлия Огнянова от провокативния й клас за куклена режисура във ВИТИЗ “Кр. Сарафов” и телевизионна режисура в класа на Георги Дюлгеров. Оттам и влечението му към трансформацията на тъжния клоун и заиграването с множеството маски. Сред най-катарзисните му постановки безспорно е „На дъното” - перла в короната на Народния театър в края на 90-те, с паметното участие на Наум Шопов, Валентин Ганев, Рени Врангова и др.

Морфов поставя успешно в Русия в продължение на години и печели престижни награди в Москва и Санкт Петербург. Поставял е още във Франция, Швеция, Македония, Румъния и Латвия. Печелил е многократно основните театрални призове в България. А сега големият въпрос остава - дали този „самурай от сцената“ пак ще се завърне в Народния театър?

 

Научих от медиите, че е отстранен

Научих от медиите, че Александър Морфов е бил дисциплинарно уволнен. Това е в правомощията на директора на Народния театър, но въпреки това бях неприятно изненадан. Аз нямам намеса в това и всъщност по закон нямам право да се меся в политиката на културните институти. Аз се опитах да говоря с всички страни в конфликта, но очевидно е било вече късно, когато съм започнал тези усилия. Надявам се тази криза да бъде преодоляна и с времето да се стигне до бъдещо завръщане на Александър Морфов в Народния театър.

Найден Тодоров, служебен министър на културата

 

Беше арогантно уволнен

Нашите проблеми в Народния театър тепърва започват. Главният режисьор Александър Морфов беше арогантно уволнен. Аз казах, че ще напусна Народния театър, но отивам при адвокатите си, за да се посъветвам и да останат все пак партизани в театъра. Сашо Морфов е мъжкар, но вдигна кръвно до 180" около скандала.

Актьорът Валери Йорданов

 

Талантът му е в театъра, не в политиката

Слушах интервюто му, което казва, че ГЕРБ никога няма да му простят за критиките към Борисов. Уверявам го, че няма за какво да му прощаваме, защото не сме му обидени. Влизайки в политиката, всеки от нас знае, че ще бъде критикуван, а нерядко обиждан и клеветен, без да има право на отговор. Желая успех на Александър Морфов и се надявам да намери поле за изява на истинския си талант, който е в правенето на театър, а не в правенето на политика.

Тома Биков, ГЕРБ

Поставя в Народния театър от три десетилетия

Александър Морфов е роден през 1960 година в Ямбол. Завършва математическа гимназия, а после се подвизава в Сливенския театър като сценичен работник и осветител. През 1984 г. е приет във ВИТИЗ “Кръстьо Сарафов”, завършва режисура за куклен театър през 1990 г. в класа на Юлия Огнянова и кинорежисура при Георги Дюлгеров през 1994 година.

От 1993 г. Морфов е режисьор в Народен театър “Иван Вазов”, където е поставял “Дон Кихот” (1994), “Сън в лятна нощ” (1996), “Бурята” (1995) „На дъното” (1998), “Вълшебна нощ” (1995), “Декамерон” (1999), “Хъшове” (2004), “Дон Жуан” (2006) и др.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети