Анселмо Капороси от Италианската търговска камара в България пред „Труд“: От България тръгва първата цивилизация в Европа - тракийската

Европа дава пари за развитие на човешките ресурси и технологиите

Как пандемията се отрази на бизнес контактите между България и Италия, какви служители търсят у нас компаниите от европейската държава и с какви фирми имат интерес да си партнират? Какви са новите възможности, които дават европейските фондове на българските компании? И кои са най-големите предимства на страната ни като туристическа дестинация, отговаря за „Труд“ зам.-главният секретар на Италианската търговска камара в България Анселмо Капороси.

- Г-н Капороси, как се отрази кризата, породена от COVID-19, на българо-италианските бизнес отношения?
- Все още има интерес от страна на италиански фирми към България, макар че инвестициите намаляха много в резултата на кризата. Въпреки това, всеки ден в Италианската търговска камара в България получаваме имейли и обаждания от италианци, които търсят информация и имат интерес да развиват бизнес в България или да си сътрудничат с български компании.

- Към какви сфери имат интерес италианските компании?
- Буквално към всички сфери на икономиката. През последния месец най-голям интерес имаше към три или четири основни сфери. На първо място много италиански фирми искат да развиват партньорство с български фирми по отношение на специфични производства - например изработване на части за определени машини. Това сътрудничество е полезно както за италианските фирми, които по този начин могат да намалят производствените си разходи, така и за българските компании, които намират работа. Това е и предпочитаното партньорство, тъй като е по-евтино за италианските фирми вместо да инвестират в България и да строят собствен завод. И на второ място, биха загубили много време в бюрократични процедури, за да започнат бизнес в България.

На второ място има постоянен интерес от страна на италиански фирми, които търсят дистрибутори на техните продукти - хранителни продукти, кафе. В България са познати и известни големи марки кафе, но има и много по-малки производители, които не са познати, но предлагат много добро качество и по-ниска цена. Интерес има и към внос в България на дрехи, специфични машини и техника, които не се произвеждат тук. Много фирми, които предлагат хранителни добавки, също имат интерес да ги продават в България.

- А какъв е интересът за износ на стоки и продукти към Италия?
- Има изключително голям интерес към износ за Италия на суровини. Търсенето на пелети е изключително голямо. През последните месеци има огромно търсене към панели за изолация, заради закони, които бяха приети в Италия, които позволяват да се направи саниране на сгради с високо качество изолационни панели и да се получи финансиране от държавата. За съжаление малко от предлаганите на вашия пазар отговарят на посочените изисквания и характеристики. Но има интерес. Освен това има интерес към привличане на временна работна ръка за Италия. За всички сфери - земеделие, производство, сферата на обслужване, строителни фирми. Постоянно се търсят шофьори на камиони. Няма изискване кандидатите да говорят италиански, но винаги е по-добре да имат поне малки езикови познания.

- Каква помощ оказвате от Камарата на компаниите, които търсят съдействие?
- Основно ги свързваме с компании от същата сфера в България и правим връзка, така че да могат да си партнират, в случай че постигнат договорка помежду си. Ние не работим само в една посока. Интерес от страна на италиански фирми има и за намиране на партньори за кандидатстване съвместно по европейски програми, за които се кандидатства директно пред Европейската комисия. През 2021 г. започна нов програмен период, по който има нови възможности и нови правила. В тях международното партньорство е много важно. През предходния програмен период много фирми, институции и неправителствени организации от България успяха да защитят и изпълнят подобни проекти и да получат съответното финансиране. Голяма част от партньорствата бяха много успешни и затова от чужбина отново търсят български фирми и организации. Ние осъществяваме контакти между тези български и чужди партньори. Нашата сила е, че ние можем да намерим такива партньори на български кандидати за еврофинансиране не само в Италия. Тъй като Италианските камари по света са 80 в 58 страни в целия свят и си сътрудничим помежду си. Така през миналата година успяхме да помогнем на една българска фирма, която искаше да си партнира с две европейски фирми по европроект, така че ние помогнахме с компания както от Италия, така и от Германия.

- За какви проекти могат да кандидатстват български фирми?
- Във всички сфери. В момента са актуални две основни теми - IT иновации и развитие на човешките ресурси. Но също така в областта на културата, туризма, новите технологии, дигитализацията. Като камара ние правим постоянен мониторинг върху поканите от различни европейски програми и предоставяме тази информация на нашите членове, които са както италиански, така и български фирми. В момента заради пандемията, която обърка бизнеса не само в България, но и в целия свят, мерките са различни всяка седмица, постоянно се променят. Затова и много хора, много фирми трудно се справят и адаптират към ситуацията. Така че пандемията показа много ясно кои са слабите страни на нашата система. Всички се опитват да се справят със ситуацията с въвеждането на нови продукти, нови дейности, иновации, така че да се помогне на бизнеса и на хората. Но тези промени и адаптация не са лесни. Инвестицията и вниманието на ЕС към развитие на човешкия ресурс всъщност означава акцент върху предприемане на обучения, менторски, обучителни и информационни кампании. И те са много важни, защото хората имат необходимост да знаят повече за различни теми, за риск и конфликт мениджмънта, които да им позволят да се справят със ситуации, които преди пандемията бяха непознати, но сега съществуват. Системата, която познаваме е много стара и няма да работи още дълго.

Фирмите трябва да разберат, че не могат просто да уволняват и да подменят служителите си постоянно. Защото накрая сметката ще я платят те. Например ако компаниите имат служител, на който му е трудно да се адаптира в новите условия, най-лесно за тях е да се разделят и да потърсят нов. Но това би било голяма грешка. Защото може би вашият служител има голям опит и няма необходимост някой да стои до него и да му обяснява стъпка по стъпка какво трябва да направи. А може би е лицето на фирмата за клиентите, защото те го познават. А всеки нов човек трябва да се обучава, да прави грешки. Той може да е по-добър, но според статистиката показва, че при раздяла с дългогодишни служители в 78 на сто от случаите резултатът е проблеми за фирмата. И се губят минимум 3 месеца за напасване на екипа, през които са необходими много повече усилия, за да се свърши същата работа като преди.

Така че развитието на човешките ресурси е изключително важно. В много страни хората мислят, че всичко знаят и нямат нужда от допълнителни обучения. Ако обаче те знаят толкова много, защо страните им не са сред икономическите лидери? В България например всички твърдят, че разбират от футбол и имат мнение. И тъй като съм италианец и мъж автоматично решават, че и аз имам интерес към темата. Това не е така. Но при толкова експерти в България по футбол мога само да ги попитам колко световни купи по футбол имате? Е, тогава за какво си говорим? Това не е лоша оценка, а факт. Същото е и с човешките ресурси. Държави и организации, които инвестират в развитието на човешките ресурси после имат големи резултати не само на собствения национален пазар, но и на международно ниво. България има голям потенциал като продукти. За съжаление има много такива продукти, но вие масово не познавате вашата държава, история, култура и вашата сила. Това е проблемът.

- Каква е силата на българите според един италианец?
- Вие имате изключително качествени хранителни стоки и интересни продукти, които могат да се изнасят. Има хубаво българско вино, добри местни сортове. Аз обичам например много мавруд, истинско българско вино. Но вие трудно ще се конкурират в тази сфера с Франция или Италия. Но например можете да изнасяте лютеница, кьополо, типични за България продукти. Туризмът също може да е ваша сила. Но моля ви спрете с този глупав и смешен алкохолен туризъм на морето, който не ви носи нищо. Наистина, зимен туризъм имате развит. Имате голям потенциал обаче за специфичен туризъм, който въобще не развивате - културно-исторически и спиритуален туризъм. България е земята, на която е родена първата цивилизация в цяла Европа - тракийската цивилизация. Имате много интересни места, духовни места. Затова можете да развивате спиритуален туризъм, който в момента се развива изключително бързо и е сред модерните трендове. Спиритуалният туризъм е свързан с културно-исторически, религиозен и мистичен туризъм. Част от него например може да бъде събитието на последователите на Петър Дънов на 7-те рилски езера. Аз съм го посещавал и тогава се срещнах с хора от цял свят - от Бразилия, от САЩ, Австралия, Мексико, Нова Зеландия, Япония. И това туристическо събитие се развива само, без помощ от държавата. Вие трябва да разберете коя е вашата сила. Вие имате много неща, с които да се гордеете и да направите България много известна.

- Ако вие бяхте министър на туризма на България с кои 5 основни обекта щяхте да рекламирате българския туризъм?
- Нямаше да са 5 или дори 50, а сигурно 500. Например можете да рекламирате „Пътят на траките“ или старите римски пътища, които могат да се видят и днес, мостове на по стотици години. Но за това е необходима инфраструктура, табели, знаци, реклама. Земенският манастир например може да бъде визитна картичка на България. Историята му е свързана с траките, с богомилите, с много периоди от вашата история. Изключително интересни места има в Странджа. Златоград също би привлякъл туристи. Никополис ад Иструм е много интересен римски град. В Родопите има всичко - природа, култура, история, траки.

България сега има голяма възможност да промени много неща. Но за да се случи това на първо място трябва да се промени манталитета и културата на българите - начинът, по който се мисли и се живее. Една цивилизована държава не може да има само много богати хора и други, които са на другата крайност и едвам оцеляват. Аз живея тук и виждам, че българските пенсионери не живеят много добре. Ако има такива, които живеят добре, то е защото имат близки роднини, които се грижат за тях. Виждам когато ходя до магазина какво си купуват те. А в една европейска държава трябва всички да живеят нормално и добре, като разбира се има и предприемчиви хора, които печелят повече. Трябва да има по-широка средна класа. Манталитетът не се променя за година-две. Необходими са усилия, образование, развитие на човешките ресурси. Обученията трябва да са по-обвързани с практиката, да се споделя опит от хора, които са успешни или пък са успели да преодолеят трудни ситуации. В цял свят хората имат необходимост от мотивация. И ако имат такава, тогава нещата се променят. Затова и Италианската търговска камара в България през тази година ще организира Академия за истинско развитие, в която ще си сътрудничи с български и италиански успешни организации като университети, центрове за обучение. Тя ще предложи различни мерки за развитие на човешките ресурси. И продуктът ще се моделира всеки път към необходимостта на фирмите и организациите, които имат желание да се включат. Това допълнително ще развие бизнес контактите между България и Италия.

Нашият гост
Анселмо Капороси е зам.-главен секретар и началник на Отдел „Международно сътрудничество Структурни фондове и програми на ЕС” на Италианската търговска камара в България. Той живее в България от дълги години и познава в детайли спецификата на бизнеса и в двете страни.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта