Апостол Апостолов, кмет на община Симитли, пред „Труд“: Абсурдно е 10 псевдозелени да решават съдбата на цял регион

Не може тези хора да определят дневния ред на държавата и всички да страдат от безумията им

Защо кметовете от Пиринско се обединиха без оглед на партийна принадлежност и защитиха Банско в искането му за втора кабинка? Как непрекъснатите обжалвания на зелените в съда доведоха до пряко бъркане в джоба на хората от община Симитли? Какви лъжи тиражират еколозите, за да пречат да се изгради АМ „Струма” в участъка на Кресненското дефиле? На тези и други въпроси отговори дава кметът на община Симитли Апостол Апостолов.

- Г-н Апостолов, когато Банско излезе на протест и затвори пътя за Гърция с желание държавата да ги чуе, че курортът иска втора кабинка, вие и още 7 кмета от региона без оглед на партийната принадлежност, подкрепихте хората и застанахте редом до тях. Защо?

- Първо, ние застанахме зад Банско, защото всичко което се прави в полза на региона, не може да ни бъде безразлично. Втората кабинка е важна не само за курорта, но и за целия регион. Тя ще доведе до създаването на нови работни места, туризмът в Банско храни региона като цяло. В активния сезон там работят хора не само от община Симитли, но и Разлог, Якоруда, Белица, Благоевград и други. Цехове и предприятия, разположени на наша територия, реализират продукцията си там. Туристите, които идват на почивка в Банско, не стоят закотвени само там, те посещават историческите забележителности в градовете на региона ни, така че икономическите ползи от курорта Банско са огромни за Пиринско.

- Бяхте ли на откриването на сезона?

- Да, дойдоха над 5 хиляди души и видях с очите си как се заформи опашка на кабинковия лифт. Децата се тълпяха, стояха повече от два-три часа, за да се качат. Е, това нормално ли е? Заваля дъжд, времето стана ужасно, а децата стояха мокри до кости, защото няма капацитет кабинката да ги поеме. Ядосах се, защото пет-десет души работят срещу интересите на държавата, всички много добре знаем, че тези хора бранят чужди интереси, а други страдат. И каква е ползата - децата ни страдат, туристите страдат, имиджът на държавата страда, не виждам това да е нормално.

- Виждате ли някакви разумни аргументи и доводи в тезите на така наречените зелени, които са против втората кабинка?

- Не, всичките им аргументи са абсурдни. Нещо повече, странното е, че всички „зелени“ в България по-скоро говорят и се изживяват като архитекти, като геодезисти, като инфраструктурни инженери, като специалисти по строителството. Не съм чул нито един от тях да се изкаже като еколог и по екологичен проблем. Чух само да говорят как щели да се изрежат вековни мури, в същото време обаче, ние без да сме специалисти знаем, че боровата гора в Пирин е най-бързо възобновяемата гора и никой няма намерение да реже вековни мури.

- Нормално ли е за една въжена линия да се дебатира и спори вече 8 години и да се занимава цялата държава с такъв въпрос? Чужденците, които идват в Банско, се чудят как е възможно толкова години да има пречки да се направи едно просто съоръжение?

- Не е нормално, разбира се. Аз питам – на паркинга на Бъндеришка поляна има над 1000 коли, знаем какъв е автомобилният парк у нас - стар и амортизиран. Бълват се газове и пушилки, това ли е много екологично?! А в същото време не даваме да има втора кабинка, което е доказано най-екологичното съоръжение. Ходя редовно в Банско като турист и това, което виждам, е, че съвсем съзнателно се пречи на България да не развива добър зимен туризъм. Зелените удрят като цяло спорта и зимния туризъм. Според мен те искат постепенно у нас този вид туризъм да замре. Имам приятели, които спряха да ходят в Банско, ходят вече в Италия и Австрия. Като се върнат, обясняват какви са условията там, какви са просеките, какви добри лифтове имат, никой не чака, напротив - хвалят се. А на нас ни се пречи съвсем съзнателно от десетина човека, което пак повтарям, е видно, че имат други цели, а не хуманни и екологични. Най-лошото е ,че същите тия хора пречат и на строителството на АМ „Струма“, печелят някакви проекти, броят някакви лалугери, а съм убеден, че 99% от тях не са виждали лалугери, печелят някакви средства. Халал да са им тези пари, о'кей - нека печелят, но да не пречат на икономическото развитие на областта.

- Кмете, и вашата община има сблъсък с псевдоеколозите и сте атакувани от тях, но заради избора на вариантите за АМ „Струма“ в участъка Кресненско дефиле. Какви тези и контратези има по тази тема?

- По този въпрос се наслушахме на небивалици. Въпреки че точно и ясно бе казано, че пътят в дефилето няма да се разшири даже със сантиметър, те продължават да говорят обратното. Цитират непрекъснато Бернската конвенция, но така я цитират, че съм убеден: те даже не са я прочели. Като цитираш международен документ, трябва да споменеш конкретиката и да изложиш фактите, а не да правиш словесна еквилибристика и манипулации. Дори да предложим, че няма да има магистрала в дефилето, може ли - питам аз - да се закрие пътят, който минава сега. Не, просто говорене и пречене, това е тактиката им. А доколкото аз знам, един от тези велики еколози е правил ОВОС на проекта за високоскоростния влак София-Гърция, който ще минава през дефилето. И той е един от основните, който скача срещу източния вариант. Питам: по-екологично ли е за змийчетата, които примерно ще минат по линията на влака? И как той ще спре, за да ги съхрани, отколкото магистралата.

- В община Симитли работите ли по зелени проекти и какви отношения имате с еколозите?

- Ние в нашата община милеем да се съхранят всички местообитания на ценните видове. Активно помагаме на еколозите да се възстанови популацията на лешоядите, от нас като община лошо не са видели, напротив - помагаме, предоставихме им общинска земя. Съдействахме им с ПУП-ове, направиха къща за гости, която ние узаконихме. Не може, когато ние сме им подали ръка с добро чувство, те да ни пречат. Лошото е, че те ходят по чужбина и ни клеветят. Нито един еколог не дойде на общественото обсъждане в Симитли за избор на вариант на трасе за АМ „Струма“ през дефилето.

- Защо?

- Трябваше да дойдат, да говорят открито, да кажат кой вариант харесват и кой не, да изложат аргументи, да стане диалог, да убедят хората в своята правота. Не, те се крият. Действат подмолно и ходят да ни клеветят по Брюксел. За мен това е проява на долнопробно интригантстване. Нещата стават много неприятни, едни хора казват, че работят в полза на националния интерес, а всъщност пречат на цялостното развитие на региона. А ние, стотиците хиляди жители в Пиринско, сме се превърнали в техни заложници. Затова смятам, че държавата трябва да си влезе в ролята и да им покаже, че не те ще диктуват дневния ред на държавата и на обществото. Защото хората искат втора кабинка, искат безопасни пътища и да спрат кървавите катастрофи в дефилето - това е дневният ред. На последния техен протест видях как протестират едни хора с бутилка бира в ръката. Да вземем тогава и ние бутилки с вино... Протест се прави с аргументи и факти, а не с бутилки в ръка.

- Вашата община прие радушно преди години да работи с еколози. Какво стана та така се разочаровахте от тези хора?

- На едно от последните заседания на Консултативния съвет за наблюдение строителството на АМ „Струма“ се оказа, че трябва да се прави тунел от 5 км, тъй като в село Ракитна, което се намира в нашата община, имало Парк за лешояди. Като чух това, се вцепених и питам - къде се намира този парк, защото аз съм 14 години кмет на тази община и не знам, че има Парк за лешояди. А в същото време всички жители знаят, че в Ракитна има само една клетка, където се намират няколко лешояда. Да се говори, че една клетка е Парк и заради нея трябва да се прави тунел, това ми звучи много несериозно и абсурдно. Потресен съм от тези лъжи. А преди 10 години, когато дойдоха в нашата община представителите на „Дивата флора и фауна“, ги приехме топло и гостоприемно, хората им се радваха, помагахме им с всички възможни средства. Но в един момент се оказва, че техните помисли не са били добросъвестни. И сега с една клетка с 5 лешояда вътре, искат да пречат на строителството на АМ „Струма“. Как да уважавате такива хора!

- След огромния пожар над Кресненското дефиле, разследването установи и задържа овчар от община Симитли - докато пасял говеда, хвърлил незагасена цигара и така е възникнал пожарът. В същото време еколозите заявиха, че някой съзнателно го е предизвикал, за да се разчисти терена за бъдещата АМ „Струма“. Как ще коментирате това?

- Първо, този овчар е жител на нашата община и е много добър човек. Дори той да е предизвикал пожара, това е станало непреднамерено и случайно. Но представител на зелените след това каза, че причина за пожара сме аз и кметът на Брежани, защото сме имали интереси за трасето на магистралата. Това е толкова абсурдно! Тези хора удариха дъното на глупостите и лъжите, които изричат непрекъснато. Това говори ясно и за морала им. Те не само, че не се появиха да помагат при пожара, но дори не се обадиха. Не дойдоха и да проверят дали не са им изгорели имотите, построили с европейски пари. Това ли е екологичното им съзнание и отношение към природата?

- Кмете, вие оптимист ли сте, че въпреки тези пречки ще се случи и втората кабинка в Банско и АМ „Струма“ в участъка Кресненско дефиле?

- Пълен оптимист съм. Ако нещо ни спира или се забавя, е, че трябва всичко да се изпълни по закон и да се изпипа. Не одобрявам злостните кампании на зелените. Ако и ние започнем да действаме с прийомите им - какво ще стане тогава? Представете си, че на улицата излязат да протестират 100 хиляди наши жители, тогава какво правим, къде ще е тежестта, така ли ще мерим нещата! Истината е, че когато става дума за големи проекти, тежестта трябва да се отчита. Първо, в местните общности и затова е важно да се чуе тяхното мнение. А не на група от десет души, които не живеят тук, и до преди 10 години нито знаеха къде е дефилето, нито къде е Банско. Ако я няма втората кабинка, много инвестиции ще станат излишни и ще се върнем назад в развитието си. Няма да има нужда от пътища, няма да има нужда от нови и добри КПП-та, ще отпаднат доста работни места и хората ще търсят препитание на друго място.

- Зелените защитават тезата, че ако има втора кабинка - се направи подарък на концесионера. За какъв подарък става дума, когато няма да има разширение на ски зоната, няма да има ново строителство, няма да се дават пари от бюджета? Ако се случи кабинката, то концесионерът ще си я плати от джоба - знаем, че струва 20 млн. лева, това истински аргумент ли е?

- Може да се говори за подарък, ако концесионерът не си плаща концесионните такси, но когато той си плаща, и парите влизат в държавния бюджет, не виждам какъв е проблемът. Още повече, че той сам инвестира от собствения си джоб. Такива инвеститори в нашата община, образно казано, на ръце ги носим. И се стараем всячески да им помагаме в рамките на закона, а не да се чудим как да ги изгоним. Ето сега се пречи на „Юлен“ - ако си тръгне, ви гарантирам, че след 3 години, не в Европа, ами в България няма да знаят вече къде е Банско и какво има там. А ако има още една кабинка, това ще даде огромен тласък на развитие на целия регион. Едва ли има някой разумен човек, който да не ги разбира тези неща. И че „зелените“ пречат на развитието на цялата държава.

 

Нашият гост

Апостол Апостолов е роден на 10 май 1960 г. в Симитли. Завършва финанси и кредити във ВИИ „Карл Маркс“. Работил е като финансов инспектор в ОНС - Благоевград, ДФК, председател на ДФС „Септември“ в Симитли. През есента на 2003 г. е избран за първи път за кмет на община Симитли от широка коалиция. В момента тече четвъртият му мандат - всички партии застанаха зад неговата кандидатура (вкл. ГЕРБ и БСП). В общината всички го наричат нашия Поли. На последните парламентарни избори жителите на общината дадоха своя мажоритарен вот и за сина на кмета - Стефан Апостолов, който стана депутат от ГЕРБ.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта