Анна Александрова, зам.-председател на правната комисия в 47-ото НС, пред „Труд“: “Промяната” вкара България в кризи и безвремие

 

Неадекватното поведение на Кирил Петков във външнополитически план съсипа години труд

Историческата съдба на десните партии в България е да поемаме отговорност за управлението на страната след леви партии и популисти

Гласуването само с машини е на ръба на закона, защото ограничава права

Никога не съм вярвала, че е възможно държавата ни да попадне в ръцете на толкова неадекватни хора. Време е тази агония да свърши, защото тя е срам за всеки български гражданин, казва Анна Александрова. В последната година управлението на България докара дълбока криза във всички сектори. Страната ни попадна в ръцете на хора, които нямат представа от държавно управление, авантюристи, които докараха кризи във всички сектори, разрушиха икономическата стабилност, която им остави правителството на Бойко Борисов, теглят заем след заем всяка седмица, отбелязва още Александрова. И посочва, че енергийните експерти на ГЕРБ от много време предупреждават за криза с газа при доставките от „Газпром“, но от „Промяната“ избраха да скрият управленската си несъстоятелност зад трагедията на украинския народ.

- Промените в Изборния кодекс, госпожо Александрова, които ще дадат възможност на хората да гласуват с машини, но и с хартиени бюлетини - това ли е законодателството, с което да се сложи край на 47-ото Народно събрание? И ще подкрепите ли от ГЕРБ текст, внесен от иначе върлите ви опоненти БСП? 
- Политическа партия ГЕРБ има много последователна позиция по темата за машинното гласуване. Още по време на 45-ото Народно събрание, когато мнозинството на т. нар. „партии на протеста“ премахна възможността да се гласува и с хартиена бюлетина, заявихме, че това е огромна грешка, която ще отблъсне хиляди български граждани да упражнят правото си на вот. Последните два избора за парламент, които регистрираха безпрецедентно ниска избирателна активност потвърдиха опасенията ни. За нас като демократична партия това е проблем, защото когато едно Народно събрание и правителството, което то излъчва не е в резултат от волята на поне 50% от българските граждани, то те нямат достатъчна легитимност да управляват. Искам да ви припомня, че по време на нашето управление приехме изборни правила, които имаха много демократичен характер и даваха възможност на хората сами да изберат как да гласуват - с машина или с хартиена бюлетина. Не на последно място искам да кажа, като бивш председател на правната комисия в народното събрание, че съм категорично против начина, по който Изборният кодекс бе изменен през миналата година. Кардинално да променяш изборното законодателство за един ден, в късните часове, е безотговорно към българските граждани и държавата ни. Всичко това имаше за цел да осигури служебната им победа, но виждаме, че ГЕРБ продължава да е първа политическа сила в страната, както е видно от всички проучвания на социологическите агенции.

- Защо гласуването само с машини е почти на ръба на закона?
- Ще бъда кратка. На ръба на закона е, защото ограничава права и отнема възможността на хората да гласуват по начин, който се прилага във всяка нормална демократична държава. Само преди дни видяхме как президентът на Франция Еманюел Макрон гласува с хартиена бюлетина. Не е ли абсурдно в България това да е невъзможно за избирателите?

- На фона на безпрецедентния хаос в работата на парламентарните комисии, на цялото правителство, наблюдаваме опасна тенденция за ключови органи като Конституционния съд, например, който заседава в намален състав, както и със съдии, чийто мандат е изтекъл, защото няма процедура по избор. Не се ли взривява държавността? 
- Не е само Конституционния съд, редица органи, чиито членове се избират от Народното събрание са с изтекъл мандат, а мнозинството на ПП, БСП, ИТН и ДБ не прави нищо да стартира и проведе процедура по попълването на техния състав. Битката за разпределение на постове в коалицията понякога предизвиква само смях, но се радвам, че това се случва пред очите на българските граждани, които съм убедена, че са разочаровани от подобна политика. Напълно споделям оценката Ви, че липсата на избрани членове на Конституционния съд, от квотата на парламента, както и на членове на регулаторни органи с ясен мандат, е риск за държавността. Лошото е, че не виждам това да предизвиква тревога в управляващите.

- Защо имаме забавяне на процедурата и за ВСС - вашите бивши коалиционни партньори от Демократична България, по-конкретно правосъдният министър от кабинета „Борисов 2“ Христо Иванов, държеше много на съдебната реформа? 
- Може би е хубаво този въпрос да бъде зададен на колегите от Демократична България и на лидера им Христо Иванов. Нещото, което мога да кажа е, че останах с усещането, че техните искания за съдебна реформа бяха повече по време на кампанията и за пред медиите, отколкото да са подплатени с някакви конкретни законодателни инициативи и действия в българския парламент. Само ще дам като пример, че беше създадена временна комисия за промени в Конституцията, чиито председател е Христо Иванов, която не ми е известно да се е събирала до този момент за съществена работа. Как ще проведеш съдебна реформа, когато бягаш от каквато и да е форма на дебат по темата, който включва и опозицията?

- Вторачването в специализираното правосъдие от страна на „Промяната“ доведе до неговото закриване. Вие сте един от уважаваните юристи у нас - какво значи на ваш език закриване на съд?
- На първо място искам да кажа, че съдебна реформа не се прави със закриването на институции, а със създаването на по-добри правила за функционирането им, с промяна на законодателството, така че да са още по-ефективни, с ясна визия за развитието на съдебната власт в цялост. Заявих го и в пленарна зала, че начинът, по който беше закрито специализираното правосъдие в България, предизвиква в мен обосновани съмнения, че бе направено в интерес на тези, чиито интереси то засегна и срещу, които имаше повдигнати сериозни обвинения. Имаше абсурдни моменти, в които адвокати, които имат клиенти с дела в Специализирания съд, изразяваха становища от името на министерството на правосъдието в подкрепа на закриването им. Ако това не е конфликт на интереси, то не знам кое е.

- С неизбирането на нов управител на Централната банка отново парламентът стана повод за измиване на ръце на властта, но в по-детайлен план, какъв знак се дава към обществото, към Европейската централна банка (ЕЦБ)?

- За мен като представител на ГЕРБ е важно да кажа, че парламентарната ни група гласува изключително отговорно и с ясното разбиране за важността на ролята на управителя на БНБ. За първи път от доста време бяха издигнати две кандидатури с ясна партийна принадлежност. Единият е председател на парламентарна група на водещия политически субект в правителството, а другият е народен представител от ИТН, които също са част от управляващото мнозинство. Когато ние трябваше да изберем управител на БНБ имахме съвсем различен подход. Номинирахме Димитър Радев, защото е безспорен експерт, който получи много широка подкрепа, включително и от опозицията. За нас бе много важно да бъде избран човек, който е подходящ за поста и към който да има доверие. Господин Радев доказа за толкова години, че е финансист с много сериозен авторитет, който е признат за такъв и от ЕЦБ. При така направените номинации, ние нямаше как да подкрепим нито един от двамата кандидати, а вътрешната борба в коалицията за този пост придоби комични измерения.

- Колко големи са щетите от външнополитическите изяви на министър-председателя за България? 
- За мен това е болна тема, защото неадекватното поведение на Кирил Петков във външнополитически план съсипа години труд и усилия на хора като Бойко Борисов и Екатерина Захариева, които направиха така, че България да бъде уважаван и достоен член на ЕС и НАТО. По стратегически въпроси като темата за Северна Македония премиерът говори едно, а външният министър друго. Подобно нещо няма как да предизвиква респект, в който и да е. Стигнахме дотам, че научаваме повече за преговорите между двете страни от македонските медии, отколкото от изпълнителната власт. Само ще ви припомня, че лидерът на една от партиите в управляващата коалиция директно обвини Кирил Петков, че оказва натиск да бъде одобрена преговорната рамка за Северна Македония, въпреки че има единна позиция на народното събрание по въпроса, която бе потвърдена и на последния Консултативен съвет по национална сигурност (КСНС) при президента Румен Радев. Още по-притеснително е, че настоява за това, без македонската страна с нищо да е показала политическа воля за решаването на спорните въпроси, които много ясно са заявени от страната ни.

- Кога очаквате да са предсрочните парламентарни избори и готови ли сте в ГЕРБ за тях?
- Не бих се ангажирала да кажа точно кога ще бъдат предсрочните парламентарни избори, но съм напълно убедена, че това управление на страната се провали, предизвика дълбоки кризи във всички сектори, наруши финансовата стабилност на държавата, провежда безотговорна политика и в моите очи е вредно. Оставката на кабинета на Кирил Петков, когато и да дойде, все ще е закъсняла, но се надявам тя да е час по-скоро. ПП ГЕРБ ясно заявихме, че ще работим за свалянето на правителството и предсрочни парламентарни избори, които да извадят България от това политическо безвремие, което гледаме в последната година. Историческата съдба на десните партии в България е да поемаме отговорност за управлението на страната, след провалени правителства на левицата и на популистки партии. Убедена съм, че и този път ще се случи точно това. Ние сме готови за избори, но нещото, което е по-важно е, че имаме достатъчно доказани и подготвени хора, с нужния опит и експертиза, които да върнат държавата ни на пътя на развитието. Преди една година партиите от управляващото мнозинство, заедно с техния духовен водач Румен Радев, стартираха дестабилизацията на държавата. Съсипаха два парламента и предизвикаха дълбока политическа криза, която от своя страна доведе до такава във всички сектори. Нещо повече, президентът е този, който пряко си създаде ПП и наложи Кирил Петков и Асен Василев. Всичко дружно пък застанаха зад Румен Радев по пътя му към втори мандат като президент. Тази хронология е изключително важна, защото в нея се съдържа генезиса на днешните проблеми, които стоят пред България.

Нашият гост
Анна Александрова е родена на 25 февруари 1972 година. Юрист по образование. Била е зам.-кмет на Столична община, Район “Надежда”. В периода 2006-2008 година е главен юрисконсулт в министерството на отбраната. Народен представител от ПП ГЕРБ в няколко парламента. Била е председател на правната комисия в НС. В момента е зам.-председател на комисията по конституционни и правни въпроси в 47-ото НС.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта